flageborg Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Forhandler/verksted må kunne bevise eller i det minste sannsynliggjøre at den eventuelle feilen du ønsker å reklamere på skyldes at du har renset sensoren selv. Jeg ligger på rundt 40.000 bilder i året... Vi har ca. samme forbruket med 40k bilder i året, og når jeg hadde Check & Clean for et par måneder siden var det for å få den årlige "servicen" på kamerahuset, og ikke fordi jeg kunne se en eneste flekk... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Da har du ett rimelig unikt, støvtett kamerahus Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 One of a kind. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Da har du ett rimelig unikt, støvtett kamerahus Nei, det har jeg ikke, men i kombinasjon god "kamera-hygiene" viser det seg at det lønner seg over tid... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 ...og for oss som tydeligvis er helt amatør på dette, hva innebærer god kamerahygiene? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Nei, det har jeg ikke, men i kombinasjon god "kamera-hygiene" viser det seg at det lønner seg over tid... Det er effektivt, ingen tvil om det. Unngå å bytte objektiver i støvete omgivelser, eller utendørs hjelper på. For oss som ofte tar landskapsbilder, eller står til knes i sjøen i med hylende februarstormer rundt ørene. Blir det likevel veldig vanskelig, for ikke å si umulig å følge en slik god hygienepan. Endret 29. januar 2013 av Kenneth Solfjeld 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 ...og for oss som tydeligvis er helt amatør på dette, hva innebærer god kamerahygiene? Vaske hendene i AntiBac før du bytter objektiv Jeg tror det å vende ryggen mot vinden, og holde huset med objektivfatningen vendt nedover vil gjøre mye. Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Så du mener det ikke er en feil at det lekker olje ut på sensorn i et nytt kamera Ja du får unnskylde,men jeg ler og om du leser lengre frem så vil du se at jeg allerede har forsøkt å rense ,men uten hell og det er vel ikke meningen at jeg skal bruke tusenlapper på rens av et nytt kamera . hadde det vært snakk om støv forårsaket av objektivbytte så var saken en annen, men her snakker vi faktisk om en mekanisk svikt som gjør at det lekker olje . Jeg vil faktisk gå så langt at jeg mener at alle som har motatt D600 eller D800 med denne feilen har krav på nytt kamera . Jeg har nå brukt totalt 8 swabs og disse koster ca 200 kr pr stk Jeg vil heller si det er en produksjonsglipp , en produksjonsfeil blir det først når noe er ødelagt .Oljen du snakker om fjernes enkelt som tidligere nevnt . Jeg har renset sensoren i min D600 jevnlig siden jeg tok den i bruk . Kanskje har det vært olje på den sensoren og , men jeg har ikke sett noe til den . Jeg har bare lest om olje på D600 / D800 sensorer . Tidligere har jeg fjernet olje , lim og annet fra sensorer uten noe problem . Jeg bruker en type svaber med utskiftbare "filtbiter" på . Med renseveske . For noen år siden kjøpte jeg ett stort parti av disse , vet ikke om de enda er på markedet . 500 kr betalte jeg den gang , etter mange års bruk har jeg fortsatt behovet dekket i mange år til . Synes det er litt merkelig att du ikke får til å rense din/dine sensorer , prisen du nevner er og litt merkelig . Jeg har ikke lest så mye av denne tråden , så jeg har ikke den fulle oversikt . Da tråden ble opprettet da fulgte jeg med en stund , men mistet fort interessen da tråden for det meste bare handlet om dine leveringsvansker på din første D800 . Nå handler tråden for det meste bare om dine "oljeskift" , så jeg kommer neppe til å bli en fast leser av denne tråden i framtiden heller . Kan du ikke bare opprette en D800 sytetråd , så kan de spesielt interesserte følge den . Så kan vi andre lese nyttige brukertips i denne tråden . Siden den allerede heter , Den store Nikon D800 tråden . 