Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjerne mosen fysisk med hakke og spade, rive den opp? Og så i på nytt?

Blir ikke skikk på plena dette året da, skjønner jeg.

 

Fjerne mosen fysisk med hakke og spade, rive den opp? Og så i på nytt?

Blir ikke skikk på plena dette året da, skjønner jeg.

 

Fjerne mosen fysisk med hakke og spade, rive den opp? Og så i på nytt?

Blir ikke skikk på plena dette året da, skjønner jeg.

Lenke til kommentar

1. Hakke og spade er overkill. Du fjerner mye mose med med jernrive, for ikke snakke om sånn elektrisk apparat med roterende kniver eller kroker som røsker opp mose uten å fjerne alt gresset og gressrøttene. Det fjerner ikke all mosen, men sammen med neste trinn kan det hjelpe:

 

2. Du kan få gresset til å gro bedre og konkurrere ut moden med å gjødsle gresset. Det finnes også midler som skal bekjempe mosen, samt produkter som både bekjemper mose og gjødsler gresset.

 

3. Du stiller gressklipperen på høyeste trinn. Hvis du ikke klipper gresset for kort men lar det være fem cm + når det er nyklipt, trives gresset godt, og mosen får dårlige vekstvilkår nedi der.

 

Ellers er "toppdressing" en god ide.Jeg spredte en blanding av torv (plantejord) skjellsand (vanlig sand hjelper også) gressfrø(*) og gjødsel i et par-tre cm tjukt lag der plenen var dårligst i fjor, både pga tråkk og mose. Det så litt svart ut der fire første ukene, men etter fem-seks uker så det bra ut, og fra åtte uker og utover var dette områdene hvor gresset grodde suverent best. Det tar med andre ord ikke hele sommeren å reparere en dårlig plen.

 

(*) Toppdressing trenger ikke inneholde gressfrø hvis det er noenlunde bra med gress der du sprer det. Det eksisterende gresset skal klare å gro opp gjennom et par-tre cm sandig jord, men om plenen er så dårlig at du uansett mener det er en ide å så i litt frø, så bland det i toppdressingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...