Boralis Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Ser ut som det kan ha skjedd noe med leveranser, Komplett/mpx har nå fått D800 på lista si,nå står det 4 stk og for litt siden 5 stk for levering 16 mai , dette er vel kamera som kommer i tillegg til de som allerede er bestilt. ja det er håp i hengende snøre ... Mpx har forandret forventet leveringstid fra den 24.06 til 27.04 for min bestilling. Bestilte 09.02 og forventet leveringstid har forandret seg opp til flere ganger, men dette er første gangen den gjør det i en positiv retning. Ja vanskelig å forstå, min er nå endret fra 13.5 til 24.6 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Ser ut som det kan ha skjedd noe med leveranser, Komplett/mpx har nå fått D800 på lista si,nå står det 4 stk og for litt siden 5 stk for levering 16 mai , dette er vel kamera som kommer i tillegg til de som allerede er bestilt. ja det er håp i hengende snøre ... Mpx har forandret forventet leveringstid fra den 24.06 til 27.04 for min bestilling. Bestilte 09.02 og forventet leveringstid har forandret seg opp til flere ganger, men dette er første gangen den gjør det i en positiv retning. Ja vanskelig å forstå, min er nå endret fra 13.5 til 24.6 Tror ikke du skal henge deg for mye opp i estimert leveringsdato. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Ser ut som det kan ha skjedd noe med leveranser, Komplett/mpx har nå fått D800 på lista si,nå står det 4 stk og for litt siden 5 stk for levering 16 mai , dette er vel kamera som kommer i tillegg til de som allerede er bestilt. ja det er håp i hengende snøre ... Mpx har forandret forventet leveringstid fra den 24.06 til 27.04 for min bestilling. Bestilte 09.02 og forventet leveringstid har forandret seg opp til flere ganger, men dette er første gangen den gjør det i en positiv retning. Ja vanskelig å forstå, min er nå endret fra 13.5 til 24.6 Tror ikke du skal henge deg for mye opp i estimert leveringsdato. Nei det har jeg gitt opp for lenge siden , sjekka bare siden en nevnte at han var rykka frem i køen og ble litt overrasket da jeg så at jeg var rykka over en mnd bakover ... Lenke til kommentar
ozone Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Jeg bestilte D800E på Japan photo. Mannen i telefonen sa at køen på D800E var for ingenting å regne, i forhold til køen for D800! Jeg leste et sted at Nikon hadde feilberegnet interessen for 800E. Og spesielt nå etter at diverse tester har vist at selv med typiske moire-motiver, finnes det ikke antydning til moire på 800E, og at den er tydelig skarpere, vil nok mange som i utgangspunktet ikke tenkte på E som et alternativ, gå for den! Jeg tipper at Nikon allerede har økt produksjonen av 800E... Det er ikke til å komme bort i fra at "kunstig" oppskarping i ettertid for å "fjerne" effekten av et AA-filter, aldri vil kunne gjenskape mikro-detaljene som gikk tapt. Det ser vi tydelig på sammenligningen som er linket til høyere oppe i tråden. Absolutt synlig i 100% visning! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Jeg bestilte D800E på Japan photo. Mannen i telefonen sa at køen på D800E var for ingenting å regne, i forhold til køen for D800! Jeg leste et sted at Nikon hadde feilberegnet interessen for 800E. Og spesielt nå etter at diverse tester har vist at selv med typiske moire-motiver, finnes det ikke antydning til moire på 800E, og at den er tydelig skarpere, vil nok mange som i utgangspunktet ikke tenkte på E som et alternativ, gå for den! Jeg tipper at Nikon allerede har økt produksjonen av 800E... Det er ikke til å komme bort i fra at "kunstig" oppskarping i ettertid for å "fjerne" effekten av et AA-filter, aldri vil kunne gjenskape mikro-detaljene som gikk tapt. Det ser vi tydelig på sammenligningen som er linket til høyere oppe i tråden. Absolutt synlig i 100% visning! For mitt vedgående går det fint uansett, ikke at jeg har så mye valg da min D800 kom i dag, og jeg venter ikke lenger på D800e for å få hva jeg har på Hasselbladen