Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Ser ut som det er overflødig veske til venstre, er det der olje eller for mye renseveske? Er det ikke noe sånn rundt 2-3 dråper på stikken for rens?

Nå har jeg brukt samme type og samme merke på alle mine speilrefleks uten problem,så det var jo rart at det skulle bli feil å bruke dem på D800 da .

Her er etter enda en rens (begynner å bli dyrt dette )

post-13148-0-26513400-1358543269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg brukt samme type og samme merke på alle mine speilrefleks uten problem,så det var jo rart at det skulle bli feil å bruke dem på D800 da .

Her er etter enda en rens (begynner å bli dyrt dette )

Sant, ser den. Huff det er jo over hele sensoren. Ihvertfall hos D600 så var det mest i venstre siden om og opp mot hjørnet.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Sant, ser den. Huff det er jo over hele sensoren. Ihvertfall hos D600 så var det mest i venstre siden om og opp mot hjørnet.

det var også værst oppe på venstre side,men nå var det så mye av det at ved rens blir det klint utover , det virker som om ikke disse swabsene klarer å ta olje og at den blir klint utover .

Får ta kontakt med butikken over helgen for nå har det vært så mye med denne D800 saken at jeg begynner å få nok .....

Det neste blir vel at Nikon kommer med ekstautstyr til D800/D600 , som oljefilter og spilloljetank ...

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er iallefall irriterende og hadde det vært problem med ett kamera så ok , men jeg har fått 3 stk etter hverandre og har fortsatt problemer, feilen med dårlig festete kontakter har jeg også sett andre har opplevd og oljetrøbblet ja det har vel de fleste opplevd i større eller mindre grad . Men det aller verste er jo at Nikon har en utrolig dårlig service når en henvender seg til dem, enten får du ikke svar eller så får du etter lang tid et svar der de ikke er kjent med problemet og at du får kontakte butikken du kjøpte det i .

Det er ikke meg Nikon får til å tro at de ikke kjenner til problemet med oljeflekker på D800/ D600 da det florerer med tråder om dette på nettet, eller mulig de ikke er på nett :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Lenke til kommentar

Hmmmm.... ikke at jeg har så mye greie på swabere og rens, men er den swaberen beregnet på oljeflekker? Kan det være at den bare "smører" skiten utover i stedet for å rense?

Jeg har en flekk på min sensor, men har ikke gjort noe med det ennå. Tenkte å få renset den på fotomessa som IKKE blir noe av i februar.... lurer nå litt på hva jeg skal gjøre :(

Kan oljeflekken bli verre å fjerne om det går for lang tid tro?

Lenke til kommentar

Hmmmm.... ikke at jeg har så mye greie på swabere og rens, men er den swaberen beregnet på oljeflekker? Kan det være at den bare "smører" skiten utover i stedet for å rense?

Jeg har en flekk på min sensor, men har ikke gjort noe med det ennå. Tenkte å få renset den på fotomessa som IKKE blir noe av i februar.... lurer nå litt på hva jeg skal gjøre :(

Kan oljeflekken bli verre å fjerne om det går for lang tid tro?

Nå har jeg brukt speilrefleks kamera i mange år og digitale sådanne siden de kom på markede , jeg har riktinok brukt Canon inntil i år. Men jeg har aldri opplevd feil på noen av dem ei heller oljelekkasjer, men støv har jeg selvsagt fått på sensorn på dem også ved objektivbytte. Dette har imidlertid ikke vært noe problem å fjerne med en slik swabs , men nå ser det ut som disse ikke takler olje og det vil vel bety at kameraet må sendes inn på rens . Dette vil bety ca 1 mnd uten kamera for meg hver gang det må renses og jeg lurer virkelig på om jeg får utgiftene refundert , det koster tross alt ca 280.- kr i frakt hver vei + at rensen koster ca 1000 kr .

Jeg skal iallefall kontakte butikken jeg kjøpte dette i over helgen og høre .....

Lenke til kommentar

Nei. Min D800 sensor var full av oljeflekker ut av esken, men jeg leverte kameraet til Stavanger Foto hvor de tok 1000,- for å rense den. De bruker vanlige swabs og rensevæske/Eclipse. Den ble ren som en barnerumpe. Hvis man kan si det på den måten..
Lenke til kommentar

De swabsene som er ferdig insatt med Eclipse er dynge. Aaalt for mye væske.. Kjøp swabs og en flaske Eclipse, og som Jann sier. 2-3 dråper på stikka.

Greit nok at det kan være litt for mye væske på dem, men de skal jo rense uansett, jeg har da brukt disse til å rense alle mine canonkamera for støv uten problem :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg bare snakker ut fra egne erfaringer med disse swabsene.

Ja forstår det , men om swabsene er litt for fuktig så skulle de jo alikevel ta med seg oljen , jeg skal prøve med en tørrswabs med 3 dråper renseveske på så snart batteriet er oppladet .

Hadde ikke mere rensevæske så det ble samme type swabs som tidligere, men nå har jeg brukt totalt 8 stk swabss og ser det begynner å hjelpe,men helt perfekt er det nok ikke enda ....

post-13148-0-67613800-1358552580_thumb.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ja forstår det , men om swabsene er litt for fuktig så skulle de jo alikevel ta med seg oljen , jeg skal prøve med en tørrswabs med 3 dråper renseveske på så snart batteriet er oppladet .

Hadde ikke mere rensevæske så det ble samme type swabs som tidligere, men nå har jeg brukt totalt 8 stk swabss og ser det begynner å hjelpe,men helt perfekt er det nok ikke enda ....

post-13148-0-67613800-1358552580_thumb.jpg

4 - 5 swabs til nå Snekker'n så er du i mål! ;)

Lenke til kommentar

Nei. Min D800 sensor var full av oljeflekker ut av esken, men jeg leverte kameraet til Stavanger Foto hvor de tok 1000,- for å rense den. De bruker vanlige swabs og rensevæske/Eclipse. Den ble ren som en barnerumpe. Hvis man kan si det på den måten..

Så det du mener er at swabs som er ferdig insatte med væske duger dårlig til oljesøl, og at tørswabs med ekstern væske funker bedre? :hmm:

Funker det best å sende kameraet inn til noen som kan det, eller skal man "learning by doing", og risikere resultater som Snekker'n opplever? :confused:

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt speilrefleks kamera i mange år og digitale sådanne siden de kom på markede , jeg har riktinok brukt Canon inntil i år. Men jeg har aldri opplevd feil på noen av dem ei heller oljelekkasjer, men støv har jeg selvsagt fått på sensorn på dem også ved objektivbytte. Dette har imidlertid ikke vært noe problem å fjerne med en slik swabs , men nå ser det ut som disse ikke takler olje og det vil vel bety at kameraet må sendes inn på rens . Dette vil bety ca 1 mnd uten kamera for meg hver gang det må renses og jeg lurer virkelig på om jeg får utgiftene refundert , det koster tross alt ca 280.- kr i frakt hver vei + at rensen koster ca 1000 kr .

Jeg skal iallefall kontakte butikken jeg kjøpte dette i over helgen og høre .....

Kontakte butikken høres ut som en plan, spør du meg.... du innehar nok en god del kunnskap på området, men hva om noe går galt? Da er det best å "skylde på butikken" vel? ;)

Jada, de koste jo bare ca 200 kr pr stk så pytt pytt :wallbash:

Kjiper'n det der :nei:

Lenke til kommentar

Så det du mener er at swabs som er ferdig insatte med væske duger dårlig til oljesøl, og at tørswabs med ekstern væske funker bedre? :hmm:

Funker det best å sende kameraet inn til noen som kan det, eller skal man "learning by doing", og risikere resultater som Snekker'n opplever? :confused:

Det er akkurat samme væske på de som er ferdig fuktet som det er i flasken du kjøper, du kan oppleve at noen av de som er ferdig fuktet er vel våt. men da er det bare å åpne posen og la den ligge åpen et minutt før du bruker den, da har den tørket opp en god del, men ikke ta den ut av posen før du skal bruke den .

Er du usikker på fremgangsmåten kan du se bla her, det er enkelt .

http://www.youtube.com/watch?v=WV_DT2kEEsI

Prøv å skriv : oil on D800 sensor .

Som søketest på Google så vil du få enormt mange tråder om dette, ja jeg ble faktisk overrasket over at det var så mange .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

For mye væske fører til at skiten blir dratt utover sensor, i stedet for at det blir sugd opp i swaben. Samt at du får ujevn fordamping av væsken, noe som resulterer i flekker. Det er vel opp til hver enkelte om de vil gjøre det selv. Men synes man det er skummelt, eller man føler at man ikke behersker det. Send inn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...