Koenn Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 ... ... ... Flere medlemmer i statskirken gir da mindre nettoutgift per hode og dermed mindre tilskudd til andre. Jeg vil at tro- og livssynssamfunn skal ha minst mulig tilskudd. Hvor mye den norske kirke får kan jeg ikke påvirke, men begrensing av sløsing på andre kan jeg påvirke ved å være medlem. Du later til å tro at Statskirken har fått det samme fra Staten siden den ble opprettet, men det er jo ikke tilfelle. Statsbudsjettet må snekres sammen hvert år, og da vil en kraftig nedgang i antallet brukere av enhver tjeneste føre til at man vurderer å gi mindre tilskudd. Det er ganske innlysende at f.eks. ved en halvering av antallet statskirkemedlemmer, så kan de ikke påregne å få like mye penger som før. Du vil kanskje ikke se noen umiddelbar endring etter din egen utmeldelse, men hvis alle som ikke er kristne hadde meldt seg ut, så hadde det nok blitt en endring. Dersom du ser på hvordan kirkebudsjettet har utviklet seg år for år og sammenligner det med medlemstallet, så ser du at færre medlemmer ikke har ført til mindre tilskudd. Kirken er ikke som "enhver tjeneste". Jeg tror vi må ha parti som vil skille kirke og stat i flertall for at vi skal se en endring i finansieringsmodellen. Lenke til kommentar
Filamu Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Er du ikke døpt, så er du neppe med i den norske kirken. Jeg er knappe året eldre enn deg, og jeg fikk nylig svar fra kirken som sa at jeg ikke var medlem av statskirken. Jeg er heller ikke døpt. Er ikke døpt, ikke konfirmert og jeg er visst medlem. Får vel stikke innom kirken med skjemaet neste gang jeg er hjemme... Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Er du ikke døpt, så er du neppe med i den norske kirken. Jeg er knappe året eldre enn deg, og jeg fikk nylig svar fra kirken som sa at jeg ikke var medlem av statskirken. Jeg er heller ikke døpt. Er ikke døpt, ikke konfirmert og jeg er visst medlem. Får vel stikke innom kirken med skjemaet neste gang jeg er hjemme... Leste litt på internett, og fant at alle som stod i folkeregistret i 1998 ble meldt inn. Kanskje det er derfor du og TS er medlemmer. Men det er jo rart at jeg ikke er medlem, da. Etter hva jeg forstår skal hver eneste person med tilknytning til Norge være registrert i folkeregisteret - altså burde jeg også blitt meldt inn om det var av den grunnen som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Etter hva jeg forstår skal hver eneste person med tilknytning til Norge være registrert i folkeregisteret - altså burde jeg også blitt meldt inn om det var av den grunnen som nevnt ovenfor. Ja, du er definitivt oppført i folkeregistert, men jeg tror ikke du "trigger" bjellene i jukseklubben før du flytter til en annen kommune (eller annen adresse, jeg er ikke sikker...) og dermed endrer dine data i folkeregistert... Det var ihvertfall etter at jeg flyttet at de meldte meg inn igjen for annen gang, selvfølgelig uten min viten og vilje, de trenger da ikke det som har jesus som copilot må vite... Så jeg har gjort alvor av å sjekke om jeg og resten av familien ER ute hver eneste desember siden da... En slags desember tradisjon hjemme hos oss har dette blitt og så langt har vi alltid fått den gledelige tilbake meldingen at ingen av oss er innmeldt igjen i jukse klubben til jesus... Den eneste klubben du ikke trenger å gjøre en dritt for å bli meldt inn i... De sto antagelig som modell for SOS Rasisme, som av ukjente årsaker til og med blir straffet for medlems jukset de har bedrevet... Men jukse klubben til jesus, som driver med juks i gigantisk stil i forhold til alle andre klubber, for holde på.... Vet om blod muslimske imamer som har blitt innmeldt og når vedkommende i sinne anmeldte jukseklubben ble saken henlagt... SELV om beviset sier seg selv!! Så kanskje venstre, høyre, AP, SV, senterpartiet, kanskje til og med KRF, skulle satt en stopepr for dette jukseriet snart? Jammen meg på tide... OG få vekk paragrafen som gir dem rett til å melde inn ungen automatisk om en av foreldrene fremdeles står i den jukseklubben.... Og innføre aldergrense en aldergrense for når unger skal ha lov til å være med på møter som omhandler forkynning av påstandene.... Så et godt forslag på verdidebatt, der en bruker mente det ville vært lurt å innført undervisning med filosofi, altså ikke bare lære om den eller den filosofen, men rett og slett lære grunnleggende filosofi. tror jeg hadde vært en glimrende ide, for da hadde unger også lært seg kritisk tenkning og rasjonalitet og hvordan vi mennesker bruker kognitiv dissonans og confirmation bias, ikke minst. Så det forslaget støtter jeg fullt ut. Ta halvparten av tiden de lærer om religiøst visvas og putt filosofi inn i steden. Så ville timene faktisk ha lært ungene noe nyttig... Så kunne de brynt sine kunnskaper i religions timene.. he he. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå