Horge Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Har en bekjent som har funnet ut at tiden er moden for NAS. Det reelle behovet hadde blitt dekket fint av en enkel boks med to disker i raid 1; men spurvene kviter ille mye nå på våren, så det er best å trekke frem kanonene. Han har derfor sett seg ut en Synology 1512+. Planen blir å sette opp fem disker i raid 5, og 8TB total lagring skal være mer enn nok i overflod. Ser derfor ingen grunn til å gå for 3TB-disker når man får såpass mye mer for pengene ved å velge 2TB. Men, hvilken 2TB-disk anbefales? En UPS er vel også kjekt å ha på et slikt system. Trenger jo absolutt ikke å være store saken, og man kommer vel fint i mål for rundt (eller under?) en tusenlapp. Noen som har erfaring med noen modeller som kan anbefales for Synology? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Hvilke 2TB-disker som velges må man naturligvis se utfra budsjettet man har satt eller hva lommeboka tåler. De absolutt anbefalte diskene til NAS/server-bruk er gjerne i det høyere prissjiktet og jeg kan trekke fra bl.a. Enterprise-serien til både Western Digital og Hitachi. Disse er for tiden tilnærmet umulig å få tak i, og kommer du over noen er prisen i overkant av hva det nok er verdt. Til vanlig bruk vil nok disker som Western Digital AV-GP og Seagate Barracuda holde lenge. Når det gjelder UPS så har jeg ikke stor kjennskap til så mange modeller, men til mine Synology-NASer så benytter jeg CyberPower BS850ELCD. Kan være at det finnes andre UPSer som både er bedre og billigere, men har god erfaring med den ene. Det som uansett er viktig er å se på hva lommeboka tåler og hva man har reelt bruk for. Det er svært viktig å sjekke kompabilitetslisten hos Synology før du kjøper inn både HDD og UPS - alt for mange som har kjøpt inn utstyr uten å sjekke listen. Som det er skrevet før på forumet - kompabilitetslisten er alt når det kommer til NAS. Lykke til! Endret 18. mars 2012 av Andey- Lenke til kommentar
Horge Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Hei, og takk for svar. Lommeboka er i dette tilfellet ganske stor, det er jo egentlig ganske åpenbart gitt overkill-valget av NAS, men samtidig så er det jo greit å ha bena bittelitt på bakken. Har forresten selv Hitachi Deskstar 7K2000 2TB i min egen server, og er veldig fornøyd. Ny modell heter jo Hitachi Deskstar 7K3000 2TB, og det tror jeg kunne ha vært et veldig bra alternativ (den står jo sågar på kompatibilitetslisten). Aberet er bare, som du også setter fingeren på, at det er jo mange modeller som omtrent er umulig å få tak i om dagen. Derfor er det greit å få innspill på hvilke andre modeller som kan være aktuelle, slik at man i det hele tatt får handlet noe som helst. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg bruker Samsung F4 2TB på min NAS (1511) og det funker helt utmerket, hvis disken er eldre enn en 2011? må man oppdatere FW på disken, jeg måtte gjøre det på noen av mine men det var svært enkelt. (sjekk kompabiitetslisten for akkurat fw versjon man trenger) Samsung diskene vil bidra til å holde den kjølig og det blir ingen flaskehals selv om man bundler (teamer) nettportene for maksimal ytelse. Ellers vil selvsagt Hitachi fungere godt, jeg har selv valgt å gå for de nye Seagate 3TB 7200rpm (3-platers) diskene for neste volum. (fikk en god pris) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå