Gå til innhold

Sykkel til asfalt,grus og terreng?


ToTheMax

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk på sykler, løping har hittil vært min ting.

Når har jeg lyst på mer variasjon og jeg tenker nå sykkel.

Finnes det sykler for alt det som står i emnetittelen?

Jeg så på hybridsykler og trodde at dette var tingen, men så leste jeg et sted at dette er hybrid mellom trening og tur, stemmer dette?.

Jeg ønsker meg en sykkel til trening. Tenker å sykkel på asfalt til jeg kommer til et sted der jeg kan gå over til grus eller terreng.

Har dere noen forslag til hva jeg kan kjøpe?

Budsjett opp til 5000kr. Er student har ikke all verdens med midler.

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hybridsykler har jo relativt tynnere dekk enn feks en terrengsykkel så personlig vil jeg nok anbefale en terrengsykkel om du ikke ønsker å begrenses litt av Hybridsykkelen.

Den tåler også en trøkk (om du kjøper et ok merke) , det som er viktig å huske på er å kjøpe litt etter behov og bruksmønster , siden du er ny på sykling så anbefaler jeg nesten at du bare kjøper en

relativ billig sykkel til du finner ut hvor du bruker den mest.

 

Akkurat i starten trenger du ikke mer enn noen gode og solide gir , god ramme (men ikke en fiber) solide dekk og ikke minst at sykkelen har den riktige størrelsen til deg. Det siste er noe mange har brent seg på og kjøpt

en for liten eller for stor sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er helt fersk på sykler, løping har hittil vært min ting.

Når har jeg lyst på mer variasjon og jeg tenker nå sykkel.

Finnes det sykler for alt det som står i emnetittelen?

Jeg så på hybridsykler og trodde at dette var tingen, men så leste jeg et sted at dette er hybrid mellom trening og tur, stemmer dette?.

Jeg ønsker meg en sykkel til trening. Tenker å sykkel på asfalt til jeg kommer til et sted der jeg kan gå over til grus eller terreng.

Har dere noen forslag til hva jeg kan kjøpe?

Budsjett opp til 5000kr. Er student har ikke all verdens med midler.

 

På forhånd takk. :)

 

Budsjettet blir fort begrensende hvis du skal ha noe som tåler litt terreng. For det du beskriver ville jeg helst ha anbefalt deg en CX (Bra på asfalt, best på grus, ok på terreng) eller en 29" (ok på asfalt, bra på grus og terreng). For å virkelig kunne kjøre på i terrenget må vi på fulldemper*, men det er utelukket m.h.p. budsjett.

 

Desverre starter nye CX/29" gjerne rundt 7-8000, men bruktmarkedet kan være et sjakktrekk her.

 

Vær obs på at dempegafler på billige sykler kan være problematiske, du trenger ikke dempegaffelen på asfalt eller grus, så om terrengdelen er marginal kan du få en bedre sykkel om du velger stiv gaffel.

 

*) Ikke slik å forstå at man må ha fulldemper for å kjøre i terreng, men man kommer vesentlig bedre frem med mer flyt i litt grovt terreng med de.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Det var mye fine svar og info her! Det vil selvfølgelig bli tatt med i betraktning når jeg skal til å kjøpe en sykkel!

Tror jeg skal gå for en billigere sykkel til jeg finner ut hvor jeg liker best å sykle, har ikke så mye peiling på sykler, så vil ikke vite hva jeg går glipp av hvis jeg hadde en kjøpt en dyrere en. :p

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...