Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Her er litt om fokusproblemene på D800:

http://forums.dprevi...essage=41254176

Dette tas opp bla her også.

http://fstoppers.com...i-vs-nikon-d800

litt bekymrende om AF ikke holder mål :hmm:

Skal teste, som jeg nevnte i den andre tråden har jeg liten tro på dette... men testing vil vise. Første man må gjøre med nye kamerahus er å lære hvordan fokussystemet oppfører seg (litt seint å begynne med det når man skal ta bilder som skal leveres umiddelbart).

Edit:

Jeg heller mot brukerfeil som det i de fleste tilfeller er rundt denne problematikken.

Edit2:

Skal også se om det er noe forskjell på D4 vs D800 rundt fokus... D3 og D700 er ikke identisk i hastighet (bare D700 eiere som påstår det) :)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdyp?

For å velge singel, continues modusene osv så har man på venste side på toppen en knapp og hjul for å velge. Løsningen på D800 er mye bedre å få tak i selv med hansker, D4 sin variant er bare på nede del og litt vrien å få tak i, spesielt med hansker (da tror jeg du kan gi opp; i det minste jobbe litt for å klare bytte). D4 sin konstruksjon på dette er laget for å kunne tåle harde fall uten å bli ødelagt; D800 har potensiale for å få bulk i den ytre delen av hjulet som gjør at det står fast.

Edit:

Så jeg skjønner valgene, synes bare de hadde overdrevet konstruksjonen i pessimistisk retning på D4. (skal se om jeg ikke får tatt noen bilder for å vise om litt).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kanskje vært spurt om tidligere men kom til å tenke på forskjellen på crop og ff. Og fant at jeg kom litt utpå jordet.

Hva er den egentlige forskjellen bortsett fra størrelsen på selve sensoren. Tenker da om man ser bort dof og slikt. Vil man i teorien få like bilder med feks D7000/D3200 om man cropper likt fra en D800 fil.

"Ja". Men - det totale bildet vil få mindre støy.

Les mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1312064&view=findpost&p=18380719

Lenke til kommentar

Kanskje vært spurt om tidligere men kom til å tenke på forskjellen på crop og ff. Og fant at jeg kom litt utpå jordet.

Hva er den egentlige forskjellen bortsett fra størrelsen på selve sensoren. Tenker da om man ser bort dof og slikt. Vil man i teorien få like bilder med feks D7000/D3200 om man cropper likt fra en D800 fil.

"Ja". Men - det totale bildet vil få mindre støy.

Les mer her: http://www.diskusjon...post&p=18380719

Med mellomformatsensor (48x36mm) vil man også få samme bilde om man cropper det til crop... DOF er det viktige, rom for flere pixels uten å ødelegge kvaliteten fullstendig er også en mulighet. 36.2 Mpixels på crop ville på ingen måte med dagens teknologi gi samme kvalitet som på fullformat.

Lenke til kommentar

Neste synspunkt: D800 er for lite, jeg har relativt små hender og det mangler 5mm på høyden før det hadde blitt perfekt.

Edit:

Skal ikke overdrive, 2mm hadde holdt; eventuelt litt annen utnyttelse av plassen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på hvor mange kameraer som er laget og sendt ut. Mitt kamera har serienr 60071xx. Jeg regner med at de har begynt på 6000001. Altså har de med mitt kamera kommet til rett over 7000 produserte kameraer. Da kan de vel ikke ha produsert så lenge..? Men noen som vet ca hvor lang tid det tar fra kameraet er produsert til det havner i hendene på forbrukere?

Mitt D800 har serienummer 6011xxx; så virker ikke som Europa får kamera i rasende tempo. Mistenker det går veldig mye til USA og Asia.

Lenke til kommentar
For å velge singel, continues modusene osv så har man på venste side på toppen en knapp og hjul for å velge. Løsningen på D800 er mye bedre å få tak i selv med hansker, D4 sin variant er bare på nede del og litt vrien å få tak i, spesielt med hansker (da tror jeg du kan gi opp; i det minste jobbe litt for å klare bytte). D4 sin konstruksjon på dette er laget for å kunne tåle harde fall uten å bli ødelagt; D800 har potensiale for å få bulk i den ytre delen av hjulet som gjør at det står fast.
alla D3?
Lenke til kommentar

Neste synspunkt: D800 er for lite, jeg har relativt små hender og det mangler 5mm på høyden før det hadde blitt perfekt.

Edit:

Skal ikke overdrive, 2mm hadde holdt; eventuelt litt annen utnyttelse av plassen.

Så i den videoen at han som testa mente 5Dlll hadde bedre grep til hans store hender , så du er muligens inne på noe, jeg har lange fingre så det blir spennende å prøve ut .

Lenke til kommentar
alla D3?

Samme fremgangsmåte, bare hjul-delen utgjør bare ned nedre delen. D800 har hele siden til hjul.

Lenke til kommentar

Fokustesting uten å gjøre det vitenskapelig korrekt (bare ved kjapp testing). Fokuspunkt på høyre og venstre side vs senter er identisk i nøyaktighet. Kliner fokus umiddelbart uten noe søking frem og tilbake så lenge det er noe å fokusere på. Flater uten kontrast kjører den en kjapp frem og tilbake over i dårlig lys, slik at den finner fokus men fintuner 1/10 sekund etterpå. Dette skjer når D3s ikke fikk fokus uten å svette i noen sekunder.

Edit:

D800, ikke testet D4 ennå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Utvant å bli straffet så hardt for dårlig teknikk med uskarphet da, må skjerpe meg i forhold slurvet jeg slipper unna med på D3/D3s :)

Ja regner med at mange vil merke dette, jeg så faktisk en forskjell bare mellom 30D og 50D :)

Ikke uten grunn Nikon har drevet hard kampanje rundt teknikker for å få skarpe bilder ;)

Lenke til kommentar

Ja vi får se, jeg fikk et tilbud i dag der jeg få kjøpt en 5D lll (ny, kjøpt i Norge) for 21300 kr og med prisen jeg betalte for nikonobjektivene så kan det bli lønnsomt .

Så kan ikke Nikon levere innen rimelig tid så tar jeg denne, forskjellene er så små i praksis at det egentlig spiller liten rolle .

Lenke til kommentar

Edit:

Husker ikke om du hadde D700, men hvordan er grepet på D800 på innsiden mot kamera, der enden på fingrene havner (sammenliknet med D700)? Da jeg oppgraderte fra D200 til D700 i sin tid husker jeg at jeg irriterte meg over at grepet var "grunnere" enn på D200, noe som ga et betydelig dårligere grep med mine forholdsvis lange fingre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...