4 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg vil heller si det er en produksjonsglipp , en produksjonsfeil blir det først når noe er ødelagt . Oljen du snakker om fjernes enkelt som tidligere nevnt . Jeg har renset sensoren i min D600 jevnlig siden jeg tok den i bruk . Kanskje har det vært olje på den sensoren og , men jeg har ikke sett noe til den . Jeg har bare lest om olje på D600 / D800 sensorer . Tidligere har jeg fjernet olje , lim og annet fra sensorer uten noe problem . Jeg bruker en type svaber med utskiftbare "filtbiter" på . Med renseveske . For noen år siden kjøpte jeg ett stort parti av disse , vet ikke om de enda er på markedet . 500 kr betalte jeg den gang , etter mange års bruk har jeg fortsatt behovet dekket i mange år til . Synes det er litt merkelig att du ikke får til å rense din/dine sensorer , prisen du nevner er og litt merkelig . Jeg har ikke lest så mye av denne tråden , så jeg har ikke den fulle oversikt . Da tråden ble opprettet da fulgte jeg med en stund , men mistet fort interessen da tråden for det meste bare handlet om dine leveringsvansker på din første D800 . Nå handler tråden for det meste bare om dine "oljeskift" , så jeg kommer neppe til å bli en fast leser av denne tråden i framtiden heller . Kan du ikke bare opprette en D800 sytetråd , så kan de spesielt interesserte følge den . Så kan vi andre lese nyttige brukertips i denne tråden . Siden den allerede heter , Den store Nikon D800 tråden . Så du kan bekrefte at oljen fjernes lett , selv om du ikke har prøvd dette . Du er jammen god Om du vil kalle det en glipp blir opp til deg , det er uansett en produksjonsfeil når noe ikke fungerer som det er ment . Ja nå handler tråden om noe "negativt" noe du tydeligvis ikke takler , men jeg hørte ikke noe syting fra deg når det var side opp og side ned med bare posetive ting og ofte det samme igjen og igjen, si meg er du også en av de nikonfrelste som ikke tåler at det kommer negativ fakta om ditt merke ??? jeg skriver nå i Den store Nikon D800 tråden og jeg ser ikke noen begrensninger i første innlegg om at det ikke er tillatt å skrive fakta . At du evner å forvrenge fakta til syting og annbefaler andre om å forsvinne herfra sier vel det meste om deg, så spar meg for slikt oppgulp . 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Unngå å bytte objektiver i støvete omgivelser, eller utendørs hjelper på. Et veldig godt råd, og løsningen er enkel - bruk 2 kamerahus med hver sitt objektiv - har funket fint for min del i flere år... En periode benyttet jeg 3 kamerahus med hvert sitt objektiv, men D300 ble solgt... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Et veldig godt råd, og løsningen er enkel - bruk 2 kamerahus med hver sitt objektiv - har funket fint for min del i flere år... En periode benyttet jeg 3 kamerahus med hvert sitt objektiv, men D300 ble solgt... Ikke alle driter penger Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Ikke alle driter penger Nei, det er det ingen som gjør, men det er mange som i motsetning til meg legger "hvitøyet", og litt til...i svindyre objektiver og/eller kjøper siste nytt av kamerahus når det lanseres i markedet...det koster "skjorta" Det gjelder å være streng med seg selv, og ikke handle nytt(brukt) før det "gamle" er kapitalisert. Fotobudsjettet er stramt, men jeg "SKAL" ha et nytt FF kamerahus om ikke så lenge. Sånn som dagens situasjon viser seg å være mtp. Nikon - kan det like gjerne bli en Canon..... Men da må denne gamle "haugen" vike plassen i fotobagen...først (Ja, jeg driver fortsatt og eksperimenterer med Lightroom 4.3) Endret 29. januar 2013 av flageborg Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 (endret) Nei, det er det ingen som gjør, men det er mange som i motsetning til meg legger "hvitøyet", og litt til...i svindyre objektiver og/eller kjøper siste nytt av kamerahus når det lanseres i markedet...det koster "skjorta" Var ment som en liten fleip da , men ja man trenger ikke kjøpe det dyreste ofc. Endret 29. januar 2013 av Jann. Lenke til kommentar
Populært innlegg fredderen Skrevet 29. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 29. januar 2013 Jeg vil heller si det er en produksjonsglipp , en produksjonsfeil blir det først når noe er ødelagt . Oljen du snakker om fjernes enkelt som tidligere nevnt . Jeg har renset sensoren i min D600 jevnlig siden jeg tok den i bruk . Kanskje har det vært olje på den sensoren og , men jeg har ikke sett noe til den . Jeg har bare lest om olje på D600 / D800 sensorer . Tidligere har jeg fjernet olje , lim og annet fra sensorer uten noe problem . Jeg bruker en type svaber med utskiftbare "filtbiter" på . Med renseveske . For noen år siden kjøpte jeg ett stort parti av disse , vet ikke om de enda er på markedet . 500 kr betalte jeg den gang , etter mange års bruk har jeg fortsatt behovet dekket i mange år til . Synes det er litt merkelig att du ikke får til å rense din/dine sensorer , prisen du nevner er og litt merkelig . Jeg har ikke lest så mye av denne tråden , så jeg har ikke den fulle oversikt . Da tråden ble opprettet da fulgte jeg med en stund , men mistet fort interessen da tråden for det meste bare handlet om dine leveringsvansker på din første D800 . Nå handler tråden for det meste bare om dine "oljeskift" , så jeg kommer neppe til å bli en fast leser av denne tråden i framtiden heller . Kan du ikke bare opprette en D800 sytetråd , så kan de spesielt interesserte følge den . Så kan vi andre lese nyttige brukertips i denne tråden . Siden den allerede heter , Den store Nikon D800 tråden . Det er mulig å skjule innlegg fra snekker'n. Det har jeg gjort. Synes det ble unødvendig mye spam i feeden min med han tilstede.... 10 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Et veldig godt råd, og løsningen er enkel - bruk 2 kamerahus med hver sitt objektiv - har funket fint for min del i flere år... En periode benyttet jeg 3 kamerahus med hvert sitt objektiv, men D300 ble solgt... Jeg bruker som oftest flere enn to objektiver. Hva mener du jeg skal gjøre? Kjøpe fem kamerahus? Løpe ned til parkeringsplassen, sette meg i bilen, kjøre hjem, bytte objektiv, kjøre tilbake og løpe opp i skogen igjen mens blitser, modeller og rekvisitter står og venter? Tror jeg holder meg til en rensesvaber i ny og ne jeg gitt... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Neida, støv på sensoren er nok ikke ett reelt problem. Dette er jo helt til å leve med, eller hva? (trykk på bildet for å se det i stor størrelse, støvkornene er fortsatt så godt som usynlige ) Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Neida, støv på sensoren er nok ikke ett reelt problem. Fikk lettere SJOKK av "støv-bildet" ditt.......og det var FØR jeg trykket på full-size...... Selvforskyldt eller Nikon-nytt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Det er mulig å skjule innlegg fra snekker'n. Det har jeg gjort. Synes det ble unødvendig mye spam i feeden min med han tilstede.... Ja om en ikke tåler fakta så føles det vel sånn , merkelige greier med en del her inne at de ikke tåler at fakta diskuteres i en tråd som omhandler nettop det produktet som tråden er ment for , stakkars deg ... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 29. januar 2013 Del Skrevet 29. januar 2013 Selvforskyldt eller Nikon-nytt? Prøv selv kombinasjonen: Kamera, som - har fullformatbrikke (som bruker mer strøm og dermed har kraftigere elektrisk felt som tiltrekker seg støv) - har fullformatspeil (som har større areal og større banefart ytterst, og dermed flytter mer luft for hver eksponering) - har høy skuddtakt, som gjør at speilet er lagd for å bevege seg enda fortere og setter enda mer luft i bevegelse - har fullformatspeilhus, som har mer luft og dermed rommer flere svevende støvpartikler ved en gitt partikkelkonsentrasjon - ikke har innebygget rensesystem - blir brukt utendørs i alt slags vær og alle slags omgivelser, over hele verden - ikke har blitt renset på en stund fordi de siste 10-15.000 bildene har blitt tatt på f/2.8 der støvet ikke er synlig ...og blender f/22 som avslører absolutt alle støvkorn til minste detalj. Kameraet ble renset umiddelbart etter jeg kom hjem den dagen. Brukte to rensesvabere og tok fem minutter, og tok da samtidig en runde over speilet og mattskiva. Happy sensor, happy søker og happy autofokus 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ta kranglinga på PM eller berre kutt det heilt ut. Det har i alle fall ikkje noko med D800 å gjere. 4 innlegg er fjerna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå