Gå til innhold

Noen tanker om spills utvikling

Anbefalte innlegg

Hei!

Ville bare lage en generell spill post. Mye av det jeg skriver, har nok vært skrevet før men jeg skal dra fram noen konkrete eksempler.

Først litt om meg selv så jeg setter det hele litt i perspektiv. Jeg er 28, og har spilt spill siden jeg fikk min første "pc" Amiga 500 når jeg var 6 år. det var da i 1989, huff, når man skriver det sånn virker det som en hel mannsalder siden :p

Min første konsol var playstation. Husker vi var en av de aller første som kjøpte dette da det kom på markedet, da byens dedikerte spill butikk den gang, sto og pakket opp de første eskene med Playstation.

Scart hva er det??? hehe

Aldri eid en sega eller en Nintendo, (utenom en gameboy advanced), men spilt en hel del.

Deretter PC og starten på internett i 1993, begynte med 33.6k modem og litt senere oppgradert til 56k. Kunne vært værre med 14.4 eller 28.8 :p

De som hadde ISDN var "guder" før bredbånd. Mitt første bredbånd var 702/128 og til dags dato 25mbit/25mbit fiber, for en utvikling :)

Har også vært eier av PS2 og PS3, Mange tenker nok fanboy, da jeg aldri har kjøpt noen x-box, men det er enkelt kun på grunn av personlig preferanse :)

Nå tilbake til det som ville si, jeg vil snakke litt om de sjangerene/spillene jeg foretrekker i 2D. FPS vs 3rd og tale i rollespill.

1. Ja, når GTA serien gjorde sin innmarsj med 3D var det som den absolutte våte gutte drømmen kom i oppfyllelse. Men trenger virkelig omtrent nesten alle spill være i 3D for å være bedre, må man man være en gammel traver i "gamet" for å like 2D, føler at så fort man nevner 2D er det snakk om dårlig kvalitet og redusert og mindre detaljert grafikk.

Vil bruke Trine 2, som et eksempel her, da dette er et grafisk mesterverk og en fryd for øyet. det at de bruker dybde i bilde gjør at 2D føles mer dynamisk.

Theme park, SIm city,og omtrent alle RTS, trenger ikke være i 3D.

Ta for eksempel Dune 2000, mitt favoritt RTS gjennom tidene. så kom en oppfølger Dune: The Emperor of Dune i 3D, skikkelig nedtur, samme med Heroes l ll lll, jeg vil ikke ha 4,5,6 jeg vil ha Heroes 3, bare oppusset.

Mange gode spill/serier ødelagt av at alt skal være i 3D. Samme med dagens Kino/film alt skal være i 3D, ja i små doser kan det være artig, men ikke på ALT.

2. FPS, ja det var gøy når det kom, ja det er underholdene i dag også, men jeg vil faktisk se mer 3rd person shooters, da man ser og interaktiviserer seg med karakteren sin. Noen enige?

3. Rollespill hvor all dialog fra din karakter er kun i tekst. Jeg vil høre og se min karakter snakke, med ikke tale på egen karakter,føles det som man leser en bok og ser en film samtidig (hva var best boka eller filmen) heheh :p

Kingdom of amalur: the reckoning og skyrim er gode eksempler her, begge veldig gode spill, men det føles som noe mangler. Liker mye bedre Bioware som gjør dialog på alle sine rollespill, Jeg har aldri vært noe glad i å lese bøker, kan kanskje ha noe med saken å gjøre, ikke veit jeg.

Veit detta ble litt om mye, men noen som føler og tenker det samme? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første konsol var nintendo 64 kjøpt på ram og rom *trondheim*

Spillte zelda ocarina of time MASSE.. Gjenomførte spille 36 ganger..

Har også eid gamecube en periode før jeg hoppa helt til pc.

Da har jeg spillt forskjellige strategy spill som red alert 1 2 og 3 Command and couquer, heroes of might and magic 2 3 og 4 (mest 3 ) Før blizzard fikk monopol i mange år med diablo 2 og Warcraft 2 og 3 til alt ble wow i mange år... Nå har jeg slutta med spilling og har ikke spillt på 3 år. Men ser tilbake på mange gode minner.

Lenke til kommentar

Har drevet på med spilling siden jeg lånte min ZX Spectrum på 80-tallet, og gikk gradene oppover C64, Amiga 500 og de vanlige konsollene, med noen utstikkere via kuriositeter som Phillips CDi. Har dog ikke eid alle selv.

Utviklingen har vært omfattende, men til dags dato er der ingen spill som har gitt den samme opplevelsen som når jeg nølende tok mine første steg i The Stygian Abyss i Ultima Underworld. Hender jeg fortsatt jeg pluker det frem, grafisk er det toalt utdatert, men stemingen og resten av spillet er fortsatt like bra.

Nå skal jeg ikke begynne å whine om at alt var bedre før, men enkelte spill er bare vanskelig å overgå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...