Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Takler kameraet kulde dårlig , fullt oppladet batteri hjelper heller ikke ....

Fullt oppladede batterier fungerer også tidvis veldig dårlig hvis det har vært ute i kulde i lengre perioder. At du får et lite blink på skjermen, kan tyde på at batteriet har litt for lav spenning til å slå på skjermen, men at det er nok til å drive selve kameraet. At andre ikke har lignende problemer kan være at de enten ikke er ute like lenge som deg, eller at batteriet ditt ikke er helt 100%.

Hvis du vet du ikke skal bruke kameraet på en stund, kan du prøve å la batteriet ligge i en innerlomme og se om det hjelper. Hvis problemet likevel vedvarer kan du sende kameraet inn til verksted, og poengtere at andres kamera fungerer helt fint i tilsvarende forhold. Men ettersom brukstemperaturen er 0-40 grader, så kan de nekte om de vil være vanskelige. Du har heller ikke krav på heving før tredje gang samme feil, og jeg forstår det slik at dette er tredje gang forskjellige feil.

Det er imidlertid en bransjestandard om at fjerde gang forskjellige feil fører til heving, men det er ikke noe du har krav på. Om et par måneder bør ikke det være et problem, da det ser ut som du oppdager nye feil, mangler eller ulemper på ditt kamera ca. en gang i måneden. Ettersom svært få andre på forumet rapporterer om problemer, har du nok fått et mandagsprodukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullt oppladede batterier fungerer også tidvis veldig dårlig hvis det har vært ute i kulde i lengre perioder. At du får et lite blink på skjermen, kan tyde på at batteriet har litt for lav spenning til å slå på skjermen, men at det er nok til å drive selve kameraet. At andre ikke har lignende problemer kan være at de enten ikke er ute like lenge som deg, eller at batteriet ditt ikke er helt 100%.

Hvis du vet du ikke skal bruke kameraet på en stund, kan du prøve å la batteriet ligge i en innerlomme og se om det hjelper. Hvis problemet likevel vedvarer kan du sende kameraet inn til verksted, og poengtere at andres kamera fungerer helt fint i tilsvarende forhold. Men ettersom brukstemperaturen er 0-40 grader, så kan de nekte om de vil være vanskelige. Du har heller ikke krav på heving før tredje gang samme feil, og jeg forstår det slik at dette er tredje gang forskjellige feil.

Det er imidlertid en bransjestandard om at fjerde gang forskjellige feil fører til heving, men det er ikke noe du har krav på. Om et par måneder bør ikke det være et problem, da det ser ut som du oppdager nye feil, mangler eller ulemper på ditt kamera ca. en gang i måneden. Ettersom svært få andre på forumet rapporterer om problemer, har du nok fått et mandagsprodukt.

det du her nevner ang batteriet er ikke årsaken , har med meg to fulladede batterier og de som ikke er i bruk ligger i en varm bil , dette siden vi bruker bilen som varmestue under lange nordlysnetter :-) . Så jeg sjekket dette med å bytte batteri uten hell .

Jeg vet det er tre ganger med samme feil ,men må si at det er rimelig frustrerende åkjøpe et kamera til nærmere 20 000 kr og så skal det være mere på verksted enn i bruk . Vi får se hva som skjer , men det er like fort å skifte tilbake til Canon som det var å skifte til Nikon , og særlig når man har brukt Canon siden 70 tallet uten å opplevd feil ....

Lenke til kommentar
Vi får se hva som skjer , men det er like fort å skifte tilbake til Canon som det var å skifte til Nikon , og særlig når man har brukt Canon siden 70 tallet uten å opplevd feil ....

Man kan være uheldig. Jeg har brukt ganske mange Nikon-kamera opp gjennom tidene, fra et FE2 til et D7000 uten å ha hatt feil på verken noen av kameraene eller objektivene. Noen av mine gamle kamera er fortsatt i bruk i dag. Blant annet kjører jeg en film gjennom FE2'en min fra tid til annen, og både F80'en og D70'en brukes i dag flittig av to venner.

Lenke til kommentar

Man kan være uheldig. Jeg har brukt ganske mange Nikon-kamera opp gjennom tidene, fra et FE2 til et D7000 uten å ha hatt feil på verken noen av kameraene eller objektivene. Noen av mine gamle kamera er fortsatt i bruk i dag. Blant annet kjører jeg en film gjennom FE2'en min fra tid til annen, og både F80'en og D70'en brukes i dag flittig av to venner.

Jepp, selvsagt kan en være uheldig og jeg tror heller ikke at Nikon er værre/bedre enn feks Canon .

Men en blir en smule frustrert etter å ha sitt tredje D800 på ca 4-5 mnd og også det har feil på feil

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det var veldig mange som ble grepet av stemningen og hoppet på D800 når det kom uten å tenke over hva de trengte. Jo vanskeligere det var å få tak i kameraet jo mer depserate ble folk. Det er nok noen av de som selger kameraet.

Når D700 kom så var det også lite erfaringer. Når man har D700 eller D800 så sitter man ikke og fjaser på et forum, da er man ute og tar bilder. Jeg har begge og har aldri hatt noen problemer eller noe spesielt å lure på, begge er suverene verktøy som gjør jobben sin ekstremt bra og da blir det ikke så mye diskusjon.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det var veldig mange som ble grepet av stemningen og hoppet på D800 når det kom uten å tenke over hva de trengte. Jo vanskeligere det var å få tak i kameraet jo mer depserate ble folk. Det er nok noen av de som selger kameraet.

Når D700 kom så var det også lite erfaringer. Når man har D700 eller D800 så sitter man ikke og fjaser på et forum, da er man ute og tar bilder. Jeg har begge og har aldri hatt noen problemer eller noe spesielt å lure på, begge er suverene verktøy som gjør jobben sin ekstremt bra og da blir det ikke så mye diskusjon.

Kan bare bifalle det du sier her.

Lenke til kommentar

Er vanvittig imponert over kameraet.

Med ein 14-24mm påmontert kan eg forvente god skarphet, og mulighet for å hente igjen mykje informasjon i skyggene. Søkeren er utruleg god å bruke, og liker ergonomien ellers, sjøl om det tar tid å venne seg til.

Alt i alt eit veldig bra kjøp, og er fornøgd med prisen. Fekk kameraet brukt for 14.000.

Lenke til kommentar

Lage et lite innlegg om D800 - og hvordan det kan forandre Hollywood for all fremtid.

http://www.torbenbre...0-lets-enhance/

En god start kunne være å bruke dataene fra sensoren bedre til video - hvis det i kontekst av "Hollywood" skal brukes til film. D800 cropper først inn, kaster så 2/3 av linjene og gjør deretter en relativt dårlig jobb med å interpolere det gjenværende.

Til stillbilder er derimot D800 teh shit. Som du viser her - enormt med detaljer! :)

Og ellers:

http://www.youtube.com/watch?v=KUFkb0d1kbU

Lenke til kommentar

Hmm.. Merkelig at de bruker et kamera som er så dårlig på video, til såpass relativt store produksjoner som f.eks. Dexter. Dontgetit.. :hmm:

Fint hvis noen kan forklare det for en som meg som ikke har den minste peiling på video.

Politikk. Marketing. Man kan bruke den aldeles utmerkede Nikkor-optikken. Er andre ting å prioritere enn nødvendigvis skarphet og bildekvalitet, vet du. Optikken betyr mye mer enn kameraet som sådan. ;)

Men - Nikon-husene har ikke så god bildekvalitet på video som flere av de andre aktørene. Selv om flere bruker Nikon-husene til ting.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Politikk. Marketing. Man kan bruke den aldeles utmerkede Nikkor-optikken. Er andre ting å prioritere enn nødvendigvis skarphet og bildekvalitet, vet du. Optikken betyr mye mer enn kameraet som sådan. ;)

Men - Nikon-husene har ikke så god bildekvalitet på video som flere av de andre aktørene. Selv om flere bruker Nikon-husene til ting.

Fleire dedikerte filmkamera med mount til både Canon, Nikon og andre, så tviler det er mest pga optikk.

Merkelig valg til seriebruk, spesielt Dexter med mykje action, der gjerne rolling shutter kan bli eit problem.

Ligger nok i marketing som du seier, og at Nikon pusher det ut med gode avtaler for f.eks Dexter.

5D mark II fekk eit meget sterkt rykte på seg etter det blei brukt i produksjonen til House.

Lenke til kommentar
"We used the Alexa as a baseline and had the D800 recording to an outboard recorder uncompressed and to an internal memory card at H.264 compressed," says Fletcher. "We also tested a Canon C300 with a Cooke lens on it—a $40,000 setup—running alongside the $4,000 Nikon D800 setup. The Canon footage had what you might call an over-smooth look to it. But the D800 uncompressed footage blew us away."
Bare lurer.. Men dette Canon C300 er vel et rimelig profft videokamera? Får ikke teksten til å stemme da. Mulig Nikon drysser noen dollars på serien, og gjør da directors, fotografer, producers, osv. programforpliktet til å skryte av D800. Men likevel.. :hmm:
Lenke til kommentar

Bare lurer.. Men dette Canon C300 er vel et rimelig profft videokamera? Får ikke teksten til å stemme da. Mulig Nikon drysser noen dollars på serien, og gjør da directors, fotografer, producers, osv. programforpliktet til å skryte av D800. Men likevel.. :hmm:

De brukte D800 "som kamera C og D, og skrev at den ukomprimerte videoen var skikkelig flott, men at de endte opp med å bruke komprimert video allikevel.

Noen kommentarer om samme artikkel her: http://nofilmschool.com/2013/01/nikon-d800-hollywood-janusz-kaminski-dexter-wilfred/

"It’s really interesting to me that DPs shooting on shows costing into the millions per episode don’t feel a need to deal with uncompressed footage, which is either a testament to the post workflows, or them understanding that a 3rd and 4th camera on set will only be used for minor shots, so having to rig it up will cost them more time and money than it really should."

Lenke til kommentar

C300 er i proffklassen, men har ikkje høyrt det blir brukt til den type serier før. Dei filmkameraene Canon har komt ut med, som C300 og C100 er vel heller typisk for dokumentarsjangeren.

Lenke til kommentar

De brukte D800 "som kamera C og D, og skrev at den ukomprimerte videoen var skikkelig flott, men at de endte opp med å bruke komprimert video allikevel.

Noen kommentarer om samme artikkel her: http://nofilmschool....dexter-wilfred/

"It’s really interesting to me that DPs shooting on shows costing into the millions per episode don’t feel a need to deal with uncompressed footage, which is either a testament to the post workflows, or them understanding that a 3rd and 4th camera on set will only be used for minor shots, so having to rig it up will cost them more time and money than it really should."

Har ikkje prøvd å få ut ukomprimert signal frå D800, men det krever litt ekstra arbeid og lagringsplass, ja, i tillegg til ekstern opptaker.

Veit det ikkje er dine ord der, Trondster, men det er strengt tatt ikkje heilt ukomprimert materiale det er snakk om. Sjølve feeden ut er ukomprimert, men kvaliteten er ikkje den samme som stillbilder akkurat. Då hadde det vore nærmare ein Hollywood-revolusjon, som nevnt over, enn det strengt tatt er. :),

Endret av iverha2
Lenke til kommentar
Har ikkje prøvd å få ut ukomprimert signal frå D800, men det krever litt ekstra arbeid og lagringsplass, ja, i tillegg til ekstern opptaker. Veit det ikkje er dine ord der, Trondster, men det er strengt tatt ikkje heilt ukomprimert materiale det er snakk om. Sjølve feeden ut er ukomprimert, men kvaliteten er ikkje den samme som stillbilder akkurat. Då hadde det vore nærmare ein Hollywood-revolusjon, som nevnt over, enn det strengt tatt er. :),

Det er som du skriver kun et bittelitt "renere" signal som kommer ut - den man fjerner er bittelitt farge-artifakter; dette klippet var i artikkelen jeg linket til:

http://vimeo.com/40788982

Poenget mitt med sitatet var mer "forklaringen" i leddsetningen ".. understanding that a 3rd and 4th camera on set will only be used for minor shots, (..)".

Mener selv Nikon burde fokusert på andre ting - mener det ville vært mye mer å hente på å interpolere og bruke dataene fra sensoren bedre enn på å tilby mindre kompresjon i HDMI-utgangen.

Tenk bare hvis Canikon kunne bruke mer av dataene fra sensoren; bruke dem like godt som Panasonic greier å tyne ut fra den "lille" sensoren i GH2/GH3 - så ville vi snakket videobildekvalitet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...