Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Da kan man konkludere med at du er et stykke bak i køen vs Kroq :). Mao burde du få kameraet om en måneds tid. Bare å sitte ned og slappe av fram til da.

Nja vet ikke helt om jeg er villig til å vente så lenge, kan skaffe meg 5D lll før den tid .

Så gjør det. Ingenting hadde vært bedre :).

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lurt på hvorfor fotovideo har rød leveringsdato til meg med dato den 1.5 , men nå skjønner jeg det det er jo hellidag og de skal sikkert gå på jobb i morgen for å sende meg pakke :green:

Fikk faktisk mail med sporingsnummer fra MPX i dag, så nå er endelig D800 på vei hit.

Når la du inn bestilling ?

Ikkeno svar, hadde tenkt å sammenligne med min bestillingsdato for å se hvor man var i terrenget, men men ....

Når la du inn bestilling Snekker'n? Jeg la inn i slutten av mars hos fotovideo, og de gir meg samme usikre leveringsdato som hos deg. Altså i dag, 01.05. Forventer vel egentlig ikke levering før til høsten...

Jeg bestilte 27.02 hos Fotovideo og har dato 01.06. :hm:

Lenke til kommentar

Da kan man konkludere med at du er et stykke bak i køen vs Kroq :). Mao burde du få kameraet om en måneds tid. Bare å sitte ned og slappe av fram til da.

Nja vet ikke helt om jeg er villig til å vente så lenge, kan skaffe meg 5D lll før den tid .

Så gjør det. Ingenting hadde vært bedre :).

Har du problemer ?????

Lenke til kommentar

Har lurt på hvorfor fotovideo har rød leveringsdato til meg med dato den 1.5 , men nå skjønner jeg det det er jo hellidag og de skal sikkert gå på jobb i morgen for å sende meg pakke :green:

Fikk faktisk mail med sporingsnummer fra MPX i dag, så nå er endelig D800 på vei hit.

Når la du inn bestilling ?

Ikkeno svar, hadde tenkt å sammenligne med min bestillingsdato for å se hvor man var i terrenget, men men ....

Når la du inn bestilling Snekker'n? Jeg la inn i slutten av mars hos fotovideo, og de gir meg samme usikre leveringsdato som hos deg. Altså i dag, 01.05. Forventer vel egentlig ikke levering før til høsten...

Jeg bestilte 27.02 hos Fotovideo og har dato 01.06. :hm:

Datoene er ingenting å rette seg etter, har snakket med flere nettbutikker og de gjør som oss river seg i håret over nikons informasjonsledd, dvs ingen info fra dem .

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med snekkern, Nikon er dårer.

Jeg har og et D800 i betilling fra en nettbutikk, datoen flyr frem og tilbake når de mener det skal komme til lager.

Den eneste informasjonen jeg har fått var at det var flere hundre på venteliste, dagen etter at jeg bestillte D800 den 13 mars. Nå er estimert tid til lager 30.06.12

Og så mener jeg at kanskje ikke alle burde vært moderatorer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk flere tilfeller av moire på D800 (ikke D800E), så jeg mistenker jeg kommer til å droppe bestillingen jeg har liggende på D800E. Kan være greit å ha i bakhodet for de som er overivrige på skarphet; skarpheten på vanlig D800 med heftig optikk er allerede i overkant

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Fikk flere tilfeller av moire på D800 (ikke D800E), så jeg mistenker jeg kommer til å droppe bestillingen jeg har liggende på D800E. Kan være greit å ha i bakhodet for de som er overivrige på skarphet; skarpheten på vanlig D800 med heftig optikk er allerede i overkant

Jeg vil faktisk stille spørsmål med hva man har druk for D800E til egentlig, hvor mange vil kunne skille bildene fra D800 :hmm:

Lenke til kommentar

AA-filteret på D800 er veldig svakt, skarpheten er faktisk så heftig at man ikke trenger noen oppskarping i Lightroom4 for å få akseptabelt nivå (gitt at bildet er skarpt fra kamera og ikke minst skikkelig i fokus). D800E er for typisk produktfoto, makro av natur og landskap. Men forskjellen er ikke veldig stor, mindre enn flertallet tror. Egentlig kun nødvendig om man skal ha det lille lille ekstra på husvegg-postere i høy kvalitet (de er vanligvis ikke veldig bra kvalitet).

Edit:

Faktisk så overbevist om at jeg med 99% sannsynlighet kommer til å droppe D800E. Ulempene for meg er større en den mikroskopiske fordelen.

Edit2:

Min standard oppskarping i Lightroom4 som jeg bruker på D3s var jo fullstendig overkill på D800 filene.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, D800 var magisk på alle måter. Må nok få tak i batterigrep, var en smule klønete å jobbe med kun 1 utløserknapp i studio. Tok en del snapshots i studio for å teste, samt en del ute. Ekstremt lett å få uskarpe bilder forøvrig, så man bør passe på (i studio blir det bra uansett når man bruker studio-blitser).

Vel, bra skarphet - bildekvaliteten får andre vurdere ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Moire; et minimalt utsnitt fra originalen, 100% crop; helt rett ut fra kamera uten noen form for oppskarping eller andre justeringer. Som man kan se; fint mønster gir moire også på D800 (dette er nedre del av bildet og ansikt er 100% i fokus).

post-182759-0-72376800-1335911204_thumb.jpg

Edit:

Hadde med en feil på nedskalering av fil til 800px; fikset :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Miore effekten kan jo fjernes i photoshop.

Men modellen kunne jo tatt på seg trusa uten bretter og skrukker.

Detaljer, var skarphet og testing som stod i fokus denne gang ;)

Og nei, moire effekten kan ikke fjernes i photoshop; den kan reduseres og gjøres mindre synlig. Forøvrig gjør Lightroom4 en langt bedre jobb som krever minimalt med innsats.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

For ikke bare å klage, på det ferdig redigerte bildet var dette lettere å sette fokus på andre ting. Bra bilde i mine øyne.

Må se meg om etter en flott modell til jeg får mitt D800. :)

Har forøvrig trøstekjøpt et Nikon D3S denne uken, mens jeg venter.

Edit: Jeg har jo ikke prøvd meg på å fjerne Moire selv i Photoshop, jeg mener de brukte Photoshop i en tuorial jeg så med bra resultat, mulig jeg husker feil.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

For ikke bare å klage, på det ferdig redigerte bildet var dette lettere å sette fokus på andre ting. Bra bilde i mine øyne.

Må se meg om etter en flott modell til jeg får mitt D800. :-)

Har forøvrig trøstekjøpt et Nikon D3S denne uken, mens jeg venter.

Bare å klage, viktig å få det ut... men her var idéen at hår skulle være ustelt (synes ikke det var ustelt nok), Klær skulle være skrukket og trusa var ikke planlagt slik; men det stod i stil med resten.

Forøvrig ikke noe seriøst, kun for gøy og testing... jeg liker ikke å lære nytt kamera når det er betalende kunder som skal ha resultatet.

D3s er jo magisk og fortsatt konge på høy ISO (1/6-trinn bedre enn D4). Har D3s selv, og skal ha i mange år til... minst til D4s blir lansert.

Lenke til kommentar

Minte meg om å få oppdatert "spesifisert mobilt utstyr" (Gjensidige bedrift) forsikringen til å gjelde D800 og D4 :)

Bedriftsforsikring for utstyr er så ekstremt mye enklere enn verdiggjenstandsforsikring... litt dyrere, men bedre betingelser og langt enklere å oppdatere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...