allerede Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 , med litt pixelpeeping. Youtube klipp fra DigitalRevTV (Kai) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 , med litt pixelpeeping. Youtube klipp fra DigitalRevTV (Kai) Se ca 09.10 i denne videoen, er ikke det et Canon som dukker opp,selv om det står Nikon på reima , bruker de fortsatt Canon for å presangtere D800 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) , med litt pixelpeeping. Youtube klipp fra DigitalRevTV (Kai) Se ca 09.10 i denne videoen, er ikke det et Canon som dukker opp,selv om det står Nikon på reima , bruker de fortsatt Canon for å presangtere D800 Nei, DigitalrevTV filmer på Canon, det har de alltid gjort, og her har Kai (pratebøtta) tatt bilde av kameramannen og assistenten. Edit: Leif stakk innom. Endret 25. april 2012 av Killswitch Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 , med litt pixelpeeping. Youtube klipp fra DigitalRevTV (Kai) Se ca 09.10 i denne videoen, er ikke det et Canon som dukker opp,selv om det står Nikon på reima , bruker de fortsatt Canon for å presangtere D800 Nei, DigitalrevTV filmer på Canon, det har de alltid gjort, og her har Kai (pratebøtta) tatt bilde av kameramannen og assistenten. Edit: Leif stakk innom. Vet,var en spøk bare. Men får håpe at kameraet dukker opp til 19 Mai , vi vant nemmelig VIASATs Finalefest :-))) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Cnet har vært hos DxO og sett litt på hvordan de tester kameraer og linser. Var interessant lesing. Interessant, særlig det om telefonkameraer. Poenget var (om du ikke forstod) at de resultater de kommer med (og det gjelder de fleste fabrikater) vil kunne avvike betydelig i fra det man opplever i den praktiske virkeligheten. Mange av kritikerne påpeker og vektingen de foretar for å komme til en samlet score. I dette konkrete tilfellet hvor "overall score" for 5DIII er 81 og for D800 95 får man lett et inntrykk av at forskjellene må være som natt og dag siden hele 14 poeng skiller på en skala som topper ved 100, noe som er bare nonsens - de fleste vil slite med å kunne se forskjeller i virkeligheten. 100 er ikke noen maksimal verdi. Basert på denne uttalelsen og mange tidligere tror jeg du har godt av å lese litt om hva DxOmark egentlig måler, hvorfor, hvordan og hvilken nytte de har. Det er mulig at DXO med deres testmetoder kan få den typen resultater, men nettopp derfor bør man spørre seg hvor realistiske de er - hva resultatene deres egentlig betyr i praksis, altså hva praktisk nytte man har av resultatene når man antagelig ikke kan oppfatte de forskjellene deres resultater skulle tilsi. Ta en titt ut av vinduet og gjett hvilken blender, lukkertid og ISO som er passe for det nåværende lysforholdene hos deg. Treffer du nøyaktig? Neppe. Har det noe å si for bildet? Ja, du risikerer å bomme ganske grovt. Eller ta en annen test: Se på en klokke med sekundviser og ikke se på noen klokker de neste 5 minuttene. Når du tror det har gått nøyaktig 5 minutter tar du en kikk på klokka igjen og ser hvor godt det stemmer. Poenget mitt er at måleutstyr er så mye mer nøyaktig enn det vi klarer å "måle" selv. Vi er rett og slett ikke gode nok måleinstrumenter. Feilmålinger kan ha stor betydning for oss. Eksponeringer som er på bærtur eller at man går glipp ting man skal rekke. Angående ISO-ytelse i videomodus så er nok 5D3 ganske overlegen grunnet pikselbinning. Eller sagt på en annen måte: 5D3 bruker 84% av sensoren ved filming. D800 bruker under 6% av sensoren. Det betyr selvsagt mye mer videostøy for D800. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Den er stor forskjell i DR mellom D800 og 5D 3 på lav ISO (100-400), og det demonstreres svært godt av Fred Miranda. Oi! Det var jo enorm forskjell. Så har vi TechRadar som viser et helt annet resultat for DR enn det DxO kommer fram til. Hvorfor så spredning i resultat? TechRadar bruker også DxO Analyzer. Jeg vet ikke, men kan gjette på at Techradar måler støy per x antall piksler, mens DxOmark måler støy per x% av bildets fulle størrelse. Eller sagt på en annen måte: Støymålinger med ulik forstørrelse. Jo mer man forstørrer et bilde jo mer støy vil man få. D800 skal vistnok ha omtrent samme støynivå per x antall piksler som D7000. Dette måler man med 100% crop. DxOmark måler det på en ulik måte. Dette er bare en gjetning på hva som kan være forklaringen. En ting som ville vært litt skuff til mitt bruk med D800 er liveview-implementeringen Det virker skuffende ja, men alvorligheten avhenger nok mye av hvor mye man bruker live view. Endret 27. april 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Cnet har vært hos DxO og sett litt på hvordan de tester kameraer og linser. Var interessant lesing. Interessant, særlig det om telefonkameraer. Veldig interessant. Viser at det er mye å "gå på". Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Nå har jeg endelig fått tatt meg en testtur med D800. Har vært mye dårlig vær, dårlig form (sykdom) og dårlig tid i det siste. Planen i går var egentlig å ta noen lange eksponeringer på Selestranden med litt strand, stein, sjø og de gode kontrastene som var i skyene i går ettermiddag/kveld. Men da jeg endelig kom meg ut på Selestranden var konstrastene i skyene vekk. Da var den bare en grå masse uten kontrast og det var begynt å yre litt. Så det ble heller fuglefoto. Ikke akkurat det beste været å ta fuglebilder i. Men jeg gjorde et forsøk. Som sagt var været skikkelig grått og klokken var over 20:00, så det begynte så vidt å skumre. Veldig lite konstraster med andre ord. Forholdene tatt i betrakning var autofokusen helt fantastisk. Den traff veldig bra. De fleste av bommene var mer meg bak kameraet sin skyld enn kameraet. Har ikke noe lengre enn 70-200 VR I. Så gjorde det beste jeg kunne og hadde i bakhode at jeg sikkert kunne croppe en del når jeg kom hjem på Lightroom. Og det stemte. Pga lyset måtte jeg opp i iso. Bildene jeg tok ble tatt med iso 800 og 1600 i RAW uten noen form for NR. Ble overrasket over hvor mye jeg kunne dra ut av bildene i LR4. Og hvor lite støy det var. Og hvor bra den støyene som var der faktisk var. Den var og lett å behandle i LR4. Her er noen av bildene jeg tok i går. I uredigert og redigert versjon. De uredigerte har bare fått korrigert temperatur i LR4 og er blitt eksportert til små JPG for å få plass her på forumet. De redigerte er, ja, redigerte og eksportert som de uredigerte i samme størrelse. Før: Etter: Før: Etter: Det eneste negative jeg la merke til var tiden det tok å tømme bufferen. Etter en serie på bort i mot 20 RAW-filer, så brukte den en god stund på å tømme. Brukte et 400x CF-kort. Der er jo raskere CF-kort på markedet og da hadde det nok gått litt fortere. Tok ikke tiden på hvor lang tid buffern tok for å tømme seg, men det var nok til at jeg "mistet" noe bilder og følte at det tok tid å tømme. La merke til forskjellen fra D7000. Filstørrelsen lå mellom 40 og 50 MB med 14-bit Lossless compressed RAW. Brukervennligheten var topp. Eneste Nikon kameraet jeg kan sammenligne med er D7000. På D800 er det lettere og mer intuitivt å finne og endre det man vil. Liker veldig godt å ta iso, kvalitet og hvitbalanse oppe på venstre side i stedet for nedover langs skjermen som på D7000. Har fått med meg at D700 og hadde det som D800. Så det er vel pro vs forbruker oppsett. For meg er i hvertfall D800 oppsettet mye mer intuitivt. Ble overrasket hvor lys søkeren er. Igjen, som sagt, kan jeg bare sammenligne med D7000. Og ja, D800 er et pro kamera, mens D7000 er et forbruker kamera. Men jeg ble likevel positivt overrasket over hvor lys den var. Litt uvant at søkeren var så lys forhold til bildet som ble tatt selv når jeg skjøt på f2,8. Ergonomien er nesten helt perfekt for mine hender. På D7000 hang lillefingeren på høyre hånd litt i løse luften eller klamret seg til kanten nederst på kameraet. Mens på D800 får allle fingrene plass. Ser ikke helt problemet i det som Kai på DigitalrevTV bemerker med den lille "puppen" til tommelen bak på høyre side av kameraet. Han føler den er for liten og at han ikke får godt nok tak. "Puppen" er stor nok for min del. Når det gjelder "Mode" knappen så er jeg enig med Kai. Den ligger litt krøkkete til. Nesten umulig å nå den uten å endre grep på kameraet. Det går akkurat, men da får man strekk mellom peke og lang finger. Mode knappen skulle byttet plass med eksponeringskompensasjonsknappen som ligger lenger ute mot kanten av kameraet og er mye lettere å nå. Nå er det sikkert individuelt hva man ligger. Jeg bruker sjelden eksponeringskompensasjon. Når jeg bruker det, så står som oftest kameraet på stativ og da er det ikke så nøye for meg hvor den knappen er. Vekten er det heller ikke mye å si på. De drøye 200 grammene D800 er tyngre enn D7000 er for meg bare en fordel. De gjør at kameraet ligger bedre i hånden og at vektfordelingen kamera/objektiv føles bedre. Spesielt når man bruker et objektiv fra Nikon sin "Holy Trinity". D800 er et fantastisk kamera som jeg gleder meg vilt til å bruke mer. Det fortjern virkelig all den stryt og gode test resultater som det har fått. 9 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 (endret) Var vistnok lite/ingen bevegelse i utsending av kamera denne uken heller , dette ser ut til å ta sin tid nettbutikkene aner like lite som oss og må bare sjekke "postkassen" å håpe at der ligger noen eksemplarer , for Nikon fortsetter sin infokampanje i kjent stil Endret 28. april 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
ozone Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Hvorfor bruker du ikke bare det eksemplaret av D800 du allerede har (ifølge signaturen din) Spøk til side, jeg tror vi alle må vente minst en måned til, og for min egen del til over sommeren! Så jeg har bestemt meg for å ikke "vente", og lar det gå sport i å ta så bra bilder jeg klarer med min D3100 som jeg har liggende i reserve! Og jeg har det egentlig veldig godt 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg begynner å føle med Snekker'n nå. For nå har det tatt så lang tid å få nok D800 ut på markedet at det nesten begynner å bli latterlig. Jeg vet følelsen av å vente på noe nytt man gleder seg til, og mye av gleden blir borte når leveringsdatoen tilsynelatende aldri kommer. Men det kan vel være faktorer vi ikke kjenner til... forhåpentligvis løsner det snart. 1 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg begynner å føle med Snekker'n nå. For nå har det tatt så lang tid å få nok D800 ut på markedet at det nesten begynner å bli latterlig. Jeg vet følelsen av å vente på noe nytt man gleder seg til, og mye av gleden blir borte når leveringsdatoen tilsynelatende aldri kommer. Men det kan vel være faktorer vi ikke kjenner til... forhåpentligvis løsner det snart. Takk for sympatien , det som er irriterende er som sagt tidligere Nikons manglende vilje til å gi ut info og når de gir ut info benekter de fakta, begynner å lure på om de har ansatt komiske Ali Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Takk for sympatien , det som er irriterende er som sagt tidligere Nikons manglende vilje til å gi ut info og når de gir ut info benekter de fakta, begynner å lure på om de har ansatt komiske Ali "ALLE" er så giret på de nye kameraene: Importørene, butikkene og kundene, at man i startfasen begynner å selge kamera som ikke er produsert ennå. Det skjer jo hver gang! I større eller mindre grad, avhengig av modell. Med D800/D4 denne gangen har det vært ekstremt! Men samtidig annonseres D3200 for en uke siden, og allerede har butikkene den: http://nikonrumors.c...-shipping.aspx/ Forstå det den som kan... Eller kanskje butikkene bare later som de har den også Endret 29. april 2012 av ozone Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Det er mindre outsourcing av produksjonen for de dyre modellene - de lages langt på vei på de dyre, avanserte fabrikkene i Japan, mens de andre er outsourcet til Kina, Thailand m.fl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå