Sanchez_ Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg har akkurat kjøpt meg et nytt Big Tower kabinett, og har endel penger til overs. Tenkte jeg ville utnytte den gode plassen litt mer, og ønsker å kjøpe et e-ATX hovedkort. Jeg har ikke altfor mye erfaring med hovedkort, så tenkte å spør etter tips på forumet. Per dags dato har jeg kun en i5-prosessor, men jeg har også et grafikkort med PCIex3.0. De kortene jeg foreløpig har sett på, gjør at jeg enten må kjøpe ny prosessor, eller droppe fordelene med 3.0. Da tenker jeg mest på denne som har PCI3.0 og Socket-2011, eller denne, som passer til nåværende CPU. Alternativer med AMD-prosessor har jeg ikke sett så mye på. Pris jeg tenker her, er at den ikke bør overskride 2,5-3K, eller 5K om jeg må ha ny prosessor i tillegg. En kraftigere prosessor kommer jeg sikkert til å kjøpe en gang uansett. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Som jeg ser det så lønner det seg kun å kjøpe et slikt hovedkort om man får brukt den ekstra funksjonaliteten som den gir i form av flere pci-e spor. Den ekstra ytelsen ved pci-e 3.0 ser man vel ikke så mye til enda , men kanskje neste år så får vi utnyttet litt mer av kapasiteten til pci-e 3.0 Så bottom line : Har du 1 skjermkort og kommer ikke til å kjøpe inn så mange flere pci-e enheter (feks 1 lydkort og kanskje 1 skjermkort i crossfire ) så holder det hovedkortet du har nå i massevis. Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg driver endel med animasjon, og har et ønske om å kunne starte opp noe lite og eget en gang i nærmeste fremtid. Da trenger jeg maskinvare som tåler det meste. HK og prosessor må oppgraderes snart, og jeg vil heller bruke litt for mye penger enn litt for lite, slik at det kan vare lengre. (dersom det er tilfellet, såklart) Endret 19. mars 2012 av Sir Sanchez Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Så du mener at Hovedkortet du nå har ikke er bra nok? Om noe så kan du kjøpe det hovedkortet som benytter seg av solide kapasitorer, en oppgradering til E-ATX vil ikke nødvendigvis gi bedre byggekvalitet. Du har jo derimot ikke så mange valg når det gjelder E-ATX og utifra de kortene som er til salgs så er vel dette et av de bedre antar jeg Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Selvsagt vil ikke et nytt hovedkort ha noe særlig å si for ytelsen, da det jeg har enda fungerer raskt nok. Så der vil endringene heller komme av en oppgradert CPU. Men det hovedkortet jeg har nå, har for eksempel dårlige overklokkingsmuligheter i BIOS, og jeg savner noen kontakter. Men ja, etter å ha lest litt, ser jeg at det smarteste nok er å gå for en Rampage Extreme som du sier, og en i7 3930k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå