lashrasch Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Men dersom jeg justerer i AF Fine-Tune slik at fokus treffer bra på f.eks 200mm f/5.6, så feilfokuserer det på 200mm f/2.8 og vice versa. Jeg opplevde VR 2 versjonen som verre enn VR 1 versjonen på dette området faktisk, følte det var et større skift i fokus mellom hvert blendervalg der enn på den gamle versjonen. Er 200f/5,6 og f/2,8 forskjellige objektiver? For et gitt objektiv, skal ikke fokuspunktet endre seg når du endrer blenderen (gitt at du har fokusert på nytt etter du har endret blender). Du må justere hvert enkelt objektiv. Alle er produsert med feilmarginer for fokus osv. Si at du har to justeringer som kan ligge innenfor området -5/+5. Om begge faller innenfor, men er på +4 har du en overall effekt på +8, og dermed må du finjustere dette i kameraet. Endret 14. oktober 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Trondster, den 13 Okt 2013 - 11:54, sa: En ting jeg har lurt på - er det noen D800E-eiere som har opplevd noe spesielt med moiré? Se, DER har vi et interessant spørsmål! Er det noe a la dette dere mener? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Er 200f/5,6 og f/2,8 forskjellige objektiver? For et gitt objektiv, skal ikke fokuspunktet endre seg når du endrer blenderen (gitt at du har fokusert på nytt etter du har endret blender). Du må justere hvert enkelt objektiv. Alle er produsert med feilmarginer for fokus osv. Si at du har to justeringer som kan ligge innenfor området -5/+5. Om begge faller innenfor, men er på +4 har du en overall effekt på +8, og dermed må du finjustere dette i kameraet. Fenomenet heter focus shift og etter litt kjapp googling ser det ut som Nikon 70-200 f/2.8 II lider litt av det på enkelte brennvidder og i enkelte situasjoner. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Fenomenet heter focus shift og etter litt kjapp googling ser det ut som Nikon 70-200 f/2.8 II lider litt av det på enkelte brennvidder og i enkelte situasjoner. Hjelper det ikke å refokusere? Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Ja...legge ved et eksempel...? Delivery: 100% crop fra RAW-fil. Ingen justeringer. Fokuspunktet er på toppen av speildingsen. 16mm, håndholdt, 1/15sek 16mm, stativ, 1/30sek og jeg gjorde som nevnt tidligere. Endret 14. oktober 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Delivery: 100% crop fra RAW-fil. Ingen justeringer. Fokuspunktet er på toppen av speildingsen. 16mm, håndholdt, 1/15sek Er det uten stabilisator? Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Er det uten stabilisator? Ja. Ettersom ikke alle objektiver innehar VR eller IS, valgte jeg å slå den av. Endret 14. oktober 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
egilh Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Problemet her er at dette er såpass trege lukkerhastigheter, at det avhenger ekstremt av fotografen hvor stabilt det blir. Skal du sammenligne dette må det nesten være med raskere lukker. 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hjelper det ikke å refokusere? Nei. Fasedetekterende (altså gjennom søkeren på D800) autofokus gjøres bestandig med vidåpen blender. Dermed vil fokus ligge på feil plass dersom fokus endrer seg når man bruker en mindre blender enn største blender. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Problemet her er at dette er såpass trege lukkerhastigheter, at det avhenger ekstremt av fotografen hvor stabilt det blir. Skal du sammenligne dette må det nesten være med raskere lukker. Ja, det er jo nettopp det jeg forsøker å vise. Presisering: Forskjellen er veldig tydelig ved denne brennvidden. Om det samme skjer ved 800mm, 1/800sek, vet jeg ikke, men jeg skulle gjerne sett en test på det. Endret 14. oktober 2013 av Lars Anker-Rasch Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Problemet her er at dette er såpass trege lukkerhastigheter, at det avhenger ekstremt av fotografen hvor stabilt det blir. Skal du sammenligne dette må det nesten være med raskere lukker. Det er vel slik at man mener "grensen" for håndholdt uten stabilisering går ved 1/30s...? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Jeg synes D800 er bra! Leser ofte at det er nærmest umulig å ta skarpe bilder uten stativ. Det er vel ikke noe vanskeligere å ta bilder med D800...enn med andre kamerahus? Legger ved et eksempel fra egen "klåing" i butikken med 85mm på f/1.4... Endret 14. oktober 2013 av flageborg Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Det er vel ikke noe vanskeligere å ta bilder med D800...enn med andre kamerahus? Jeg har også hørt denne påstanden før. Det er faktisk mange som påstår at det er vanskeligere å få skarpe bilder med D800. Det er i bunn og grunn feil, og det er kun de ekstreme pixelpeeperne som påstår det. Men faktum er at med så mange megapiksler som D800 har, så skal det mindre bevegelser til før man kan se uskarphet om man zoomer helt inn til 100%. Men selvsagt, reduserer man pixelantallet til for eksempel 16 megapiksler, er det ikke mer uskarpt enn hos et tilsvarende kamera med 16 megapiksler selv om man zoomer helt inn. Så om du lager et bilde i A4 fra D800, vil det ikke være mindre skarpt enn et A4 bilde fra 16-megapiksel-kameraet. 1 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Det er vel slik at man mener "grensen" for håndholdt uten stabilisering går ved 1/30s...? Det avhenger jo av flere ting, vekt f.eks. Og ikke minst, hvor stødig fotografen er. Altså blir det veldig subjektivt. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Jeg har også hørt denne påstanden før. Det er faktisk mange som påstår at det er vanskeligere å få skarpe bilder med D800. Det er i bunn og grunn feil, og det er kun de ekstreme pixelpeeperne som påstår det. Men faktum er at med så mange megapiksler som D800 har, så skal det mindre bevegelser til før man kan se uskarphet om man zoomer helt inn til 100%. Men selvsagt, reduserer man pixelantallet til for eksempel 16 megapiksler, er det ikke mer uskarpt enn hos et tilsvarende kamera med 16 megapiksler selv om man zoomer helt inn. Så om du lager et bilde i A4 fra D800, vil det ikke være mindre skarpt enn et A4 bilde fra 16-megapiksel-kameraet. Du endrer bevisst premissene for "skarpt" for å underbygge påstanden din. Om man skal gå objektivt til verks, så må både 16Mpx og 36Mpx studeres i de respektive oppløsningene. Å redusere bildestørrelsen på kun D800, for deretter å studere hvor skarpt det er, virker jo mot sin hensikt. For å teste et kamera ser man på bildefilene i full størrelse, ikke små versjoner. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Du endrer bevisst premissene for "skarpt" for å underbygge påstanden din. Om man skal gå objektivt til verks, så må både 16Mpx og 36Mpx studeres i de respektive oppløsningene. Å redusere bildestørrelsen på kun D800, for deretter å studere hvor skarpt det er, virker jo mot sin hensikt. For å teste et kamera ser man på bildefilene i full størrelse, ikke små versjoner. Jeg forstår hva du mener, men jeg tror også du forstår hva jeg mener. Det jeg sier er at man ser uskarphet lettere med D800 på grunn av pikslene, men bildet i seg selv er ikke mindre skarpt av den grunn. Faktisk er det mest sannsynlig skarpere på grunn av økt antall megapiksler. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 For å teste et kamera ser man på bildefilene i full størrelse, ikke små versjoner. Med det mener du å studere bildene i 100% crop...? Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Trondster, den 13 Okt 2013 - 11:54, sa: Er det noe a la dette dere mener? moire_test_1.jpg Ja, det er moiré. Sannsynligvis er det nok å gå litt nærmere eller litt lengre unna for å unngå det. Lenke til kommentar
tow Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Delivery: 100% crop fra RAW-fil. Ingen justeringer. Fokuspunktet er på toppen av speildingsen. 16mm, håndholdt, 1/15sek Hand_16_15.jpg 16mm, stativ, 1/30sek og jeg gjorde som nevnt tidligere. Stativ_16_30.jpg Eksempelet ditt viser ingenting om du ikke samtidig legger ved et eksempel som viser at det uskarpe bildet tatt med for eksempel D700 og samme forutsetninger hadde vært skarpt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hjelper det ikke å refokusere? Nei - fokus settes samme sted uansett blendervalg, og fokusplanet flytter seg når du blender ned. Er typisk avhengig av både brennvidde og fokusavstand. For å være helt sikker - bruk nedblendingsknappen - så ser du hvor fokus ligger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå