Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er vannpipe direkte avhenighetsskapende?

RussiaFTW

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er normalt å røyke vannpipe, og hvor stor fare det er for å bli avhengig av det?

Hvor normalt er det for folk på 13-15 år å røyke vannpipe? Har det noe å si om man er i puberteten?

Har røyket snus i lengre perioder (1-2 måneder) og c.a 0,5 stk i gjennomsnitt om dagen, uten å bli avhengig.

Jeg har foreldre som tror at vannpipe ER direkte helseskadelig, men der tar de feil, slik jeg har forstått det. Hvordan fortelle de at det ikke er skadelig, og at jeg får tillatelse av de å røyke vannpipe?

Har noen en skikkelig guide til å sette opp vannpipe? Har selve vannpipen, og muligens frukttobakk liggende hjemme, men vet ikke om vi har sånn spesiell kull eller hva det kalles. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fremt man bruker tobakk i vannpipen er det selvfølgelig akkurat like vanedannende som tobakk alltid er. Om tobakken er smakssatt med fruktsmaker eller ikke har ingen betydning.

Hvordan røyker du snus, egentlig? :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Du drar damp ned i lungene, skadlig er det sikkert men ikke så veeeldig farlig.

Man drar vel ikke damp ned i lungene? Hele poenget er vel å avkjøle tobakksrøyken før du innhalerer den?

Til TS: Hvis du ikke er avhengig ser jeg desverrre ikke grunnen til at du skal få oss til å finne unnskyldninger du kan gi foreldrene dine, bare for å fortsette. Vær smart å slutt med dritten. Når du blir eldre ser du hvor "kult" det egentlig er.

Jeg snuser og har gjort det i litt over 5 år. Jeg kan ærlig si at da jeg var 14 år og tok en pris snus syntes jeg ikke det var godt. Det var det ingen som gjorde. Allikevel fortsatte vi for det var så jævlig "kult". Nå sitter jeg her 7 år etter og ser ned på de som "er så sykt avhengig" og "synes det er så godt".

Jeg var idiot og trodde det var kult, nå er jeg en avhengig idiot som ikke klarer å slutte.

Endret av Reap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var skrivefeil, sorry.

Det er vel ikke like lett å bli avhengig som å røyke? Skal vel litt til for å bli avhengig av vannpipe? Som f.eks å røyke vannpipe 10 timer om dagen, i flere uker. Hørt at nikotinen mister litt av effekten når den blir fovekslet med vann.

Man drar vel ikke damp ned i lungene? Hele poenget er vel å avkjøle tobakksrøyken før du innhalerer den?

Til TS: Hvis du ikke er avhengig ser jeg desverrre ikke grunnen til at du skal få oss til å finne unnskyldninger du kan gi foreldrene dine, bare for å fortsette. Vær smart å slutt med dritten. Når du blir eldre ser du hvor "kult" det egentlig er.

Jeg snuser og har gjort det i litt over 5 år. Jeg kan ærlig si at da jeg var 14 år og tok en pris snus syntes jeg ikke det var godt. Det var det ingen som gjorde. Allikevel fortsatte vi for det var så jævlig "kult". Nå sitter jeg her 7 år etter og ser ned på de som "er så sykt avhengig" og "synes det er så godt".

Jeg var idiot og trodde det var kult, nå er jeg en avhengig idiot som ikke klarer å slutte.

Nå er det ikke akkurat snus jeg snakker om i dette tilfellet, og snus er ikke akkurat det samme som vannpipe.

Lenke til kommentar

Nikotin er avhengighetsskapende. Du kan kjøpe tobakk uten nikotin om det er ønskelig. Det er selvfølgelig farlig, men igjen man kan nok finne på langt farligere ting. Du er i eksperimenterings perioden så jeg ville kjørt på. Er fryktelig gøy i starten å sitte med kompiser og lage ringer, men blir kjedelig i lengden.

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Som sagt, så tåler jeg ganske mye av stoffen som blir kalt "nikotin" så jeg tror det skal gå bra med c.a 1 times vannpipe røyking av og til, hele sommerferien. Noen tips til å fortelle foreldrene at det ikke er direkte helseskadelig?

Lenke til kommentar

Som sagt; tobakk er tobakk, og det spiller ingen rolle på hvilken måte eller med hvilket utstyr man røyker tobakk. Hvor skadelig og hvor vanedannende det er, avhenger av hvor mye/ofte man røyker.

Nå har jeg også hørt at det er ganske vanlig at man ikke trekker ned i lungene når man røyker vannpipe, og det er jo bedre selvfølgelig ... men ikke lur deg selv med å tro at vannpipe i grunnen er noe annerledes enn "vanlig" røyking.

Foreldrene dine har helt rett i å nekte deg tobakksrøyking. Når du blir myndig kan du gjøre hva du vil.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dere skjønner poenget mitt. Jeg har snust i lengre perioder, c.a 1 stk snus om dagen, i c.a 1 måned, uten å bli avhengig.

Jeg kjenner også meg selv ganske mye, og vet at jeg tåler ting mye bedre enn de fleste på skolen, jeg føler at jeg er 16 år, når jeg er 14. Mange slektninger og familiemedlemmer har røyket vannpipe, rett ved siden av meg, et par ganger, i 1-2 timer, uten å bli avhengig, og jeg klarer såpass mye, uten å bli avhengig.

Lenke til kommentar

https://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=vannpipe&oe=utf-8&channel=suggest&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=lwJmT70pxvnhBNnI1YAI&biw=1920&bih=970&sei=mQJmT9qYKs_54QSgwqjSBw

Disse bruker du IKKE til å røyke med, men å varme opp f.eks. frukttobakk slik at det damper. Tar jeg feil, er det bare å dokumentere det, men sist gang jeg røyka vannpipe var det ikke mye røyk som kom ut.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dere skjønner poenget mitt. Jeg har snust i lengre perioder, c.a 1 stk snus om dagen, i c.a 1 måned, uten å bli avhengig.

Nei jøss, her imponerer du virkelig!

198020-neil-degrasse-tyson-reaction1.jpeg

For ordens skyld vil jeg påstå at det normalt sett er vanskelig å bli avhengig av å røyke vannpipe, dog ingen regel uten unntak. Les Reap sin post en gang til og tenk deg grundig om hva det er du holder på med.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner også meg selv ganske mye, og vet at jeg tåler ting mye bedre enn de fleste på skolen, jeg føler at jeg er 16 år, når jeg er 14. Mange slektninger og familiemedlemmer har røyket vannpipe, rett ved siden av meg, et par ganger, i 1-2 timer, uten å bli avhengig, og jeg klarer såpass mye, uten å bli avhengig.

"Jeg var ung, og visste alt"

Vi forstår godt hva du mener, men uansett hvor mange ganger du poster det betyr det ikke at det er riktig. Uansett hva du tror om tobakk, snusing og røyking bør du høre på oss som er litt eldre og har gått gjennom akkurat den samme perioden som deg.

Denne setningen sier vel alt:

vet at jeg tåler ting mye bedre enn de fleste på skolen, jeg føler at jeg er 16 år, når jeg er 14.

Hvor gammel du føler deg er ikke relevant. Uansett alder er røyking og snusing helseskadelig, og ingen kommer til å forsvare din rett til foreldrene dine for å bruke dette.

At du selv sier du ikke er avhengig er jo fantastisk. Da vil det bli lettere for deg å slutte med dritten NÅ! Tar du utfordringen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener slutte? Jeg snuser ikke fast, som sagt, jeg er ikke avhengig. Jeg tar nesten ALDRI snus i kjeften, og har ikke tatt på veldig lenge nå, eneste jeg mener er at jeg har lyst til å røyke litt vannpipe, for det er godt, ikke for å bli avhengig. Bare for smakens skyld, akk som mamma, pappa og mange andre.

Btw, jeg er en tyrker, så er vel ikke unormalt at jeg røyker vannpipe i 14 års alderen? som en nevnte oppe her?

Lenke til kommentar

Btw, jeg er en tyrker, så er vel ikke unormalt at jeg røyker vannpipe i 14 års alderen?

Hva som er normalt for 14 år gamle tyrkere vet jeg ikke. Vil vel tro det kommer an på om du bor i Norge eller Tyrkia også :tease: Nei, jeg har sagt mitt, så jeg lar noen andre komme til i stedet :)

Lenke til kommentar

Btw, jeg er en tyrker, så er vel ikke unormalt at jeg røyker vannpipe i 14 års alderen? som en nevnte oppe her?

om det er normalt (for Tyrkere) eller ikke, har ikke noe å si på hvorvidt du blir avhengig eller ikke vil jeg tro.

men vertfall, så lenge det er nikotin i tobakken så kan du bli avhengig, ja.

Lenke til kommentar

Er det nokon av dei som har svart her som faktisk roykar vannpipe?

I likheit med sigarar skal ikkje vannpipe innhalerast! Det vil stort sett ikkje resultere i noko anna enn eit hosteannfall, og det har hvertfall ikkje nokon fordelar for roykeopplevelsen.

Det har vore ein del forskning på området, det siste eg leste var at vannpipe generelt er meir skadeleg 'per drag' enn vanleg royk.

Det tar lang tid å sette opp ei vannpipe, det er ikkje noko du går ut for å ta deg eit drag med.

Det er noko du gjoer når du vil sette deg ned og kose deg ei stund. Av den grunn er det ikkje spesielt helseskadeleg, i forhold til vanleg royk.

I tillegg har du moglegheiten til å royke molasses o.l. i staden for tobakk, eller blanda med tobakken, då reduserar du naturleg nok mykje av effekten, men også rusen.

Lenke til kommentar

A hookah coal burns between 350 and 450 degrees

Tobacco vaporizes at 250 to 350 degrees

A cigarette burns at 750 to 1700 degrees

Nicotine boils at 477 degrees

not smoke, vapors of tobacco and nicotine, the "smoke" look is the glycerin in the molasses that all Shisha is cured in, the same effect is achieved by a fog machine, the "fog juice" used has high concentrations of glycerin, and is completely safe to inhale, as we all know

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...