Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite lyspunkt i leveringssituasjonen.

Fra stadig endringer lengere frem i tid, har min D800 ordre hoppet over 6 uker nærmere :-)

Ny levering er medio mai istedet for sent juni.

Det er nok effekten av avbestillinger fra de som har fått og bestilt 3+ steder som begynner å gjøre seg gjeldende.

Lenke til kommentar

Nå har DxOMark lagt ut sitt resultat fra Canon 5D Mark III testen...

Det er jo en veldig teoretisk test, men likevel. Glad jeg gikk for D800. :D

5D3 fikk 81...

Det som er så kjedelig med Canon er den kjipe dynamikken. Dette er jo dårligere enn d3s som virkelig er kjip på dynamisk omfang. Så viktig å få spot on eksponering så blir det magiske resultat med 5dmk3, men man slipper unna med langt mer slurv på eksponeringsfronten med d800. Når det gjelder skarphet i bilder er det hele fullstendig reversert.

 

Ble veldig overrasket selv da jeg så den dynamikken. Ganske utrolig at de ikke har gjort det bedre i 2012.

 

Burde vel ikke være vanskeligere å få skarpe bilder med D800 enn med D7000? De har jo ganske lik pikseltetthet. Nå har jeg akkurat solgt D7000'en min, men skal se etterhvert om det er vanskeligere in real life. Får desverre ikke gjort en direkte sammenligningen, så blir mest på følelsen.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har merket meg med siste generasjon av Nikon DSLR er at fargene har blitt mye mer lik Canon. Usikker på om jeg liker det?

 

Tja, synes fremdeles det litt blasse grønne Nikonskjæret er tilstede i D800?

 

http://www.youtube.com/watch?v=4W9EeDCaVFM&feature=g-u-u&context=G23dee05FUAAAAAAABAA

 

Jeg vet ikke helt hva du konkret tenker på, men for min del føler jeg at forskjellene er mer som før enn det motsatte. Canon har vel alltid hatt litt mer smell i fargene, selv om det meste kan justeres i ettertid. Det samme gjelder fargestøy hvor Nikon har en lysere type enn Canon, og dermed vil synligheten oppleves ulikt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vanskelighetsgraden med å få skarpe bilder er nok i samme område som d7000. Men dette stiller helt andre krav enn d3/d700 hvor man slipper unna med det meste.

Ah.. Gikk fra Sony til D7000 og nå til D800. Så har egentlig alltid vært vant til "krevende" kameraer.

Lenke til kommentar

Ble veldig overrasket selv da jeg så den dynamikken. Ganske utrolig at de ikke har gjort det bedre i 2012.

 

Tror den store forskjellen i oppløsningen til sensoren spiller inn her og at man vil se en mer likhet på det området når/hvis Canon og kommer med et kamera med tilnærmet oppløsning som D800. Høyere oppløsning har både positive og negative utslag og økt DR er nok et av de positive.

 

Men at DXO rangerer D800 betydelig høyere enn 5DIII på høy ISO i "sport i lavlys" sier vel mye om hvorfor så mange mener at deres "tester" er nær på trynet i forhold til den virkeligheten som oppleves. Se forøvrig videoeksemplet over som nettopp tar for seg sportsfotografering i lavlys.

 

Tor

Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt er det pushet ut ganske massive mengder d800 allerede. Jeg er dessverre langt bak i køen grunnet lang vuderingstid før jeg gjorde bestilling.

 

Snakker du Norge nå eller hele markedet? Leser litt dpreview og ser at mange har fått og er i ferd med å få. Ikke sett så mye til det her hjemme enda, kun enkelte men det kan være du mer kjennskap til dette. Jeg står fortsatt med 01.06.12 hos Fotovideo.

Så Rogers (post 603) som har fått levering 6 uker tidligere. Så det skjer nok noe snart har jeg på følelsen.

Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt er det pushet ut ganske massive mengder d800 allerede. Jeg er dessverre langt bak i køen grunnet lang vuderingstid før jeg gjorde bestilling.

 

Snakker du Norge nå eller hele markedet? Leser litt dpreview og ser at mange har fått og er i ferd med å få. Ikke sett så mye til det her hjemme enda, kun enkelte men det kan være du mer kjennskap til dette. Jeg står fortsatt med 01.06.12 hos Fotovideo.

Så Rogers (post 603) som har fått levering 6 uker tidligere. Så det skjer nok noe snart har jeg på følelsen.

Også i Norge.

Lenke til kommentar

Tipper dxomark ansetter deg om du har bedre alternativer ;-)

Poenget var (om du ikke forstod) at de resultater de kommer med (og det gjelder de fleste fabrikater) vil kunne avvike betydelig i fra det man opplever i den praktiske virkeligheten. Mange av kritikerne påpeker og vektingen de foretar for å komme til en samlet score. I dette konkrete tilfellet hvor "overall score" for 5DIII er 81 og for D800 95 får man lett et inntrykk av at forskjellene må være som natt og dag siden hele 14 poeng skiller på en skala som topper ved 100, noe som er bare nonsens - de fleste vil slite med å kunne se forskjeller i virkeligheten.

 

Det er mulig at DXO med deres testmetoder kan få den typen resultater, men nettopp derfor bør man spørre seg hvor realistiske de er - hva resultatene deres egentlig betyr i praksis, altså hva praktisk nytte man har av resultatene når man antagelig ikke kan oppfatte de forskjellene deres resultater skulle tilsi.

 

At noen leser deres resultater som en bibel får være deres oppfatning av betydningen, men jeg er mer opptatt av hva virkeligheten forteller meg, dvs kameraet i bruk (som f.eks i videoen over).

 

Nå må dette ikke oppfattes som at jeg nedvurderer D800, det ser ut til å være et meget bra kamera, men jeg reagerer på urimelighetene i tallene til DXO noe jeg har gjort i flere andre tilfeller og.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt er det pushet ut ganske massive mengder d800 allerede. Jeg er dessverre langt bak i køen grunnet lang vuderingstid før jeg gjorde bestilling.

 

Snakker du Norge nå eller hele markedet? Leser litt dpreview og ser at mange har fått og er i ferd med å få. Ikke sett så mye til det her hjemme enda, kun enkelte men det kan være du mer kjennskap til dette. Jeg står fortsatt med 01.06.12 hos Fotovideo.

Så Rogers (post 603) som har fått levering 6 uker tidligere. Så det skjer nok noe snart har jeg på følelsen.

Da står du nøyaktig 1 mnd etter meg og jeg har fått beskjed om at det er usikkert om de klarer å levere da de ikke vet hva de får .

Lenke til kommentar

Det er nok effekten av avbestillinger fra de som har fått og bestilt 3+ steder som begynner å gjøre seg gjeldende.

Det er nok helt klart et moment i denne sammenhengen - og antallet forhåndsbestillinger er nok reelt sett mye lavere enn det man kanskje har trodd.

 

Tor

Får håpe enkelte butikker ikke driter seg ut med å bestille inn en ekstrem mengde som plutselig kommer samtidig og de blir sittende med. Bedrifter har gått konkurs på slike ting før ;)

Lenke til kommentar

Det er nok effekten av avbestillinger fra de som har fått og bestilt 3+ steder som begynner å gjøre seg gjeldende.

Det er nok helt klart et moment i denne sammenhengen - og antallet forhåndsbestillinger er nok reelt sett mye lavere enn det man kanskje har trodd.

 

Tor

Får håpe enkelte butikker ikke driter seg ut med å bestille inn en ekstrem mengde som plutselig kommer samtidig og de blir sittende med. Bedrifter har gått konkurs på slike ting før ;)

 

Vil tro de har mulighet for å kanselere ordrer, samtidig er nettbutikkene klar over dette, iallefall i følge det de skriver i mailer til meg , samt at de skriver at det kommer svært få i hver forsendelse . :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...