Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

For ikke mange min siden skrev Nikon rumors følgende på twitter:

"I was told that If you haven't ordered a D800 by now, you will have to wait until August"

Se vedlagt screengrab.

Nå vet jeg ikke hvor han hørte dette, men han pleier å være veldig godt oppdatert. Har heldigvis forhåndsbestilt. :)

Tja, snakka med et par butikker i dag og begge sa de ikke hadde fått noen melding fra Nikon som tilsa at de ikke fikk D800 , den ene var lovet dem den 22.3 og den andre var vistnok rundt den 30.3 .

Så får vi jo håpe og tro at Nikon holder hva de lover :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke mange min siden skrev Nikon rumors følgende på twitter:

"I was told that If you haven't ordered a D800 by now, you will have to wait until August"

Se vedlagt screengrab.

Nå vet jeg ikke hvor han hørte dette, men han pleier å være veldig godt oppdatert. Har heldigvis forhåndsbestilt. :)

Tja, snakka med et par butikker i dag og begge sa de ikke hadde fått noen melding fra Nikon som tilsa at de ikke fikk D800 , den ene var lovet dem den 22.3 og den andre var vistnok rundt den 30.3 .

Så får vi jo håpe og tro at Nikon holder hva de lover :hmm:

Butikkene får nok inn kameraer nå any day, men de får vel ikke nok til å dekke mer enn forhåndsbestillingene. Om de i det hele tatt får nok til å dekke de en gang.

Lenke til kommentar

Der er jeg helt uenig. Jeg ser selvsagt poenget med å behandle bildet for en gitt outputstørrelse, men da introduserer du samtidig en mye mer omfattende etterbehandling av bildene som vil påvirke resultatet. Jeg har mye mer sans for måten dpreview gjør det.

Helt enig med deg - og aller best - man kan laste ned Raw-filene, og konvertere og oppskarpe etter egen arbeidsflyt, så man kan se hva en selv synes om bildene. Liker dette mange ganger bedre enn dølle tall fra DxO.

DR? Last inn bildet i converteren og juster på eksponeringen.

Støy? Detaljer? Drit i tørre tall - jeg vil se hvilken støy jeg synes ser mest plagsom ut - hvilket bilde jeg synes jeg får mest ut av.

Lenke til kommentar
se#: De burde selvsagt forstørret bildene like mye for å få et rettferdig sammenligningsgrunnlag.

Der er jeg helt uenig. Jeg ser selvsagt poenget med å behandle bildet for en gitt outputstørrelse, men da introduserer du samtidig en mye mer omfattende etterbehandling av bildene som vil påvirke resultatet. Jeg har mye mer sans for måten dpreview gjør det.

Kanskje man rett og slett burde skrevet ut bildene i A0 og sammenlignet de side om side.

Lenke til kommentar

Snakket med Stavanger Foto igjen i dag. De fikk en (1) D800 i går, som visst er butikkdemoen. Han sa at det kom visst bare 10-20 stk nå med det første til Norge. Ja, 10-20 for hele landet. Så dette kan ta tid.

Lenke til kommentar

Snakket med Stavanger Foto igjen i dag. De fikk en (1) D800 i går, som visst er butikkdemoen. Han sa at det kom visst bare 10-20 stk nå med det første til Norge. Ja, 10-20 for hele landet. Så dette kan ta tid.

Om dette stemmer er det direkte dårlig avNikon :thumbdown:

Lenke til kommentar

Dette er tragisk. Jeg forstår nå at mange kommer i en vanskelig situasjon. I solidaritetens tegn vil jeg trå støttende til og leie ut min D700. Pris kr. 3000,- pr uke. minimumsleie: 1 mnd.

Ironi er en fin ting, men ja noen kan få problemer pga dette.

Poenget er uansett at dette er tagisk dårlig av Nikon om de bare kan levere 10-20 kamera , hadde det vert snakk om 200 så kunne det vært akseptabelt selv om det er i minste laget .

Ser også at datoen nå er endret fra 22.3 til

Ubekreftet 25.apr.2012

og i tillegg er også den ubekreftet, det vil vel si at man heller får skule over på 5D lll og se om den kommer før .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Om dette stemmer er det direkte dårlig avNikon :thumbdown:

Ikke direkte imponert for å si det pent. Virker som usedvanlig dårlig lanseringsplanlegging - ikke første gang heller.

Lenke til kommentar

Jeg så det var flere luringer på foto.no som skulle selge sitt Nikon D700 i de dagene etter D800 hadde blitt lansert, med en klausul om at kamera ikke ville leveres før D800 ble levert.

Lurer på hvordan de salgene gikk, og om det er noen som venter på sitt D700 kamera også nå.

Disse kameraene kan ikke blir levert ut likt over hele verden. Leste om en her som var og hentet sitt sitt D4 den ene dagen, han fikk beskjed om at han kunne komme å hente sitt D800 den påfølgende dagen. Husker ikke hvilket land det gjaldt.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Jeg så det var flere luringer på foto.no som skulle selge sitt Nikon D700 i de dagene etter D800 hadde blitt lansert, med en klausul om at kamera ikke ville leveres før D800 ble levert.

Lurer på hvordan de salgene gikk, og om det er noen som venter på sitt D700 kamera også nå.

Disse kameraene kan ikke blir levert ut likt over hele verden. Leste om en her som var og hentet sitt sitt D4 den ene dagen, han fikk beskjed om at han kunne komme å hente sitt D800 den påfølgende dagen. Husker ikke hvilket land det gjaldt.

De fleste andre land har stor mangel på leveranser, men de har fått dem ut i større kvantum. Finland, Tyskland, Nederland, Spania og USA er de jeg kjenner til.

Edit:

Det som er mest provoserende i Norge er at man leverer ut til Canon-brukere (gratis?) og dropper lojale Nikon kunder som har lagt igjen x antall 100.000 over de siste årene. Faktisk så provoserende at man vurderer Canon av nettopp den grunn.

Edit2:

Ikke misforstå, jeg skjønner man legger innsats for å få fotografer til å skifte over, men litt usikker på hvor smart strategien med å sette eksisterende kunder bak i køen over tid. Man kan rett og slett finne på å bytte merke ;)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste andre land har stor mangel på leveranser, men de har fått dem ut i større kvantum. Finland, Tyskland, Nederland, Spania og USA er de jeg kjenner til.

Sikkert en som har gått i surr når det gjelder de nordiske landene og tror at Norge er en del av Finland. Ganske vanlig at utlendinger gjør det. Norge er nok ikke så betydningsfullt som vi gjerne ønsker å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt i orden at de prøver å få f.eks Canonfotografer til å skifte merke, men da får de ta seg av sine egne fotografer først.

Ellers så får de slutte å bruke NPS medlemskap som høres så flott ut på papiret. En skal ikke finne kamera på Ebay fra forhandlere som bare skal sko seg på dårlig tilgang.

Hadde jeg vært NPS medlem, og hadde ventet på et D4 kamera nå, så hadde det ihvertfall klikket for meg. Jeg har sagt meningen min før til Nikon i klare ordelag om andre ting.

Jeg har bestillt meg et Nikon D800 litt på impuls, så jeg klare og vente på det. Men de som har solgt sitt kamera for at de skulle kjøpe seg et D800 får vel kjøpe seg et D700 så lenge, dette virker til å ta tid.

Norge er et lite land i denne sammenhengen, og helle ikke så betydningsfull. Bare en butikk i New York har vel flere kameraer i bestilling enn hele Norge.

Jeg ser at både Adorama og BHphotovideo skal begynne å sende ut Nikon D800 den 22 Mars, de er vanlighvis forsiktige begge to med å gi ut datoer fra leverandører hvis det er ting de ikke har på lager. Så dette stemmer nok.

Endret av Fytterakkern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert en som har gått i surr når det gjelder de nordiske landene og tror at Norge er en del av Finland. Ganske vanlig at utlendinger gjør det. Norge er nok ikke så betydningsfullt som vi gjerne ønsker å tro.

Norge er en provins i norden, og norden er en provins i Europa... vi kan ikke akkurat sammenligne oss med Tyskland selv om man ser på de nordiske land som en enhet. At man prioriterer demo-produkter til butikker er lurt. Men at man fra den strategien klarer pushe ut opp til flere enheter til enkeltfotografer som har brukt Canon over flere år er er hvor min logikk ikke lengre henger med.

Det rulles nok ut i større skala innen kort tid. Så ikke la min PMS holdning over enkelte valg ødelegge gleden over nye produkter som forøvrig virker veldig bra :)

Lenke til kommentar

Hvis man trenger å bruke utstyret, selger man ikke det gamle før man har fått det nye. Uansett lovnader om levering.

Sånn tullprat, når selv butikkene har kontaktet Nikon og Nikon selv uttaler at de ser ingen leveringsproblemer så bør vel det være temmelig troverdig, når de så endrer holdning dagen før butikkene skal ha de inne, ja da blir Nikon veldig lite troverdig i mine øyne .

Selvsagt selger mann utstyret når en har annonsert det og gitt noen tilslaget på det, blir vel ikke rett å ta en Nikon og ikke levere . Har jeg sagt en ting, bestreber jeg meg på å holde ord, hadde Nikon vert i nerheten av å gjøre det samme så var det ikke noe problem .

Avventer noen dager så får vi se, det koster meg imidlertid ikke en kalori å bestille et annet kamera, men da står det iallefall ikke Nikon på det .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...