Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke faktorer påvirker når et nettverk "kneler" ved hard belastning?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Håper emnetittelen ikke er for misvisende.

Vi har akkurat oppgradert til ny ISP her (Lynet), og har nå 100 Mbit/s ned. Dette er jo stas. Vi har også ny router som ble kjøpt like før, en Linksys E4200, så denne skal vel også "tåle" en del.

Jeg har selv nå testet på min noe eldre bærbare PC, en ASUS Lamborghini VX2S (ja, er noen år nå). Fikk kun testet "max speed" på denne PC-en her, da den andre PC-en ikke klarte "full N" (etter hva jeg har lært i en annen tråd), for med denne routeren her så går det trafikk på 2 nett samtidig, både på 2.4 GHz og 5 GHz. Alt her ble testet på 5 GHz.

Jeg satt i uTorrent nedlastningsbegrensningen først til "0". Klarte å komme opp i 10.9 MB/s på det meste, men var en "liten" (episode)fil, så gikk raskt. Er fra privat tracker, og der er det ikke som eksempelvis piratbukten når det gjelder nedlastningshastighet, her gis det "full pupp" hele tiden.

Men, ved større filer, så begynte systemet å "knele". Dette sees godt ved f.eks "speed"-vinduet i uTorrent, som jo viser en graf. Denne går opp til toppen, holder seg der en liten stund, før den raser ned til 1 og under 1 MB/s, før den går opp igjen til toppen, og slik fortsetter det til filen er ferdig nedlastet, eller nettverket "kobles ut".

Når nettverket kobles ut, så mister jeg alle "streker" på nettverksikonet, og får et rødt kryss over. Jeg resetter ved å høyreklikke, problemet fikses med beskjeden "Problem with wireless adapter or access point. Fixed".

Først hadde jeg et problem med Disk Overload, men dette fikset jeg lett etter google-søk, og tok en override på Disk Cache og økte denne til 200 MB.

Så, har jeg satt ned max download speed til 10000, 9000 og 8000 kB/s. På sistnevnte, så har den holdt seg stabil uten å "knekke".

DET JEG DA LURER PÅ, endelig, er: Hva er det som påvirker denne "knekken" eller "knelingen" av nettverket. Hvorfor går min speed ved den høyere belastningen som et lite intervalløp? Full speed, veldig sakte, full speed, veldig sakte, osv, osv, eventuelt med en frakobling av hele nettet, som en jo-jo? Er det min bærbare som ikke tåler dette? Router? Andre grunner?

Har reinstallert Windows 7 for ikke så lenge siden, og den er oppdatert med de nyeste driverne.

Takker så meget for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

Jeg har ikke fått testet med kabel enda.. er flere her hjemme som bruker nettet, til masteroppgave etc., så det har ikke passet seg slik enda (les: fått lov) at jeg kan få styrt selv..

Men.. Når det gjelder upload, så har vi 25 Mbit/s. Vi har "Olja lyn": http://lynet.no/tjenester

Og all test som har blitt gjort tidligere er når det er bare jeg som har brukt nettet, på kvelden.

Takk igjen for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg fått testet litt! :)

Jeg må si at jeg fikk en del pussige resultater denne gangen, men here goes..

Jeg koblet denne PC-en direkte til modemet, og testet først med Din Sides surfometer.

Direkte til modem:

Surfometer: 95/62 Mbps (ned/opp)

uTorrent: 11.1 MB/s . Stabilt. Lastet ned 6.6 GB.

Vet ikke hvorfor den får 62 Mbps opp, når vi ifølge lynet sine sider bare har 25 Mbps opp?!

Trådløst, 5.0 GHz, Surfometer:

Jeg var nå i samme rom med min PC, og trådløs enhet var ca 2 meter unna.

Surfometer: VARIERENDE. Alt ifra 48/40 til 73/50. Tok mange målinger, og det varierte veldig mellom disse hastighetene.

Trådløst, 5.0 GHz, uTorrent:

Dette var også av varierende kvalitet.

** Lastet ned ny torrent, gikk veldig opp og ned, som bildet viser, og så daler den ned og klarer ikke å komme opp igjen. Maks hastighet er "0".

post-27942-0-18097900-1332418522_thumb.png

** Lastet ned enda en ny torrent, men satte ned maks hastighet til "7000" (kB/s). Den begynner sakte som vist, bygger seg opp, og "faller sammen" igjen. Når den er på sitt aller laveste på bildet, så koblet nettverket ut, og jeg måtte høyreklikke og "fikse problemet" som beskrevet ovenfor. Da fortsatte den som vist, hvor jeg til slutt avsluttet.

post-27942-0-39046800-1332418854_thumb.png

Jeg tester Surfometeret før jeg restarter PC, modem og router (slo av i 10 minutter), og da fikk jeg 70/49.

** Prøver på nytt etter full omstart. Som vist på bildet: nokså ustabilt, hvor den til slutt kobler seg fra nettverket igjen.

post-27942-0-50293000-1332419014_thumb.png

Altså, det som var overraskende denne gangen, er at den koblet seg selv ut ved maks nedlastningshastighet på 7000, hvor den i min opprinnelige førstepost klarte 8000 stabil, uten å "knekke". Hva dette skyldes er jeg usikker på. Denne gangen var jeg jo i samme rom også.

Setter pris på all hjelp og tilbakemeldinger!

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Men, ved større filer, så begynte systemet å "knele". Dette sees godt ved f.eks "speed"-vinduet i uTorrent, som jo viser en graf. Denne går opp til toppen, holder seg der en liten stund, før den raser ned til 1 og under 1 MB/s, før den går opp igjen til toppen, og slik fortsetter det til filen er ferdig nedlastet, eller nettverket "kobles ut".

Begrens upload speed i uTorrent til ca.90% av max upload speed på linjen din. (Eller 95%, eller ...)

Da vil ikke TCP-ACK-pakkene blir stående i kø på vei ut fordi de konkurrerer om plassen med upload data fra deg. (For hver TCP-pakke du mottar, blir det sendt en ACK-pakke i retur for å vise at pakken er mottatt. Hvis sendefrekvensen på disse ACK-pakkene går ned, tolkes det som at du har problemer med å motta, og dermed vil du oppleve at download speed blir satt ned. Etter hvert blir hastigheten justert oppover igjen, helt til det samme skjer på nytt.)

Lenke til kommentar

Skal prøve nå! :) Takk for svar!

Men spørsmål: Har dette noe å si selv om upload IKKE ble brukt? Når jeg testet nedlasting med uTorrent, så var upload så godt som 0 hele tiden.. Upload sto i uTorrent til 5000, nå satt jeg den til 2000.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet med resten av filen, tilsammen kanskje en 3-4 GB!

Litt merkelig resultat med gikk flott til slutt:

Merk at her på bildet er det 30 sekunders intervall.

post-27942-0-06618900-1332423534_thumb.png

Gikk litt opp og ned i starten, så trodde det ikke hjalp noe særlig. Men til slutt så stabiliserte den seg på 6.8 MB/s og fullførte uten problemer.

Jeg er klar over at man skal ha upload noe lavere enn maks upload hastighet, men siden den ikke "presset" den grensen i hele tatt, så trodde jeg ikke det hadde noe å si..

Jeg skal teste litt til, og sette opp download og se hva som skjer da.

Hva mener du/dere at jeg skal klare via trådløs? Samme hastighet som når jeg er koblet i via kabel?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Problemet med å teste med torrents er at man ikke har mulighet til å kontrollere at de du laster ned fra er aktive hele tiden. Kanskje starter du nedlastingen med 100 seedere, og så kutter 70 ut etter 2 minutter. Et annet problem med torrents, er at torrentprogrammet overbelaster routeren ved å starte x antall samtidige forbindelser. Dette krever mer cpu kraft av routeren, og kan føre til at routeren kneler selv om det er masse ledig båndbredde. Et tips her kan være å gå inn i innstillingene til torrentprogrammet ditt og redusere antall samtidige forbindelser.

En bedre måte å teste hastigheten på, er å laste ned en stor fil (feks. en linux-iso) fra et sted med høy båndbredde (feks. et større universitet). En jeg bruker, er ftp.uninett.no.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Ja, jeg skjønner det problemet med å teste torrent.. greia er vel at fra den private trackeren jeg bruker så har jeg en følelse på at veldig mange er veldig stabile, så jeg har tenkt på det som at det i praksis fungerer bra som test allikevel! :)

Etter at det fungerte flott med den ene fila, så testet jeg ny fil samt at jeg satte opp hastigheten til 9000. Det gikk ikke så bra..

post-27942-0-64035200-1332431003_thumb.png

Den gikk opp og ned til den koblet seg fra igjen, og restart var igjen nødvendig..

Men, uansett hva jeg tester, om det er med stabil nedlasting eller ikke, hvorfor har det seg slik at nettverket "kneler" og jeg blir koblet ifra? Disconnectet, med andre ord?

Takk igjen! Skal prøve linux-filen.. :)

Lenke til kommentar

Har nå prøvd en "linux-fil" fra ftp.uninett.no, fant en fil på noe over 2 GB. Sto at den tok en 8.2 MB/s i gjennomsnitt når jeg var ferdig, men gikk fra å ligge på over 10 til å falle en del under av og til..

:)

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å sette det ned stegvis for å se om nettet holder seg stabilt. Det er en vanlig sak at torrents fører til at mange routere kneler ved høy belastning.

Hvilken router har du forresten?

Har en Linksys WRT320N flashet til DD-WRT firmware selv. Den klarer fint å kjøre på 500 connections med 50 torrentnedlastinger samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være en idè å utelukke feilen lokalt først.

Uansett har dette overhodet ikke noe med torrents å gjøre i det hele tatt. Hvordan kan brukeren da laste ned kablet på full guffe da? Router/PC takler jo det veldig fint ut i fra hva brukeren forteller.

Nei, det er åpenbart det trådløse aspektet av datakommunikasjonen som ligger til bunns av feilen i denne sak.

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

Som nevnt i den aller første posten, så prøvde jeg dette litt trinnvis ved å sette ned hastigheten.. Gikk fra "0" og ned til 10000, 9000 og så 8000 hvor den var stabil da. Nå når jeg testet denne gangen var den ikke stabil på 7000 heller.

Som også nevnt i første post, så har jeg en splitter ny Linksys E4200, som ble kjøpt fordi den fikk veldig mye skryt på komplett sine sider! :)

Torrentene min bruker aldri 500 connections uansett, ikke på testene jeg har tatt i det siste i hvert fall.. Kanskje noe under 100.. 70+ ca..?!

Takker igjen! :)

Hvordan utelukke feil lokalt først, forrsten? Takk for tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar

Høres ut som råtten firmware på routeren. Ikke uvanlig fra linksys.

Sørg for at modem er i bro-modus, så du kan fjerne den fra faktorene. Kontakt din ISP hvis du ikke vet hvordan du gjør det.

Sjekk med en klient eller to til, slik at du kan utelukke lamborghinien fra faktorene.

Vurder om du tør forsøke med tredjeparts firmware, isåfall er dd-wrt håpet. Dessverre er det råtne drivere på E4200 (dvs. lukkede), så det er ikke sikkert du får at du får noe mer utav dd-wrt.

Eventuelt kan du levere routeren tilbake, og kjøpe en til nesten halve prisen som gjør jobben. Eksempelvis denne:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=WZR-HP-AG300H-EU

Lenke til kommentar
Eventuelt kan du levere routeren tilbake, og kjøpe en til nesten halve prisen som gjør jobben. Eksempelvis denne: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=WZR-HP-AG300H-EU

SmallNetBuilder's test av Buffalo WZR-HP-AG300H ender med følgende ord:

"I've never had much use for alternative router distros, but plenty of people swear by them. In Buffalo's implementation on the WZR-HP-AG300H, I did a lot of swearing at DD-WRT.

I can perhaps forgive the cryptic and undocumented controls. But if you're going to offer an alternative distro in a product, it should at least handle the basics, such as, say, the ability to set an 802.11n router into 40 MHz mode and have it stay there.

If you're a fan of DD-WRT, don't care about support for 40 MHz bandwidth mode, are ok with so-so range performance and want to spend less than $100 for a simultaneous dual-band N router, then you might want to take a shot at the WZR-HP-AG300H. But I'd spend a bit more and get one of the more popular choices like the Cisco Linksys E4200 or NETGEAR WNDR4000"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...