enurweb Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Heisann! Dette kommer nesten til å bli trist men min gode gamle Linksys WRT54G 2,4 Ghz router virker å begynne å fuske litt. Oftere og oftere må jeg ta strømmen på den da både kablet og trådløst nett går ned når den tuller. Kan kanskje virke som om den ikke takler store datamengder som går gjennom før den på ett eller annet tidspunkt faller ut. Uansett så er det vel på tide bare med tanke på teknologien å prøve en ny router. Jeg har 10/10 mbit fiberlinje inn til huset. Det som er synd er at elektriker var såpass lite smart å kablet huset med CAT5 kabel. Linksysen i dag fungerer slik at den er koblet på fiberboksen og vegguttak rundt om i huset er aktive via Linksysen som jeg har puttet i samme "strømsskapet" som fiberboksen. Linksysen håndterer med andre ord både kablet og trådløst nett hvor all trafikk går gjennom. Av det som er koblet til i dag trådløst: 2 stk smarttelefoner (iPhone 3GS og HTC Wildfire), iPhonen sliter tydelig litt med trådløse tilkoblingen i hytt og pine som den ikke har gjort tidligere mens HTC er litt mer fornøyd. 1 stk bærbare PC (3 år gammel Dell Inspiron) 1 stk XBOX360 Av det som er koblet til i dag kablet: 1 stk stasjonær gaming PC (helt ny PC koblet i switch som igjen er koblet i vegguttak som går til Linksysen) 1 stk Synology NAS boks (koblet i samme switch som den stasjonære fra samme vegguttak som går til Linksysen) 1 stk HTPC (på eget vegguttak som går til Linksysen) Forutenom disse enhetene kommer jo stadig folk på besøk å bruker helst trådløst nett så et gjestenett hadde kanskje vært tingen på den nye routeren? Ser også for meg at jeg selv kommer til å kanskje skaffe flere ting som trenger nett i fremtiden. Blir viktig med en router som ikke kneler av litt datatrafikk over en periode så jeg slipper ta strømmen hver dag/uke. Spørsmål: Kan det kanskje være smart å heller ta switchen som jeg har ved det ene vegguttaket å putte denne inn i skapet med fiberboksen så jeg får flyttet ut den trådløse routeren? Fiberboksen står i et sånt svakstrømsskap(?) som er rett under sikringsskapet og er jo laget i ett eller annet slags metall. Dersom jeg gjør som i spørsmål 1 og bytter rundt på switch og trådløs router så ser det ut som om den trådløse routeren kommer til å bli stående ca. 30-40 cm unna både PC høyttaler og skjerm på PC pulten. Egentlig bare 30-40 cm unna meg selv også når jeg sitter i stolen og spiller spill. Direkte under pulten nede på gulvet står også NAS boksen og sub til høyttalere. Er dette noe gunstig med tanke på evt. stråling og innvirkning på det nevnte utstyret? Dersom jeg velger en ny router som ikke har antenner så regner jeg med denne må ligge på en bordflate så den ligger flatt? Den jeg har nå inne i skapet med fiberboksen står litt på halv åtte inni det lille skapet. Den gamle har jo dog antenner. Vil en ny router med 2,4 Ghz og evt. 5 Ghz nett være bakoverkompatibel med noen av de gamle enhetene mine som iPhone 3GS og Dell laptopen som er 3 år gammel? Jeg har kikket på ett par routere allerede. Nå er jeg jo veldig godt vandt med oppsettet på Linksysen så en ny Cisco/Linksys er på en måte fristende i og med at den gamle boksen har vart såpass lenge også. Tenkt litt på Cisco Linksys E4200 men har også blitt tipset om Netgear N600 og Asus RT-N56U Håper noen kan hjelpe meg med valget og spørsmålene mine. Kanskje er det noen helt andre nye routere jeg ikke har fått med meg jeg bør gå for også? På forhånd takk Endret 18. mars 2012 av enurweb Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Jeg kjøpte for litt siden Netgear wndr4500 og er kjempe fornøyd, Den har både 2,4 og 5ghz wireless og støtter også gjeste nett som du nevnte. svar på spørsmål 4. Ja den støtter 802.11b,g,n så gammelt utstyr vil også fungere. Spørsmål 1:trur ikke det er lurt og flytte switchen. Routeren burde være koblett direkte til modemet og deretter koble resten av nettverks utstyret gjennom routeren. Endret 18. mars 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Klassisk router det der, ja. Hadde selv en wrt54gx v2 minst like lenge men den støtter hverken n nettverk eller IPv6 så den ble parkert etterhvert. 4200 modellen er kjommet i en v2 modell: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397933,00.asp og får gode karakterer. Belkin N750 fikk også endel gode karakterer: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2388353,00.asp men hadde ikke installert softwaren til den (regner med den kan settes opp via nettleseren). Synes generelt at nye routere er for opptatt av design fremfor ytelse og savner de gamle med skikkelige antenner som holdt seg rimelig kalde. Hadde selv valgt linksysmodellen, men i v2 versjon. Har vært kjempefornøyd med de linksys jeg har fra før (bl.a en wusb600n nettverksplugg) og har sett lang levetid på alt så ser ingen grunn til å bytte. Også kjekt å ha alt nettverksutstyr av samme merke pga kompabilitet. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg kjøpte for litt siden Netgear wndr4500 og er kjempe fornøyd, Den har både 2,4 og 5ghz wireless og støtter også gjeste nett som du nevnte. svar på spørsmål 4. Ja den støtter 802.11b,g,n så gammelt utstyr vil også fungere. Spørsmål 1:trur ikke det er lurt og flytte switchen. Routeren burde være koblett direkte til modemet og deretter koble resten av nettverks utstyret gjennom routeren. Takker for tips Så du ville ikke flyttet ut routeren av skapet der nei? Eneste av innstillinger på den er at Linksysen er satt til å dele ut DHCP. Som igjen vel er grunnen for rådet? Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Klassisk router det der, ja. Hadde selv en wrt54gx v2 minst like lenge men den støtter hverken n nettverk eller IPv6 så den ble parkert etterhvert. 4200 modellen er kjommet i en v2 modell: http://www.pcmag.com...,2397933,00.asp og får gode karakterer. Belkin N750 fikk også endel gode karakterer: http://www.pcmag.com...,2388353,00.asp men hadde ikke installert softwaren til den (regner med den kan settes opp via nettleseren). Synes generelt at nye routere er for opptatt av design fremfor ytelse og savner de gamle med skikkelige antenner som holdt seg rimelig kalde. Hadde selv valgt linksysmodellen, men i v2 versjon. Har vært kjempefornøyd med de linksys jeg har fra før (bl.a en wusb600n nettverksplugg) og har sett lang levetid på alt så ser ingen grunn til å bytte. Også kjekt å ha alt nettverksutstyr av samme merke pga kompabilitet. Hehe ja... Moro med gamle antikke saker Var ikke klar over versjon 2 av den E4200 så det var virkelig et bra tips Har du noen lenke til butikker som forhandler den innelands? Jeg liker også best de gode gamle med antenner sånn sett så lenge jeg ble bedt av personen som postet før deg om å fortsette å holde routeren inni skapet med fiberboksen. Vet ikke helt å sundt det er for en slik flat router å bli stående på høykant inni det lille svakstrømsskapet. Har du noen andre meninger om de andre tingene jeg tar opp i den laaaange innledningsposten min? Jeg er flink til å spørre og grave Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Netgear har også en n900 versjon http://www.dinside.no/883603/netgear-n900 og om du skal ha et relativt stort nettverk med mange produkter så hadde jeg vel sett på toppmodellene for å ha større sjanse til å lykkes. Linksys i v2 er vel bare å google, men ser at også hifiklubben tilbyr den: http://www.hifiklubben.no/produkter/streaming/streaming-tilbehor/linksys_router_nettverksharddisk.htm Er vel bare å ta en tlf elelr sende en mail og høre om det er v2. Komplett har den også: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626340 Aner ikke om det er v1 elelr v2 Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg må kanskje tenke hovedsaklig på en grei router å stappe inni svakstrømsskapet sammen med fiberboksen jeg.... Ikke så mye plass inni der at det gjør noe. Jeg altså er litt usikker på hvordan det blir å sette denne en slik "uten antenne router" på høykant inni det lille skapet. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 den jeg linka til skal i hvertfall stå på høykant n900 fra netgear(wndr4500) Lenke til kommentar
madmats Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Har hørt mye bra om Tomato ( http://www.polarcloud.com/tomato ) open source firmware. Har ikke testet selv siden jeg ikke har noen WRT54. kan sette opp avansert QOS, og styre mye rart. fancy båndbredde statistikk for de som liker sånt: http://www.polarcloud.com/v/scbwm.htm du kan jo teste det ut på den gamle etter du har kjøpt ny ruter bare for å sammenligne Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Plassmessig var jeg å målte nå... Routeren må på en måte stå utenfor fiberboksen da det ikke er plass ved siden av fiberboksen. Da er det når jeg står å kikket på skapet 5cm ledig plass i dybden av skapet. 28cm i høyden og 40cm omtrent i bredden. Det skal vel gå i bredden til Netgearen du anbefalte Handl3vogn. Litt bekymret for foten på den da. Ellers så når jeg tenker over enhetene mine så bruker vel egentlig samtlig 2,4Ghz nettet?? Kanskje med unntak av XBOX360-en som jeg tror jeg kjøpte første versjon av den trådløs modulen til. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Ser en del folk rundt om på nett kommenterer dårlig levetid på disse Netgear boksene... Jeg forventer jo ikke at de skal leve like lenge som min Linksys har gjort i nå 10 år men håper ikke de bryter sammen etter 6 måneder som tydelig mange sliter med. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hehe vanskelig det her. men du har jo 14 dagers åpent kjøp ved handel på nett så det går jo ann og prøve. vet ikke om det kanskje hadde gåt og heng den på veggen utafor skapet eller satt den oppå? Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 levetiden kan jeg ikke svare på men om den skulle bryte sammen så har du jo 5 års reklamasjon da. Men jeg velger og tru at det kan være en modell som har vært noe dårlig hvis flere har slitt med at den bryter sammen etter 6 måneder. Hadde en router fra asus som holdt ca 1,5 år reklamerte på den og fikk igjen alle pengene Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Hehe vanskelig det her. men du har jo 14 dagers åpent kjøp ved handel på nett så det går jo ann og prøve. vet ikke om det kanskje hadde gåt og heng den på veggen utafor skapet eller satt den oppå? Hehe ja jeg liker å være grundig når jeg først kjøper ting og dette er snakk om en del penger når det kun er snakk om en router liksom. Går hverken å henge den på veggen pga av skohyller og drit under der... Eller å sette den oppå skapet for der kommer sikringsskapet. Den er nødt å inni levetiden kan jeg ikke svare på men om den skulle bryte sammen så har du jo 5 års reklamasjon da. Men jeg velger og tru at det kan være en modell som har vært noe dårlig hvis flere har slitt med at den bryter sammen etter 6 måneder. Hadde en router fra asus som holdt ca 1,5 år reklamerte på den og fikk igjen alle pengene Da er jo saken biff.... kan man klage og få penger igjen i opp til 5 hele år altså? Bare pga at den dør av..tja...ett eller annet? Kan jo tenkes at den kan krepere inni svakstrømsskapet pga for lite ventilasjon inni der Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) routeren er ca 4cm bred og 26 i høyde. foten er noe bredere men er 0,5cm høy. Trur du ikke at du får fiber boxen til og stå oppå foten? om den skulle dø helt av seg selv så skal du få den reparert eller pengene igjen eller noe lignende. men om den skulle bli ødelagt av overspenninger eller at du mister den i gulvet osv så må nok du dekke ny. Endret 18. mars 2012 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg har Linksys E4200. Vær obs på at "disse uten-antenne-ruterene" ikke er dråligere enn de med gammeldags antenne. Min E4200 har f.eks dekning mye lengre enn min gamle WRT54G. Det første jeg ville gjort (som og er gratis) er å legge inn DD-WRT på den du har (www.dd-wrt.com) MYe bedre firmware enn den originale. Lenke til kommentar
covah Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Legger du inn DD-WRT på WRT54G routeren din, får du IPv6 støtte. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 routeren er ca 4cm bred og 26 i høyde. foten er noe bredere men er 0,5cm høy. Trur du ikke at du får fiber boxen til og stå oppå foten? om den skulle dø helt av seg selv så skal du få den reparert eller pengene igjen eller noe lignende. men om den skulle bli ødelagt av overspenninger eller at du mister den i gulvet osv så må nok du dekke ny. Fiberboksen henger på en "tavle" inni svakstrømsskapet så det er noen få cm under denne som foten kan skli inn under. Men fra selve dekselet på fiberboksen og ut mot døren av skapet er det 5 cm å gå på sånn at router og fiberboks kan stå ved siden av hverandre i dybden av skapet. Ved eventuell død blir det nok varme eller noe i den duren kan jeg tenke meg Har ikke planer om å miste den i gulvet hvert fall, det sier seg selv Dog har jeg tenkt på noe annet her.... Lurer på hvor smart det nå egentlig er å ha en trådløs router i eget skap direkte under sikringsskapet. Sikringsskapet er et eget skap og svakstrømsskapet er for seg selv det også men de står rett ovenfor hverandre. Vet ikke om strømmen fra sikringsskap virker inn på det elektroniske tingene og motsatt? Kanskje uansett ikke det smarteste å lukke inne en trådløs sender i masse metall Men.. jeg har vel til syvende og sist ikke noe valg.... Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Forresten en fin størrelse på den strømadapteren som følger med Netgear boksen Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Jaja, ser ut som om jeg går for NetGear boksen da og krysser fingre for at det blir et godt valg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå