Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Grunnet til at nikon kommer med D610 er vel fordi de ikke for stolte til å innrømme at D600 faktisk har et olje-problem med lukkeren...

Tror nok du har et poeng der, eneste grunn for å introdusere D610 bare etter et år etter D600 må jo være å bli kvitt olje på sensoren. Resten er bare småting i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. En ting er dette med fokusarealet i søkeren.

Vet ikke om jeg ville vektlagt det særlig mye, selv bruker jeg kun senterpunktet eller en kvadratisk cluster rundt senterpunktet i enkelte tilfeller (på canon 7D). Det høres sikkert kjekt ut at man kan flytte aktivt fokuspunkt rundt omkring, men hvor mange bruker det i praksis?

Tor

Lenke til kommentar

Ja denne d610 burde være relativt unødvendig, skyldes nok mangel på innrømmelser.....

Noen tanker om isoknappens plassering på d600 vs 800?

Hmm, vet ikke. Bruker ikke ISO-knappen da jeg enten benytter AutoISO eller har Easy ISO adjustment aktivert på det "andre" kontrollhjulet avhengig om jeg er i A eller S.

Lenke til kommentar

Grunnet til at nikon kommer med D610 er vel fordi de ikke for stolte til å innrømme at D600 faktisk har et olje-problem med lukkeren...

Det er nok den eneste grunnen. Så, for å rettferdiggjøre "oppgraderingen" har de slengt inn noen unødvendige minimale oppgraderinger og en fix av hvitbalanse.

Jeg ser absolutt ingen grunn til å hoppe fra 600 til 610 (om man ikke har problemer med oljesøl da).

Lenke til kommentar

D700 ble av mange kalt "verdens beste kamera" da det kom,men det er noen år siden. D600 har bedre lav-lys egenskaper og er bedre på de fleste tekniske spesifikasjoner. Spørsmålet er om det har noen betydning for bildene du tar, det får du selv prøve å finne ut. Som jeg sier om objektivene mine, det er ikke kameraet som begrenser kvaliteten på bildene jeg tar (jeg har D700).

Dog, det hadde vært morsomt med en D800E med et 200/2,0VR på :dribble:

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en D600 med oljesølproblemer som ikke ga seg, så hadde jeg nok vært en brysom kunde for Nikon ...

Endelig, godt å høre at det er flere som ville vært det. Jeg har jo fått utrolig mye pepper fordi jeg nettop har klaget på flere eksemplarer av D800 med nettop dette problemet :hmm:

Lenke til kommentar

Endelig, godt å høre at det er flere som ville vært det. Jeg har jo fått utrolig mye pepper fordi jeg nettop har klaget på flere eksemplarer av D800 med nettop dette problemet :hmm:

Jeg lurer faktisk på om jeg har dette problemet med min. Hadde plutselig sjukt med møkk på sensoren. Tok en vask, men flere av flekkene ble "dratt" utover sensoren...

Lenke til kommentar

Skrevet i dag, 01:09

tomsi42, den 08 Okt 2013 - 23:00, sa:snapback.png

Hadde jeg hatt en D600 med oljesølproblemer som ikke ga seg, så hadde jeg nok vært en brysom kunde for Nikon ...

Her gjelder det å ikke blande kortene....

tomsi42 ville vært en brysom kunde for NIKON...."pepperet" du har fått - her på forumet - er velfortjent

Lenke til kommentar

Skrevet i dag, 01:09

tomsi42, den 08 Okt 2013 - 23:00, sa:snapback.png

Her gjelder det å ikke blande kortene....

tomsi42 ville vært en brysom kunde for NIKON...."pepperet" du har fått - her på forumet - er velfortjent

Ja om du er fanatiker og ikke tåler fakta så er det vel fortjent at jeg får pepper . Men har du baller nok og ikke bryr deg om pepperet , men heller som meg fremhever fakta og opplyser om det så får du som meg flerfoldig igjen i feks PMer fra de som synest slik info er svært viktig,men desverre ikke tør si det på forum som dette. DET er skremmende men fakta . I tillegg har dette hjulpet på andre måter,bla med at Nikon har kontaktet meg ang disse problemene og i dag innrømmer Nikon slike problemer,nettop fordi jeg og flere med meg har kjørt på på div forum og belyst feilen som Nikon i utgangspunktet benektet .

Det som er synd er at enkeltpersoner er så ensporet at de ikke tolererer at deres merke har feil mangler og heller velger å gå i strupen på de som tør stå frem , heldigvis er jeg ikke av den typen som lar seg skremme av "tøffe" typer bak tastaturet og blir taus av den grunn .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer faktisk på om jeg har dette problemet med min. Hadde plutselig sjukt med møkk på sensoren. Tok en vask, men flere av flekkene ble "dratt" utover sensoren...

Mest trolig er det oljesøl ,siden dette dras utover ved rens. Du har da krav på å få dette renset vederlagsfritt, ta kontakt med dem du kjøpte kameraet hos og krev rens, krev også at de sender deg fraktlapp for å lime på pakken slik aat du slipper å betale frakt ved innsending, det har du faktisk krav på .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja om du er fanatiker og ikke tåler fakta så er det vel fortjent at jeg får pepper . Men har du baller nok og ikke bryr deg om pepperet , men heller som meg fremhever fakta og opplyser om det så får du som meg flerfoldig igjen i feks PMer fra de som synest slik info er svært viktig,men desverre ikke tør si det på forum som dette. DET er skremmende men fakta . I tillegg har dette hjulpet på andre måter,bla med at Nikon har kontaktet meg ang disse problemene og i dag innrømmer Nikon slike problemer,nettop fordi jeg og flere med meg har kjørt på på div forum og belyst feilen som Nikon i utgangspunktet benektet .

Det som er synd er at enkeltpersoner er så ensporet at de ikke tolererer at deres merke har feil mangler og heller velger å gå i strupen på de som tør stå frem , heldigvis er jeg ikke av den typen som lar seg skremme av "tøffe" typer bak tastaturet og blir taus av den grunn .

Har forklart deg mange ganger hva vi har protestert på ovenfor deg, Boralis, og nevner det én gang igjen her:

Problemet med klagene dine, Boralis, i alle fall angående D800, er ikke hva du har klaget på, men mengden klager - en syndeflod av akkurat det samme innholdet, postet igjen og igjen og igjen i tråd etter tråd. Det er ikke innholdet, men at du har en tendens til å gnåle om det som en spamrobot - og at du agerer martyr i det vi klager på mengden poster, og påstår (som over) at vi prøver å dysse noe ned. Nei - vi er bare lei av mas. Forklarer det gjerne i detaljer i en PM hvis du ikke forstår at det kan være dette som er problemet.

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har forklart deg mange ganger hva vi har protestert på ovenfor deg, Boralis, og nevner det én gang igjen her:

Problemet med klagene dine, Boralis, i alle fall angående D800, er ikke hva du har klaget på, men mengden klager - en syndeflod av akkurat det samme innholdet, postet igjen og igjen og igjen i tråd etter tråd. Det er ikke innholdet, men at du har en tendens til å gnåle om det som en spamrobot - og at du agerer martyr i det vi klager på mengden poster, og påstår (som over) at vi prøver å dysse noe ned. Nei - vi er bare lei av mas. Forklarer det gjerne i detaljer i en PM hvis du ikke forstår at det kan være dette som er problemet.

Om en synest noe blir gjentatt for ofte er det bare å gå vidre og la være å lese dette , fordi det viser seg i tråd etter tråd at nye som kommer til har startet med å skrive : "har ikke lest tråden,men.... " disse har ikke fått med seg hva saken dreier seg om . I tillegg viser det seg jo helt klart i ettertid at det å skrive mye/ofte om et problem til slutt får produsenten til å reagere og ta saken alvorlig . Det som imidlertid er skremmende er enkeltes oppførsel her på forumet ,personer som går til frontalanngrep når noe negativt blir skrevet om visse merker, dette får andre til å avstå fra og skrive sin mening eller at de forlater forumet , det gjennspeiler seg i flere titalls pmer/mailer jeg har motatt med støtteerkleringer fordi jeg "tør" stå på , og det er virkelig synd at det skal være slik, ikke for meg men for forumet som sådann . Så istedenfor å drive med personanngrep, sjikaner og trusler så er det vel bare å klikke seg stille og rolig vidre om det ikke er av intresse, eller blokkere innleggene mine . Men desverre så er det vel ikke der skoen trykker,men heller behovet for å være "stor gutt" bak tastaturet :)spamroboter som du kaller det er vel heller de som bare må anngripe hver gang det skrives noe og det er jo ikke bare en,men av en eller annen grunn så er det ofte 5-10 personer som MÅ gjenta hverandre og kaste samme dritten

Endret av Boralis
Lenke til kommentar

Om en synest noe blir gjentatt for ofte er det bare å gå vidre og la være å lese dette (blah blah)

Helt korrekt - som er en grunn til at jeg og mange med meg har deg i listen over ignorerte brukere.

Synes også det er morsomt at du klager over noen som stadig "MÅ gjenta" og "kaster samme dritten", når det er akkurat det som er problemet ditt - overdreven gjentagelse av det samme - uansett om det er valid informasjon eller ikke. Har aldri klaget over at du skriver "negativ informasjon om andre merker" - jeg er derimot lei gnåling og gjentatt gnuring. Men - det later generelt til å være vanskelig å nå fram til deg med argumentasjon som innebærer andres synsvinkler når du har bestemt deg for noe, så jeg lar det være med det.

*plonk*

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt korrekt - som er en grunn til at jeg og mange med meg har deg i listen over ignorerte brukere.

Synes også det er morsomt at du klager over noen som stadig "MÅ gjenta" og "kaster samme dritten", når det er akkurat det som er problemet ditt - overdreven gjentagelse av det samme - uansett om det er valid informasjon eller ikke. Har aldri klaget over at du skriver "negativ informasjon om andre merker" - jeg er derimot lei gnåling og gjentatt gnuring. Men - det later generelt til å være vanskelig å nå fram til deg med argumentasjon som innebærer andres synsvinkler når du har bestemt deg for noe, så jeg lar det være med det.

*plonk*

Virker ikke som du har meg i ignorerte brukere ettersom du svarer titt og ofte, du er ikke sikker på at du har meg i "overvåket gruppe" eller "her kan jeg slenge dritt på andre gruppe" . Tja om det er vanskelig å nå frem til meg så må det vel være like vanskelig å nå frem til dere da det er samme drittkastinga hele tiden :-) Så håper jeg at du og dine trosfeller fortsetter å ha meg i ignorert gruppe for da skulle jeg slippe å høre flere sure oppstøt om det jeg skriver , skulle det motsatte vise seg så vil jo det bety at her er visse usannheter ute og går , så ha det dere blir ikke savnet :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er normalt ved første rens; om du gjør det skikkelig så er det bare å ta en ny våtrens så er problemet borte. Oljesøl på DSLR-sensor er helt normalt uavhengig av produsent. Mengde og om du får henger sammen med mengde olje og ikke minst transport. Så kort oppsummert, noen får oljesøl, andre får ikke. Flertallet av de som får vet det ikke selv engang.

Edit:

Noen er også sykelig opptatt av hotpixels, som kommer og går; men som alltid finnes blant alle sensorer. Mitt hovedfokus har blitt å se i søkeren og trykke utløserknappen - så renser jeg sensor en gang iblant. Et kamera er ekstremt komplisert både når det gjelder elektronikk og mekanikk. Ikke minst, ingenting som er såpass komplisert og proppa med teknologi er perfekt. Glem heller ikke at alt som masseproduseres har et visst avvik. Ingen grunn til krisemaksimering - løser ting seg ikke så fikser produsent.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...