Icenor Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hei I huset opplever vi nå at nettet har blitt ganske ustabilt, med ping spikes når det spilles og buffering når man ser en 1080p film over nettverket. Jeg har en mistanke om at det er Telenor sin Zyxel P2602HWT router som er roten i problemet. At den rett og slett ikke klarer å utføre ruterfunksjonene ordentlig. Jeg har søkt litt rundt på nettet, men jeg klarer ikke å finne svar på om det er mulig å bytte ut P2602 routeren fra Telenor, med en Linksys WRT54G router vi har fra før av. Planen var isåfall å legge inn Tomato som virker som et ganske kapabelt firmware. Hvis dette ikke er mulig, kan jeg da sette P2602 routeren i brigde mode og la WRT54G'en ta seg av router funksjonene? Isåfall kan noe forklare eller peke meg i retning av en guide for dette, da jeg ikke klarer å finne noen som skriver hva man faktisk må gjøre. Jeg setter stor pris på om noen kan være til hjelp med dette Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Du må sette modemet i bridge . Alt er forklart i manualen som du finner her http://moya.zyxel.no/multimodem/ Men wrt54g er en gammel router. Om du skal streame 1080p trådløst kan det hende du burde oppgradere til et 802.11n nettverk Endret 18. mars 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Er du sikker på at manualen dekker Bridging? Men jeg prøvde uansett å skru av alt av funksjoner i ZyXel'en, slik som NAT, QoS, etc. og så satt jeg den i Brigde mode. Dette resulterte i at når jeg kjørte en ipconfig i CMD, så fikk jeg bb.online.no som DNS og gateway 80.213.84.1, så for meg virker det som om det fungerte. Problemet nå er når jeg kobler til Linksys'en, og aktiverer DHCP Renew, så får jeg ingenting. I routerens status står det bare: IP Address: 0.0.0.0 Subnet Mask: 0.0.0.0 Default Gateway: 0.0.0.0 Har du noen idé om hva dette kan være? Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Har du da plugget kabel fra lan1 på modem til wan på router? Og pcen er koblet til router? Skulle fungert da. Kanskje reset av routeren hjelper. Endret 18. mars 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Da går ledningen fra veggen inn i DSL og ut fra LAN1 på ZyXel modemet. Deretter går den inn på Internet og ut fra LAN1 på Linksys routeren og til PC'ene i huset (via et DLink Power Adapter nettverk). Fabrikkresatte Linksys routeren og det hadde ingen effekt. Det virker som om det er noen spesielle innstillinger som kreves. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Jeg har samme modem som deg og opplevde det samme når jeg satte i bridge mode. Med pcen rett i modemet fikk jeg nett, men routeren fikk ikke ip. Kanskje dhcp leasen til pcen må utløpe før routeren kan få ny ip. Problemet mitt løste seg selv med en oppgradering av firmware på min router som er netgear wndr4500. Det skal ikke være noe verre en og sette modem i bridge mode og router til og mota ip fra dhcp. Endret 18. mars 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg får prøve en Firmware oppgradering. Har hørt mye bra om Tomato for WRT54G... Men er det noen som vet om det er mulig å gjøre Linksys routeren alene, uten Telenor sin router, eller må den være der for å demodulere eller noe lignende? Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Du kan ikke kjøre den alene for du må ha et adsl modem som i dette tilfellet er zyxel boksen din. Men det er mulig og kjøpe et annet modem både med og uten router funksjon Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Kan hende WAN porten på linksys er deaktivert? Mener å huske man kan slå denne av og på om man kjører DD-WRT firmware, så da er det sikkert mulig i Tomato også Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Sitter også og sliter med dette. Fikk det til å fungere for et par år siden med DD-WRT på Linksys WRT54GLv1.1. Den døde, og jeg har en TP-Link TL-WR1043ND på bordet som har fått siste utgave av DD-WRT (tilpasset spesifikt denne routeren). ftp://ftp.dd-wrt.com...nk_tl-wr1043nd/ Nå har jeg samme problem som Icenor. Har gjort hard reset 30-30-30 uten at det hjalp. EDIT: Kjørte en ipconfig /release plugget inn i routeren. Da ble det plutselig fart på sakene. Endret 22. mai 2012 av Muffinman resents Alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå