Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Her er det to betydninger av skarphet ute og går. Noen mener at det er skarpt så lenge man kommer ned og ser enkeltpixler, og uskarpt dersom man ikke gjør det. Andre mener at det er skarpt så lenge det ser skarpt ut på sluttresultat uten å forstørre. Begge standpunkter har både rett og galt. Dersom man ønsker å croppe bildet så vil man komme nærmere inn og avsløre uskarphet som ikke var synlig når man så på hele bildet. Hva om man vil ta et oversiktsbilde med det formålet å klippe ut enkeltpersoner som skal skrives ut i stor størrelse? Da er pixelskarphet viktig nesten uansett hvor høy oppløsning man har. Men dersom man kun skal skrive ut bildet i A4-størrelse uten å klippe i det så trenger man selvsagt ikke å ha pixelskarphet. Alt til sitt bruk. Men på et D800 er det jo fristende å bruke lukkertider som øker sansynligheten for pixelskarphet, rett og slett fordi man får så fantastisk mye informasjon i bildet som man kan hente ut ved behov. Det blir feil å ignorere en slik mulighet på et slikt kamera, men også feil å tilstrebe det på hvert eneste bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bokeh på f/1.4-bildet var helt finfin - bokehflatene var jevne og fine, og hadde ikke skarpe kanter - de var bare (som forventet) litt katteøye-deformert.

 

Ikke overraskende var det også bittelitt kantete blenderlameller blendet litt ned, men det synes bare hvis du jobber for å se etter det.

 

Dæven - tror jeg har veldig lyst på en sånn en - problemet er bare

 

prisen. :p

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ikke skarpe kanter, men det er 4 distinkte ringer ved siden av hverandre, det er litt uvant.

Er vant til å få en ring av lyspunkter utenfor fokus, ikke flere fra samme kilde.

Hva i all verden snakker du om - der det er flere distinkte bokehflater ved siden av hverandre er flere flater på grunn av flere lyskilder - det er flere små, skarpe lyspærer ved siden av hverandre i mønster, som en del av en stand.

Lenke til kommentar

Dette er helt og klart for meg for dyrt :ohmy:

 

Jada, det pent i bakgrunnen, og det dæven så skarpt ellers.

 

Men blir det bedre bilder av den grunn? Eller er det bare kule effekter?

 

Bare for å være litt ugrei ;)

 

Et bilde blir ikke bra fordi det er uber supermann skarpt eller uber bookhe balls, er vel heller hva man faktisk tar bildet av og øyeblikket man fanger som er viktig, men jeg skjønner jo geek greia med ha kult/dyrt foto-utstyr som er 5% bedre en noe til 1000euro :p

 

Er jo også moro lese små krangling om bokeh..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Olje på sensor er funnet på mitt eksemplar av D800.

Hva er løsningen? Returnere til Lefdal for fiks (tar vel lang tid?), bruke angreretten og kjøpe kamera et annet sted, eller få det renset ved neste fotomesse?

 

Hva har dere av erfaring på området?

Bor du i Oslo-området, så kan det hende Fotocare på Høvik kan gjøre det relativt raskt.

 

Hvis du kjøpte i butikk, er det ikke noe som heter angrerett. Men Lefdal har vel kanskje 30 dagers åpent kjøp (det kan være litt forskjeller mtp vilkår). Så hvis den er kjøpt for mindre enn 30 dager siden, og det er pent brukt, så kan du returnere og kjøpe nytt kamera et annet sted. Bare informer om oljen når du leverer det inn så ingen andre risikerer å kjøpe kameraet før det er fikset.

Lenke til kommentar

 

Bor du i Oslo-området, så kan det hende Fotocare på Høvik kan gjøre det relativt raskt.

 

Hvis du kjøpte i butikk, er det ikke noe som heter angrerett. Men Lefdal har vel kanskje 30 dagers åpent kjøp (det kan være litt forskjeller mtp vilkår). Så hvis den er kjøpt for mindre enn 30 dager siden, og det er pent brukt, så kan du returnere og kjøpe nytt kamera et annet sted. Bare informer om oljen når du leverer det inn så ingen andre risikerer å kjøpe kameraet før det er fikset.

Kjøpt på Lefdal.com, og ikke i butikk, så angrerett gjelder.

Frågan er om jeg skal bruke angreretten, eller be de fikse problemet. Hva slags "garanti" har jeg for at et kamera kjøpt på f.eks. Fotovideo ikke har oljeflekker, støv, fokusproblemer, streker på skjerm, eller fryser til, slik Kenneth Soljeld over her skriver? Har lest endel om alt dette på nettet.

 

Er endel "barnesykdommer" med dette kameraet..... trodde de skulle vært fikset til nå!

 

Men takker for info om Fotocare.... jeg bor i Oslo, så det kan hende jeg kan prate med de :)

Endret av preje
Lenke til kommentar

Olje på sensor er funnet på mitt eksemplar av D800.

Hva er løsningen? Returnere til Lefdal for fiks (tar vel lang tid?), bruke angreretten og kjøpe kamera et annet sted, eller få det renset ved neste fotomesse?

 

Hva har dere av erfaring på området?

Oljesøl kan forekomme når man har bevegelige deler i høy hastighet, men dette er ikke noen krise. Ta en våtrens og alt fint. Fikk dette både på D3 og D700; ikke sett noe oljesøl på verken D3s, D4 eller D800 - men det er bare rene tilfeldigheter. Levere inn for noe slik virker på meg meningsløst og tidkrevende.

 

Edit:

Når alt overflødig olje har blitt kastet bort så skjer det aldri igjen (kanskje med uflaks man får litt mer etter rens, men deretter blir jeg svært overrasket om du får noe mer olje på sensor). Kamera er på ingen måte defekt, har med mengde olje; vinkel på kamera når det transporteres over lengre tid og ikke minst variasjon i tykkhet på olje.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Oljesøl kan forekomme når man har bevegelige deler i høy hastighet, men dette er ikke noen krise. Ta en våtrens og alt fint. Fikk dette både på D3 og D700; ikke sett noe oljesøl på verken D3s, D4 eller D800 - men det er bare rene tilfeldigheter. Levere inn for noe slik virker på meg meningsløst og tidkrevende.

 

Edit:

Når alt overflødig olje har blitt kastet bort så skjer det aldri igjen (kanskje med uflaks man får litt mer etter rens, men deretter blir jeg svært overrasket om du får noe mer olje på sensor). Kamera er på ingen måte defekt, har med mengde olje; vinkel på kamera når det transporteres over lengre tid og ikke minst variasjon i tykkhet på olje.

 

Godt å høre kameraet ikke er defekt ;)

Hvis jeg bare tar bilder under f4, så er den ikke synlig. Og det er bare en flekk (som jeg har funnet til nå), men den sitter også MIDT i SMØRØYET :confused: og det er litt kjiper'n. Får se om jeg ikke får Lefdal til å sende inn for fiks..... skal vel ikke ta mer enn ei uke det vel? :hmm:

 

Forøvrig har jeg ikke fått sjekket om min utgave lider av venstre-AF-syken.

Noen som vet om serienummeret kan fortelle at Nikon har fikset dette for godt?

Lenke til kommentar

Når alt overflødig olje har blitt kastet bort så skjer det aldri igjen (kanskje med uflaks man får litt mer etter rens, men deretter blir jeg svært overrasket om du får noe mer olje på sensor). Kamera er på ingen måte defekt, har med mengde olje; vinkel på kamera når det transporteres over lengre tid og ikke minst variasjon i tykkhet på olje.

Enig, måtte rense min D3 sensor ganske ofte i begynnelsen. Støv og ojle. Nå når jeg nærmer meg 20.000 eksponeringer så er oljeproblemet borte, faktisk svært sjeldent jeg må rense for støv også :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Sitter her og vurderer om jeg skal gå for en D800. Altså kvitte meg med D700'en m.v. Spørsmålet blir om jeg trenger å oppgradere? Egentlig er det vel oppløsningen/ISO som er den store forskjellen her.. men trenger jeg det?? :p Jaja, valgets kvaler dette.. :)

 

Hva hadde dere gjort?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...