Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Ja utifra at Nikon ikke gir info så kan vi neppe klage på nettbutikkene, de gjør vel så godt de kan .

Har snakket med flere nettbutikker og alle kan bare beklage,da de vet like lite som oss fordi informasjon/bekreftelsesdato på bestillinger er totalt fraværende fra Nikon , dermed må de bare sette forventede datoer å regulere disse fra tid til annen .

Som sagt jeg har aldri sett noe i nærheten av så dårlig info fra et "seriøst" firma :hmm:

Jeg er ikke helt enig med deg her.

Dette er ikke bare Nikons ansvar.

Nikons forhandlere (både på nett og over disk) har også et ansvar i å opplyse om forventet leveringstid. Forhandleren er i utgangspunktet kontaktpunktet mot sluttkundene, ikke Nikon.

Når en produsent (Nikon i dette tilfelle) hverken klarer å dekke etterspørselen eller å gi forutsigbare leveringstider , bør forhandleren opplyse om dette.

Hvis en forhandler bare kjører på med "Bestill kameraet nå og sikre deg markedets laveste pris!", vel vitende om at leveringstiden er veldig lang må de forvente misfornøyde kunder.

De store nettbutikkene i USA gir ikke noe leveringsestimat på D800,

men de opplyser om at varen har begrenset tilgjengelighet og at stor etterspørsel medfører lang ventetid.

Endret av rogers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til tross for deres protester på innlegget mitt tror jeg vi er ganske enige. La meg formulere meg på en helt annen måte så kanskje enigheten blir lettere å se:

Ja, Nikon er noen råe kapitalistsike svin av noen griske blåruss, og ja, de øker selvsagt prisen for å øke profitten. Sett i lys av dette, så er det likevel en bieffekt at de mest betalingsvillige kundene får kortere ventetider.

Nå vil ikke jeg kalle Nikon for noe svin verken av den ene eller andre sort, men ja Nikon gjør dette for å tjene ekstra penger , dette ville sikkert de aller fleste firma gjordt , men det blir en annen debatt da det er Nikon det dreier seg om her .

problemet er jo bare at jeg har fått rimelig med pepper for å være så frimodig å hevde at Nikon driver med profittjakt , for de gjør det jo bare for å minske køene :whistle:

Så sier jeg også at jeg betviler sterkt at dette er med å redusere køene av betydning , en og annen som hadde strekt seg lengre enn langt før prisstigningen kan nok falle fra, men betviler det er mange her til lands . men det som sjer nå er at dette kamera blir hypet enda mere opp, fordi det blir flere og flere tråder på forum verden over der det fremmheves at dette kamera er så uhyre populært at en bør forte seg å sette seg på ventelister for overhode å kunne få tak i det, og intressen kan heller øke istedenfor å avta pga dette . :hmm:

Lenke til kommentar

Til tross for deres protester på innlegget mitt tror jeg vi er ganske enige. La meg formulere meg på en helt annen måte så kanskje enigheten blir lettere å se:

Ja, Nikon er noen råe kapitalistsike svin av noen griske blåruss, og ja, de øker selvsagt prisen for å øke profitten. Sett i lys av dette, så er det likevel en bieffekt at de mest betalingsvillige kundene får kortere ventetider.

Den varslede prisstigningen fikk sikkert enda flere til å bestille for å få kameraet til gammel pris.

Lenke til kommentar

Måtte nesten le når jeg traff på denne :-)

Mange har ventet lenge, men nå nærmer ventetiden seg endelig slutten. 15. mars er det endelig klart for levering av Nikon D4. Allerede 22 mars er Nikon D800 klar for levering, mens de som venter på Nikon D800 E nok må vente helt til 12. april før de kan hente hjem sitt nye kamera.

Stakkars de som sitter og venter på D800E enda :grin2:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

En liten trøst til dere som venter på D800 i Norge, er i Frankrike om dagen, gikk innom en Nikon spesialist med svære plakater med D800 og D4 på fasaden, spurte om det var på lager.. svaret var no no no no.. samtidig som hele skrotten ristet og så bedrøvet ut..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Tok en titt på D800 på Schiphol

Litt over 2700 Euro.

Hadde de noen for salg der da?

Så det stod noen esker, men spurte ikke hvor mange de hadde inne.

Lenke til kommentar

Tok en titt på D800 på Schiphol

Litt over 2700 Euro.

Hadde de noen for salg der da?

Så det stod noen esker, men spurte ikke hvor mange de hadde inne.

Neste som er ute og reiser gir beskjed så kan de gjerne ta med til meg, ok? :thumbup:

Lenke til kommentar

Var vistnok inge som fikk inn D800 før påske og etter som jeg forstår så håper de på noen få eks rundt den 20 men også det er svært usikkert fordi det ikke er mulig å få noen sikker info .

jeg begynner å lure på om Nikon har noen produksjonsproblemer,det virker iallefall rart at det nesten ikke er dukket opp kamera :hmm:

Lenke til kommentar

Så hvis det finnes D800 i fotobutikken på Schiphol så burde jo Akam's "Nikonistas" som ønsker seg dette kamera slå seg sammen og arrangere en fotovandring en helg i Amsterdam. Ta med objektiver, kjøpe D800 på flyplassen, vandre i Amsterdam og ta bilder. Pris fly 1000 til 1500.- pluss et par netter på hotell. Dermed så føles ikke den litt dyrere "omveien" om Amsterdam for å få tak i kamera så ille. :devil::grin::dremel::new_woot:

PS. Ta opp bestilling fra andre som venter på kamera. En tusenlapp i "provisjon" dekker fort inn merkostnadene. :xmas::evil:

Endret av arthon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har lagt merke til at FotoKnudsen Pro har den til 21.000kr. (men ikke på lager altså).

Det må jo være en god pris, lurer på om jeg skal legge inn en bestilling der.

Gikk i en FotoKnudsen-butikk og spurte, de trekker visst ikke pengene fra kredittkortet før de leverer varen.

Endret av tkorsvold
Lenke til kommentar

Anbefaler lesing av Still Lots of Confusion III @ bythom.com

joda har lest den ,men la oss si de hadde produsert i 1 mnd før lanseringsdato det blir 30 000 , så skulle det være klart i butikker ca 1 mnd etter det, 30 000 til , nå er det gått ytterligere i mnd 30 000 til , vi er da i minst 90 000 enheter og på verdensbasis er ikke det så enormt,men problemet er fordelingen for av de 90 000 tipper jeg på at det er kommet rundt 10- 20 kamera til Norge , altså en dråpe i havet , spesielt når vi hører at i noen land (inklusive Norge) er det umulig å få tak i selv om en står på venteliste menst en i andre land faktisk kan finne eksemplar en kan kjøpe rett over disk , når så Nikon ikke vil informere med ett ord, iallefall et ord som stemmer ja da blir ikke saken bedre .

jeg skjønner at Nikon har kapasitetsproblemer og ikke bare kan utvide over natten for å øke produksjonen, men de har vel komunikasjonslinjer som kan brukes for å gi ut info så folk har en viss peiling på hvor lenge de må forvente å stå i kø . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Anbefaler lesing av Still Lots of Confusion III @ bythom.com

Endelig en fornuftig sjel i en verden full av lemmen ;-)

"Bottom line: we have lots of lemmings causing chaos. The lemmings of "gotta have a D800" folk who don't really need it but want it because it's the hot product of the day. The lemmings of dealers taking pre-orders because the other lemmings are doing it. The lemmings of the camera companies who all use the same announce-and-release tactics. Don't be a lemming."

Endret av rogers
Lenke til kommentar

joda har lest den ,men la oss si de hadde produsert i 1 mnd før lanseringsdato det blir 30 000 , så skulle det være klart i butikker ca 1 mnd etter det, 30 000 til , nå er det gått ytterligere i mnd 30 000 til , vi er da i minst 90 000 enheter og på verdensbasis er ikke det så enormt,men problemet er fordelingen for av de 90 000 tipper jeg på at det er kommet rundt 10- 20 kamera til Norge...........

Dette blir bare spekulasjoner, og det er det nok av allerede.

De første leveransene skjedde for ca. 2 uker siden.

Disse ble tatt av den(de) første produksjonen(e) som vi ikke vet noe om volumet på.

Nikon har opplyst at Sendai fabrikken står for produksjonen, med en kapasitet på 30.000 enheter i måneden. Men de sier ingenting om hvor lenge de har produsert før de sendte ut første batch.

De sier heller ingenting om fabrikken faktisk opererer på full kapasitet med 30.000/mnd.

Lenke til kommentar

joda har lest den ,men la oss si de hadde produsert i 1 mnd før lanseringsdato det blir 30 000 , så skulle det være klart i butikker ca 1 mnd etter det, 30 000 til , nå er det gått ytterligere i mnd 30 000 til , vi er da i minst 90 000 enheter og på verdensbasis er ikke det så enormt,men problemet er fordelingen for av de 90 000 tipper jeg på at det er kommet rundt 10- 20 kamera til Norge...........

Dette blir bare spekulasjoner, og det er det nok av allerede.

De første leveransene skjedde for ca. 2 uker siden.

Disse ble tatt av den(de) første produksjonen(e) som vi ikke vet noe om volumet på.

Nikon har opplyst at Sendai fabrikken står for produksjonen, med en kapasitet på 30.000 enheter i måneden. Men de sier ingenting om hvor lenge de har produsert før de sendte ut første batch.

De sier heller ingenting om fabrikken faktisk opererer på full kapasitet med 30.000/mnd.

Det er vel nettop det som er problemet, NIKON sier INGENTING .

Lenke til kommentar

Og da har du ingen fakta å basere dine logistikkberegninger på.

Detaljer rundt logistikken og fordelingsnøkkelen mellom kontinenter, land for forhandlere får vi aldri innblikk i.

Du får bare smøre deg med tolmodighet (selv om jeg tviler).

Spekulasjoner gjør ikke saken noe bedre.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Og da har du ingen fakta å basere dine logistikkberegninger på.

Detaljer rundt logistikken og fordelingsnøkkelen mellom kontinenter, land for forhandlere får vi aldri innblikk i.

Du får bare smøre deg med tolmodighet (selv om jeg tviler).

Spekulasjoner gjør ikke saken noe bedre.

Kan vel ikke kalle det for spekulasjoner ,når en har vært i kontakt med Nikon og de svar man har fått overhode ikke stemmer med virkeligheten , det kan bety at enten vet ikke Nikon selv eller så vil de ikke at andre skal vite, jeg heller til det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...