Gå til innhold

Gigabit switch med NAT og POE

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har som alle et modem (mitt er fra Altibox) og denne har jo ruter som jeg har fjernet. Den gir altså kun en IP.

Jeg ønsker at en tredjepart skal håndtere all ruting av porter osv, og har sett på Cisco SB 300 eller SB 200. Men støtter den NAT slik at all trafikk kan rutes gjennom en IP?

Eller må jeg ha en ekstra ruter mellom switchen og modemet? Da er det vel rimelig poengløst med all den heftige funksjonaliteten i switchen.

Noen gode råd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at Altibox'n gir kun 1 IP-adresse, da er dette en "public" ip-adresse og ikke en "private" en (192.168.x.x eller 10.x.x.x) går jeg utifra ??

Du sier jo lite om hva slags utstyr som skal kobler til router/switch, men det må tydeligvis være noen maskiner siden du driver å vurderer 24porter switcher.

Jeg tror ikke de switchene har den nødvendige routing funksjonaliteten du er ute etter, og hvis du ikke har helt spesielle behov relatert til PoE eller VLAN-fuksjonalitet så vil disse være ganske "overkill" for privatbrukere.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at jeg må ha en Brannmur/Router i tillegg til switchen for å kjøre NAT mot public ip-adresse fra modemet.

Det er til privatbruk, men trenger 24 porter eller mer. Kan vel kjøpe en enklere switch, men VLAN ville vært kjekt for å dele opp et privatnett til hybelen.

Jeg har idag en dlink router, denne er jeg ikke fornøyd med. Ustabil, og variabel hastighet. Det jeg trenger er en god router/brannmur med god WAN hastighet (har 60 Mbps linje i dag, men kan kjøre på med 400 tror jeg.) da som jeg kan koble noen switcher til. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme "case" hos meg. Jeg har en 60/60 altibox fiber linje. Altiboxen kommuniserer med DIR-655 routeren via DMZ. Problemet er at ved høy belastning og særlig med mange aktive torrents blir nettet tregt og jeg må rett som det er resette routeren. I tillegg har jeg også en hybel som jeg leier ut inlusiv nett, og hvis han laster ned en del går alt i "sirup"

Nå vil jeg bruke litt penger på å lage et 100% stabilt nett som virker uansett hva hver enkelt bruker driver med, men er usikker på hva jeg bør kjøpe.

Krav:

* Hybelboer bør ha en minumum båndbredde på 3-5Mbit/s inn/ut og det skal være adskilt fra vårt nett.

* Min server skal kunne håndtere minst 200 torrents og 40-50Mbit/s inn/ut

* Min kone skal samtidig streame såpeopera uten hakking.

Kan jeg få til dette med routere til under 2000 NOK? F.eks en av disse:

Cisco SB RV220W http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=629245#extra

Cisco SB Wireless-N Gigabit VPN Router http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=334654

Linksys E4200 http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=626340

Alle disse støtter VLAN og QOS såvidt jeg har lest, men holder det i forhold til kravene nevnt over?

Eller må jeg over på dyrere utstyr som har mer avansert bandwith shaping?

Jeg har kikket på den routeren som Topguy nevnte over her også. Er det bra nok? Den er jo billig, og det er jo bare positivt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...