Trykkleif Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 I mine øyne er ikke hus forbruksvare. Kjøper en av toppmodellene er det ingenting i veien for at de kan gi topp billedkvalitet i mange år. At oppgraderingsuroen river og sliter i folk er mer et psykologisk spørsmål enn et reelt behov. For entusiasten vil d3/3x/3s/4/700/800/600 være overkill i mange år uavhengig av hvilke nye som kommer. 2 Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) Orker ikke å lese hele tråden. Men lurer litt på erfaringer her: 1. Er vel ikke støv problemer her som på D600? 2. Andre feil ? Mangen som opplever dem? 3. "If portraits are your thing, be prepared to do a lot of retouching because the skin detail is crazy and maybe more than you want to deal with." Noen som har erfaringer med dette? 4. Er det for tregt til å ta motorsport bilder i det hele? Er vant med Nikon D90. Endret 6. mars 2013 av teigas123 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Orker ikke å lese hele tråden. Men lurer litt på erfaringer her: 1. Er vel ikke støv problemer her som på D600? 2. Andre feil ? Mangen som opplever dem? 3. "If portraits are your thing, be prepared to do a lot of retouching because the skin detail is crazy and maybe more than you want to deal with." Noen som har erfaringer med dette? 4. Er det for tregt til å ta motorsport bilder i det hele? Er vant med Nikon D90. 1. Nei! 2. Har ikke funnet noen feil, det virker slik som det skal.. 3. Detaljnivået er bare helt sinnssykt. Om det er noen problemer? Det synes ikke jeg.. men alt vises ved rett eksponering, absolutt alt!! 4. Det langt bedre enn D90. AF modulen er den samme som sitter i D4, den er bare lynkjapp. Men du får ikke 11 bilder pr sek, du får kun 4. Så det er viss fare for at du mister «the moment». Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) 1. Nei! 2. Har ikke funnet noen feil, det virker slik som det skal.. 3. Detaljnivået er bare helt sinnssykt. Om det er noen problemer? Det synes ikke jeg.. men alt vises ved rett eksponering, absolutt alt!! 4. Det langt bedre enn D90. AF modulen er den samme som sitter i D4, den er bare lynkjapp. Men du får ikke 11 bilder pr sek, du får kun 4. Så det er viss fare for at du mister «the moment». Takk for innspill. Når det gjelder grønnskjer problemet da ? Noen hevder det bare er på skjermen, mens andre hevder det også går igjen på selve bilde filene. Om en ser feks her: http://www.imaging-r...nikon-d800A.HTM så forskjellen på d700 og d800 bildet av den jenta. Har du noen bilder som du har tatt med ditt ? Kunne vert litt artig og sett. Endret 6. mars 2013 av teigas123 Lenke til kommentar
gwh Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Takk for innspill. Når det gjelder grønnskjer problemet da ? Noen hevder det bare er på skjermen, mens andre hevder det også går igjen på selve bilde filene. Om en ser feks her: http://www.imaging-r...nikon-d800A.HTM så forskjellen på d700 og d800 bildet av den jenta. Har du noen bilder som du har tatt med ditt ? Kunne vert litt artig og sett. Begynner å bli litt lei myten om grønnskjær...Dette er sakset rett fra Bythom.com 24 januar, kallt The Kermit SYndrom The Kermit Syndrome Jan 24, 2013 (commentary)--It seems that I'm seeing another round of "my Nikon produces incorrect colors" and "my Nikon images are green" comments in my In Box. If I'm counting correctly, this is the third time this Internet meme has come around since the D3. If these statements were absolutely true, then all you'd have to do to verify them is go to any magazine using pro work and you could spot the green Nikon images from the (assumed) non-green Canon ones. Go ahead, pick up a Sports Illustrated or Time or People or National Geographic or any other magazine using work from pros using Nikon and Canon DSLRs. See the green images? Didn't think so. Unfortunately, the minute I try defending color rendition this way, the memers will use another Internet tactic: redirection. Obviously the magazines must be correcting the Nikon images. That's right, you heard it here first: the US publishing industry has a secret Photoshop Plug-in called Nikon Degreener. Saves a lot of work. Before we go too much further, let's separate the issue a bit. I see two variations on the Kermit Syndrome: (1) the color on the camera's LCD; and (2) the color in the resulting image. About that color LCD: it very well may be out of spec. To my knowledge no camera maker certifies that the LCD on their camera is calibrated to a specific Color Space, or even accurate, for that matter. Nor do they certify that it will stay in factory spec. Nikon has revealed that they have a calibration process in manufacturing and attempt to make each color LCD match heading out of the factory. Given what I've seen from hundreds of Nikon DSLR bodies, that seems accurate. It's been rare that I've seen one LCD behave differently than another on a Nikon DSLR. But I have seen a rare variation. One comment: we're pretty sure that the Color Space the camera LCDs achieve is less than sRGB, so what happens when you select AdobeRGB as your in-camera Color Space? I've been recommending that you keep the camera set to sRGB if you are doing any evaluation on the LCD. But I also recommend that you don't count on such evaluation. Nikon has recently started responding to people who claim their LCD is green or inaccurate or Andy Warholish, or whatever the color complaint of the day is. They'll adjust the color output to the LCD (it's driven by a semiconductor that allows adjustments) if that's what you want. But they'll insert a statement saying that the camera is no longer in compliance with the factory standard. As I demonstrated in my D800 book, my D800s are slightly less pink in the LCD than my D700 and D3 models were. But they're not green. If anything, there's a slight yellow bias in mine, but it's slight. But you shouldn't be making color decisions based upon a VGA-sized LCD. An LCD for which we don't even know how much of the sRGB Color Space it covers nor what Nikon's manufacturing target is. If you don't like the color you see, you can have it changed, as I note, but that still won't tell you how accurate it is to actual colors you capture. You're basically flying in the dark. It's like trying to evaluate color without having tested yourself for color blindness first (and 6% of you men reading this have Deuteranomaly, a reduction in green sensitivity). Which brings us to the images themselves. I first heard about "color issues" with Nikon DSLRs when the D1 came out ;~). I actually spent a great deal of time traveling around to various different photographers and pro shops "fixing" their color. My tool? A Macbeth ColorChecker chart, something I'd owned and been using for decades even back at the turn of the century. A ColorChecker chart is certified to be known colors. So if you take a picture of it, just follow it through the chain and you'll quickly find what's causing your color issues. Right up front was White Balance. If you don't get White Balance right, you'll be rotating red and blue around green and guaranteeing that colors move. Each Nikon sensor has had a tendency to have a slightly different zero balance point, meaning that the rotation starts at a different color temperature, typically just below 5000K. Differences in red, green, and blue Bayer filtering can make small differences, too. Bottom line: get the White Balance right. Next up was camera settings. Let's just say that the Rockwell Picture Control, uh, I mean Vivid, isn't color neutral. I'm not sure why you'd expect Vivid to be color neutral when there's a Picture Control named Neutral, but apparently some of you do (and in old Nikon bodies we had a different variation of this: Color Mode). At this point we've got a JPEG that should be color neutral because we've captured it right, so the color monitor you're using to edit becomes the next possible culprit. Sure enough, I found a lot of folk who didn't have a calibrated monitor (or a monitor that could even display all the colors the camera could capture in sRGB; see comment about the camera LCD, above). It doesn't stop there, though. Who's handling color for printing, and what does the printer do? I had one client who had a high end (commercial) printer and was having D1x color issues early on. Turns out the printer driver was inserting its own definition of how things should be interpreted. I made an adjustment to that driver and we had perfect color. The net result of following that chain correctly is that you should be able to take a picture of a ColorChecker, print the results, cut out small color patches from the print and drop them onto the original ColorChecker, and they'll disappear. Since I've been able to do that with every Nikon DSLR made to date, I fail to see how they're "green." Oh, but wait, what raw converter did you use? Let me guess: Adobe. Let me guess further: you used the Adobe Standard Camera Profile. Go back to the Basic tab in Adobe Raw Converter. Notice that second slider under White Balance? Tint is labeled Green at the left side, Magenta at the right. Do you have a significantly negative number there? Yep, you've got a green image. I've learned to mistrust Adobe's White Balance interpretation if I'm seeing large numbers in the Tint section. (And don't get me started on the over-abundance of Orange saturation in most Adobe conversions.) I'm tempted to say that my Nikon DSLRs are more of a Fozzie Bear: they're always joking around with focus and my Nikkor lenses tend to make wocka wocka noises (buh-duh-bump). But my Nikon DSLRs are definitely not Kermits. Neither are yours. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Blir mye teknisk, men det jeg ebber ut med er vel at det egentlig ikke er noe grønnskjer problem ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Blir mye teknisk, men det jeg ebber ut med er vel at det egentlig ikke er noe grønnskjer problem ? Det er riktig. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Orker ikke å lese hele tråden. Men lurer litt på erfaringer her: 1. Er vel ikke støv problemer her som på D600? 2. Andre feil ? Mangen som opplever dem? 3. "If portraits are your thing, be prepared to do a lot of retouching because the skin detail is crazy and maybe more than you want to deal with." Noen som har erfaringer med dette? 4. Er det for tregt til å ta motorsport bilder i det hele? Er vant med Nikon D90. 1. Det er oljeproblem på D 800 akkurat som på D 600, noe både jeg og andre med meg har opplevd . "2. første kamera jeg fikk var gummien på grepet løs på , neste jeg fikk var 10 pinskontakten løs på , det siste vet jeg flere har hatt problemer med , og oppdaget det når de skulle koble noe til den, da forsvinner den bare inn i kameraet . 3. Detaljnivået er det ingenting å utsette på nei . 4. Personelig synest jeg kameraet er for tregt til slik bruk , men det kan jeg ikke klage på da jeg viste at dette bare har 4 bilder pr sek når jeg kjøpte det . Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Kan ikke si hva andre har opplevd, men har ingen oljeproblem på min D800. Både min gamle D700 og D3 (begge solgt nå) kastet relativt store mengder på sensoren når de var nye. Jeg synes hele diskusjonen er en smule overdramatisert. Får man olje fra et nyprodusert kamera så har de brukt litt for mye under produksjon. Rens det et par ganger og problemet blir borte av seg selv. Verken D3s eller D4-husene har kastet noe olje når de var nye. Så det er ikke normalen, men skulle det skje så er det bare å rense sensor. Ingen grunn til å få full panikk. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Har egentlig tenkt litt det samme siden det åpenbart ikke skader sensoren. Er det ett problem kan man vel fyre av noen hundre til ett par tusen eksponeringer før man renser, det gjør man for på noen minutter.... tror ikke det er mye olje igjen da. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Er det jeg kommer til å gjøre om jeg kjøper Nikon D600 eller D800. Kommer til å sette på et objektiv og brenne av 3 - 4000 bilder i løpet av noen dager, for så se om det kommer noe støv. Dersom det blir veldig skitten speil så sender jeg det da inn på rens. I stedet for å vente på at problemet skal komme og en har tatt et lite oppdrag for så komme hjem og se at alle bildene har flekker på seg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Du ser det vel ellers neppe med mindre du skyter på veldig liten blender.. Lenke til kommentar
LeapFrog Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Begynner å bli litt lei myten om grønnskjær... Dette er sakset rett fra Bythom.com 24 januar, kallt The Kermit SYndrom Problemet eksisterer selv om du tror det er en myte. D3 hadde en lei tendens til grønnskjær i råfilene, spesielt portretter av blonde mennesker hvor håret helt klart ble feil. Min erfaring er at dette hadde sammenheng med en alt for dårlig AWB. D4 (og sikkert D800) er langt bedre i så måte. Kermitsyndromet: Hva om Thom Hogan har deuteranomali? Det er faktisk en relativt stor del av befolkningen som er mer eller mindre plaget av dette. Det skal ikke mer enn en anelse nedsatt grønnfølsomhet til for ikke å se dette grønnskjæret. Hvem sitter da på fasiten? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Det skal ikke mer enn en anelse nedsatt grønnfølsomhet til for ikke å se dette grønnskjæret. Hvem sitter da på fasiten? Det betyr vel at det like gjerne kan være en del mennesker som er overfølsomme for "grønt" og derfor ingen som egentlig sitter på fasiten...?! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Kan ikke si hva andre har opplevd, men har ingen oljeproblem på min D800. Både min gamle D700 og D3 (begge solgt nå) kastet relativt store mengder på sensoren når de var nye. Jeg synes hele diskusjonen er en smule overdramatisert. Får man olje fra et nyprodusert kamera så har de brukt litt for mye under produksjon. Rens det et par ganger og problemet blir borte av seg selv. Verken D3s eller D4-husene har kastet noe olje når de var nye. Så det er ikke normalen, men skulle det skje så er det bare å rense sensor. Ingen grunn til å få full panikk. Hvem får full panikk ???. Det er ingen som har panikk pga dette, men jeg ser det som viktig å være ærlig om et produkt å godta at andre kan ha opplevd noe annet enn en selv, ja sogar er jo dette "problemet" vel kjent verden over når det gjelder D800/D600 . Jeg har selv opplevd det akkurat som jeg og flere med meg har motatt D800 med løs 10 pinskontakt og nei vi har ikke full panikk ,vi har faktisk ikke panikk i det hele tatt , vi mener bare det er viktig at slike problemer belyses . Endret 7. mars 2013 av Boralis Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Når du bruker så mye tid og energi på en bagatell som støv / olje på sensoren . Da skulle man tro du har full panikk . Du bruker enhver annledning du får til å klage over støvproblemene dine . Det er nå godt kjennt av de fleste att støv/olje på sensoren kan forekomme . Send det inn til rens , så dekker Nikon kostnadene . Andre tekniske feil på kamera er dekket under reklamasjons betingelsene . Av de hundretusener av D800/D600 som er solgt . Så er det litt merkelig att det er bare dine og en handfull andre brukeres problemer vi hører om . Når det gjelder D600 , så hører man oftere om att brukerene klager på støv på sensoren . Men det er mest sannsynlig fordi det er ett entusiast kamera . D800 regnes som ett profft kamera , der brukerene er mere erfarne og vet hvordan man renser en sensor . Med en sensor på 24x36mm da skal det ikke store støvkornet til før det blir synlig ved 100% visning . Oljedråpene det refereres til , er kanskje 1/10 -1/100mm . Lite å rope så høyt for . 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Det betyr vel at det like gjerne kan være en del mennesker som er overfølsomme for "grønt" og derfor ingen som egentlig sitter på fasiten...?! Synes man standard gir for mye grønt; gå inn på AWB og fortell kamera å bruke en touch mer magenta; problem løst Kan ikke si at jeg har merket noe grønnskjær; _men_ Nikon er ofte for varm i fargene på AWB etter min smak. Dette kan også tunes; dvs man kan styre hvordan auto skal fungere (også andre hvitbalanse-settinger). Endret 7. mars 2013 av TGB Lenke til kommentar
LeapFrog Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Det betyr vel at det like gjerne kan være en del mennesker som er overfølsomme for "grønt" og derfor ingen som egentlig sitter på fasiten...?! Vet ikke om det finnes noe slik som "overfølsom for grønt". Deuteranomali forklares slik ute på nettet: Deuteranomaly (five out of 100 males): The deuteranomalous person is considered "green weak". Similar to the protanomalous person, he is poor at discriminating small differences in hues in the red, orange, yellow, green region of the spectrum. He makes errors in the naming of hues in this region because they appear somewhat shifted towards red for him. One very important difference between deuteranomalous individuals and protanomalous individuals is deuteranomalous individuals do "not" have the loss of "brightness" problem. From a practical stand point, many protanomalous and deuteranomalous people breeze through life with very little difficulty doing tasks that require normal color vision. Some may not even be aware that their color perception is in any way different from normal nor do their friends. En link hvor du kan sjekke om du er fargeblind http://cataract-surgery.info/colour_blindness_test.html Lenke til kommentar
tow Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 En link hvor du kan sjekke om du er fargeblind http://cataract-surg...dness_test.html Det vet jeg at jeg er, så gidder ikke sjekke. Det er en grunn til at jeg laget mye svart-hvitt i sin tid. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Når du bruker så mye tid og energi på en bagatell som støv / olje på sensoren . Da skulle man tro du har full panikk . Du bruker enhver annledning du får til å klage over støvproblemene dine . Det er nå godt kjennt av de fleste att støv/olje på sensoren kan forekomme . Send det inn til rens , så dekker Nikon kostnadene . Andre tekniske feil på kamera er dekket under reklamasjons betingelsene . Av de hundretusener av D800/D600 som er solgt . Så er det litt merkelig att det er bare dine og en handfull andre brukeres problemer vi hører om . Når det gjelder D600 , så hører man oftere om att brukerene klager på støv på sensoren . Men det er mest sannsynlig fordi det er ett entusiast kamera . D800 regnes som ett profft kamera , der brukerene er mere erfarne og vet hvordan man renser en sensor . Med en sensor på 24x36mm da skal det ikke store støvkornet til før det blir synlig ved 100% visning . Oljedråpene det refereres til , er kanskje 1/10 -1/100mm . Lite å rope så høyt for . At du synest det er bagateller at folk får profffkamera med feil på og at du i tillegg prøver så tvil om andres uttalelser ang slike problem finner jeg merkelig og lurer da på om du er en av de med skylapper som overhode ikke tolererer at noen nevner feil på spesielle produkter . Ja jeg tillater meg å strekke det så langt siden du direkte anntyder det . Jeg har brukt speilrefleks diden 70 tallet og hatt mange digitale speilrefleks opp gjennom tiden , så jeg vet således meget godt hvordan jeg renser en sensor for støv , det som imidlertid er fakta her er at det ikke er støvet jeg snakker om da det er en naturlig del som forårsakes ved feks skifte av objektiv , jeg snakker om olje på sensorn og i og med at dette er et proffkamera som du selv poengterer så er det vel enda viktigere å poengtere det . Om du betviler at andre har dette problemet og at andre har opplevd at 10 pinskontakten er løs så trenger du faktisk ikke gå lengre enn på foto.no for å finne ut av det . En annen ting som er merkelig er at det kommer anngrep så snart noen meddeler noe "negativt2 om et produkt , men at det samtidig finnes over 100 sider med omtaler om stort sett det samme "positive" pjattet ja det blir ikke du m/flere lei av og går til angrep på eller betviler :hmm: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå