Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Det er egentlig tre forskjellige ting som omtales her. Det ene er Nikons elendige håndtering av grønske, - altså gressplener og løvverk, det andre er tendensen til grønnstikk på nøytrale flater/bilder, og det tredje er grønnstikk på LCD-skjermen på D4/D800/E.

 

Min erfaring er at det verste jeg vet er dersom jeg får problemer med grønnfargene. Grønnfarger (i f.eks et naturbilde) kan finnes i tusentalls varianter i samme bilde og er ubalansen generell så skal man slite for å få til en balanse som virker naturlig på alle variantene. Det er nesten umulig vil jeg påstå.

 

Grønnfarger har tilskudd fra hele fargesirkelen, og jeg tviler på at man løser det med kun magenta - som regel må det ulike doser til av alle primær- og sekundærfarger. Og å finne korrekt tilskudd/minus på en nyanse som ikke påvirker negativt andre nyanser er nesten ikke mulig. Hvis man har drevet litt med maling og blanding av farger så vet en hvor vanskelig det er å få justert til rette grønnfarger.

 

Det du nevner om grønnstikk på nøytrale flater/bilder er min oppfatning og. Hvorfor det er slik aner jeg ikke, men jeg ville tilføyd gul til grønnstikket, altså at stikket er gulgrønt. Uten å ha prøvd ville jeg trodd at det er vanskelig å fjerne dette skjæret i nøytrale bilder uten at det går ut over resten av fargebalansen(?)

 

Hvis du får grønnstikk i et nøytralt bilde med normal eksponering hva skjer dersom du undereksponerer mildt samme motiv og samtidig lysmessig?

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Ken Rockwell fra å rose D800 inn i skyene nå klager sin nød over hvor elendig det er med sitt grønnstikk

 

(er det noe i det?)

 

Ja, det er "noe" i det... :hmm:

Hmmmm....kanskje greiest å vente med oppgradering til D600/D800/D4 når en korrigering er på plass fra Nikon...?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Min erfaring er at det verste jeg vet er dersom jeg får problemer med grønnfargene. Grønnfarger (i f.eks et naturbilde) kan finnes i tusentalls varianter i samme bilde og er ubalansen generell så skal man slite for å få til en balanse som virker naturlig på alle variantene. Det er nesten umulig vil jeg påstå.

 

Grønnfarger har tilskudd fra hele fargesirkelen, og jeg tviler på at man løser det med kun magenta - som regel må det ulike doser til av alle primær- og sekundærfarger. Og å finne korrekt tilskudd/minus på en nyanse som ikke påvirker negativt andre nyanser er nesten ikke mulig. Hvis man har drevet litt med maling og blanding av farger så vet en hvor vanskelig det er å få justert til rette grønnfarger.

 

Det du nevner om grønnstikk på nøytrale flater/bilder er min oppfatning og. Hvorfor det er slik aner jeg ikke, men jeg ville tilføyd gul til grønnstikket, altså at stikket er gulgrønt. Uten å ha prøvd ville jeg trodd at det er vanskelig å fjerne dette skjæret i nøytrale bilder uten at det går ut over resten av fargebalansen(?)

 

Hvis du får grønnstikk i et nøytralt bilde med normal eksponering hva skjer dersom du undereksponerer mildt samme motiv og samtidig lysmessig?

 

Tor

 

Grønnstikk i bildene er noe jeg vanligvis ikke er plaget med, men det hender i ny og ne at et bilde med nøytrale gråtoner heller mot grønt. Dette er ikke mer enn at en liten økning magenta retter det opp uten at det ser feil ut. Jeg tror mye av dette henger sammen med hvitbalansen. AWB på D3 og D4 er ikke allverdens bra selv om noen prøver å fortelle deg noe annet. Når hvitbalansen rettes opp forsvinner også mye av grønnstikket, - om ikke alt.

 

Det jeg i utgangspunktet ville frem i den forrige posten var at det å legge til litt magenta for å rette opp det som vises på LCD-skjermen på kameraet var en grei måte å håndtere feil skjermvisning på. Dette har egentlig ingen ting med grønnstikk i bildene å gjøre så lenge du holder deg til råformat.

 

Hvis jeg skal eksperimentere med undereksponering osv må jeg først finne et motiv som konsekvent gir grønnstikk i bildene. Dette har jeg aldri klart å få til.

 

Det er forresten bra at det også er andre som er opptatt av fargenøytralitet. Jeg begynte å lure på om jeg var den eneste her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-83883

Da har jeg byttet en større del av novemberlønna mot et D800, et par objektiver og litt annet stæsj. Gleder meg LITT til jeg kan kjøre på Posten med hentelapp i neven (evt. på mobilen, vi er jo tross alt i 2012)!

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet en større del av novemberlønna mot et D800, et par objektiver og litt annet stæsj. Gleder meg LITT til jeg kan kjøre på Posten med hentelapp i neven (evt. på mobilen, vi er jo tross alt i 2012)!

 

Bra,får håpe du er heldigere enn meg, D800 var jo ikke limt sammen så plasten utenpå nesten hele kameraet var løs i esken. Det gikk rett i retur .

Lenke til kommentar

Skulle nesten tro du var betalt for å rakke ned på Nikon og deres produkter!

 

Noe som feiler deg eller ?????

Jeg har kjøpt et D800 ,det var det feil på. Dermed ble det returnert og kreditert.

Jeg har bestilt nytt, det er i posten nå .

Har du problemer med at fakta legges ut også når det ikke er bare skryt, så bør du ta deg en grundig sjekk i speilet ..... :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min påstand kommer etter uttalelser som er lest i de over 2000 tidligere innleggene i denne tråden. Og andre tråder!

 

 

Stakkars mann, tåler du virkelig ikke at en diskuterer merket "ditt" :tease:

Det eneste jeg har rakket ned på Nikon er ang leveringen og infoen rundt leveringsproblemene som var med D800 og det står jeg fullt og fast på fortsatt .

Ellers har jeg stilt spørsmål rundt div ting i diskusjoner ang canon/nikonsammenligninger som jeg ikke har vært enig i , om det er å rakke ned på fordi man ikke legger seg flat for andre syn,ja da må vi nesten bare avblåse diskusjonsmulighetene i forumene ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du tok bilde av den løse plasten (det ville jeg gjort), kan du poste det her?

 

 

Nei jeg gjorde ikke det,kamera ble returnert samme dag og nytt er i posten.

Jeg kontaktet butikken der det var kjøpt pr tlf og det var ingen problemer med å sende i retur,fikk kreditert returfrakt også , dermed så jeg ingen grunn til å lage noen sak av det , men forstår jo hintet og skjønner at man muligens skulle ha tatt et bilde til bevisførsel her på forumet :whistle: :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Stakkars mann, tåler du virkelig ikke at en diskuterer merket "ditt" :tease:

Det eneste jeg har rakket ned på Nikon er ang leveringen og infoen rundt leveringsproblemene som var med D800 og det står jeg fullt og fast på fortsatt .

Ellers har jeg stilt spørsmål rundt div ting i diskusjoner ang canon/nikonsammenligninger som jeg ikke har vært enig i , om det er å rakke ned på fordi man ikke legger seg flat for andre syn,ja da må vi nesten bare avblåse diskusjonsmulighetene i forumene ....

Hva som er galt med din Nikon-opplevelse denne gangen kan selvsagt diskuteres, men det er ikke til å komme bort i fra at:

 

1. Du har ofte en sint og frekk tone her på forumet (se over)

2. Når det gjelder Nikon, har du aldri sagt noe positivt, bare sure oppgulp. (jfr. dine 2000 tidligere Nikon-fiendtlige innlegg)

 

Så jeg er iallefall helt enig med "Fytterakkern" :ermm:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva som er galt med din Nikon-opplevelse denne gangen kan selvsagt diskuteres, men det er ikke til å komme bort i fra at:

 

1. Du har ofte en sint og frekk tone her på forumet (se over)

2. Når det gjelder Nikon, har du aldri sagt noe positivt, bare sure oppgulp. (jfr. dine 2000 tidligere Nikon-fiendtlige innlegg)

 

Så jeg er iallefall helt enig med "Fytterakkern" :ermm:

 

1. Jeg er ikke sint og om jeg er frekk er vel øyet som ser , men jeg synest faktisk ikke det er frekt verken å svare "skarpt" når det henntydes at man er en løgner el lignende , at noen ikke liker mine kritiske spørsmål til enkelte merker betyr ikke at jeg endrer mening for å tekkes dem.

 

2. Tar gjerne imot en oversikt over samtlige 2000 nikon fiendtlige innlegg som angivelig skal finnes her :)

Lenke til kommentar

Hva som er galt med din Nikon-opplevelse denne gangen kan selvsagt diskuteres, men det er ikke til å komme bort i fra at:

 

1. Du har ofte en sint og frekk tone her på forumet (se over)

2. Når det gjelder Nikon, har du aldri sagt noe positivt, bare sure oppgulp. (jfr. dine 2000 tidligere Nikon-fiendtlige innlegg)

 

Så jeg er iallefall helt enig med "Fytterakkern" :ermm:

 

Nå kan vel ting ofte tolkes helt annerledes enn forfatteren mener, har selv opplevd dette... derfor skal man være forsiktig med slike påstander. Det er kanskje noe både du og "Fytterakkern" bør tenke på.

 

Det er heller ikke til å komme bort i fra at Snekker`n faktisk kjøper en Nikon D800 til tross for den negative holdningen dere påstår Snekker`n har.

 

Når det er sagt så har det vært litt sutring fra Snekker`n ja når man ser på situasjonen skjønner jeg den godt :hm:

Lenke til kommentar

Nå kan vel ting ofte tolkes helt annerledes enn forfatteren mener, har selv opplevd dette... derfor skal man være forsiktig med slike påstander. Det er kanskje noe både du og "Fytterakkern" bør tenke på.

 

Det er heller ikke til å komme bort i fra at Snekker`n faktisk kjøper en Nikon D800 til tross for den negative holdningen dere påstår Snekker`n har.

 

Når det er sagt så har det vært litt sutring fra Snekker`n ja når man ser på situasjonen skjønner jeg den godt :hm:

 

Jeg kan ikke se at jeg har en negativ holdning til noe nikonprodukt , men jeg har stilt div "kritiske" spørsmål bla i tester og i påstander der det har vært snakk om Canon/Nikon og her har det som regel blitt tempratur, denne har også blitt forårsaket av en annen part, nemmelig de nikonister som ikke klarer å godta at noen stiller kritiske spørsmål .

For men er både kritiske og positive spørsmål en helt naturlig del av en diskusjon , men det er klart at om en ikke ønsker å diskutere det andre stiller kritiske spørsmål om så anngriper en heller personen :hmm: :hmm:

Så har vi den såkalte "sutringen" vel dere får kalle det sutring, jeg kaller det kritikk av et firma. I dette tilfellet var det kritikk av Nikon og deres manglende info ang de enorme leviringsproblemene de hadde.

Når et firma svarer på en henvendelse med at "vi ser ikke noen leveringsproblemer" når en hel verden etterspør deres produkt ja da bør en kunne reagere og det er ikke bare jeg som reagerte,selv om det forsøkes iherdig å skape et inntrykk av det her på forumet .

Nettbutikker svaret "Vi river oss i håret i frstrasjon over Nikon sin behandling av både butikker og andre kunder" .

Det er faktisk synd at noen ikke takler fakta, ikke takler at andre muligens er litt mere kritisk til "deres" produkt enn de selv er , men slik er det ofte her .

Jeg kommer fortsatt til å stille spørsmål når jeg føler for det uansett om andre liker det eller ei , men det betyr ikke at jeg synest det produktet er dårligere enn andre produkter , selv om mange ikke evner tolke det anderledes . Hadde jeg ment Nikon var så dårlig som dere beskylder meg for, så hadde jeg vel neppe kjøpt dette produktet , ja til og med flere ganger . Når jeg nå mottar mitt D800 har jeg faktisk 3 stk Nikon og alle er kjøpt i år :p

Ha en fortsatt fin advent.

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...