Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg lurer på et kort PNY Quadro 600 for renderbruk.

 

Er et spesielt program som skal brukes, hvor man kan tegne opp huset sitt veldig presist, både interiør & eksteriør. Husker ikke navnet på programmet her og nå, men kan legge inn dette senere om nødvendig.

 

Basicly, spørsmålet er: Lønner det seg i slike programmer (3D-studio/Maya/andre rendering programmer) med et eget rendering kort i FirePro eller Quadro, eller holder billigere "spill"kort til samme jobben.

Kan jo nevne under dette at render programmet ikke skyggelegger eller har noen spesielle post-effekter (såvidt meg bekjent). Oppløsningen som det jobbes i derimot er ganske stor: 2560x1600 - rammene på programmet

 

Har desverre ikke funnet noen reviews som kan bekrefte/begrense bruk av slike kort. Ganske irriterende egentlig :-P

 

Ser frem til svar på denne tråden. Hadde også helst sett at det ikke blir "synset" i noe særlig grad. Vil ikke kjøpe dyre kort basert på en "magefølelse". Hadde vært fortreffelig om noen med teknisk kompetanse kunne forklart dette litt nærmere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en bærbar elitebook (HP)til 3d cad..

men har også en spill maskin stående hjemme..

og personlig foretrekker jeg spill maskinen til store cad modeller..

 

men etter hva jeg har hørt, så er quadro kortene flinkere til og ikke gi "feilutregninger" ved randring.

men ved normal jobbing vil nok spill grafikk kortene være raskere og bedre på de fleste punktene, selvom du kanskje må randre 2 ganger for ikke og få "pikselfeil" hvis du oppdager de da..

 

dette er min personlige mening..

og mine erfaringer tilsier at et spillkort jobber raskere, men spill kortene kan bli litt i varmeste laget ved store randrings filer.

 

lykke til

Lenke til kommentar

I forhold til min erfaring med 3ds max:

Til rendring på GPU ville jeg heller gått for et GTX570, evt. 670 som skal være kun uker unna. Fordeler: langt flere kjerner, mer minne, høyere ytelse ved rendring, ingen spesiell forskjell på viewport-ytelse.

Rendring på GPU er alltid brute force, rendring uten GI er i utgangspunktet ikke støttet, og lys/skygge er låst til "fysisk korrekt"-algoritmer. Det betyr at primære og sekundære light bounce multi ikke kan settes til annet enn 1. Ved rendring på GPU må hele scenen, bitmaps og teksturer og alt få plass i minnet på hvert enkelt grafikkort som skal brukes, ellers blir kortet ikke brukt under rendringen. 1GB er i mange tilfeller for lite, spesielt ved relativt forseggjorte arkitektur/interiørscener. Jeg jobber med en nå som krever 8GB, og den går derfor på CPU isteden.

 

Rendring på CPU gir full frihet på dette, og en vanlig 4-kjerners CPU vil rendre mange scener raskere enn en Quadro 600 som er en relativt enkel modell i Quadro-serien. CPU støtter også en rekke ting man ikke får på GPU, som bedre antialiasing, dof, post-effekter osv. Sistnevnte nevner du at du ikke vil bruke, så da utgår det i første omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til min erfaring med 3ds max:

Til rendring på GPU ville jeg heller gått for et GTX570, evt. 670 som skal være kun uker unna. Fordeler: langt flere kjerner, mer minne, høyere ytelse ved rendring, ingen spesiell forskjell på viewport-ytelse.

[1] Rendring på GPU er alltid brute force, rendring uten GI er i utgangspunktet ikke støttet, og lys/skygge er låst til "fysisk korrekt"-algoritmer. Det betyr at primære og sekundære light bounce multi ikke kan settes til annet enn 1. [2]Ved rendring på GPU må hele scenen, bitmaps og teksturer og alt få plass i minnet på hvert enkelt grafikkort som skal brukes, ellers blir kortet ikke brukt under rendringen. 1GB er i mange tilfeller for lite, spesielt ved relativt forseggjorte arkitektur/interiørscener. Jeg jobber med en nå som krever 8GB, og den går derfor på CPU isteden.

 

[3]Rendring på CPU gir full frihet på dette, og en vanlig 4-kjerners CPU vil rendre mange scener raskere enn en Quadro 600 som er en relativt enkel modell i Quadro-serien. CPU støtter også en rekke ting man ikke får på GPU, som bedre antialiasing, dof, post-effekter osv. Sistnevnte nevner du at du ikke vil bruke, så da utgår det i første omgang.

[1]Det du sier makes faktisk perfect sense. Programmet det er snakk om har *helt* sikkert muligheter for å ekspandere dybden på teksturene, men jeg har ikke fått sett på disse mulighetene enda. For lys og skygge er det også en mulighet, men som ikke blir brukt idag pga for lav fps.

 

[2]Mye mulig dette er et noe dumt spørsmål, men bestemmer man vanligvis om 3d-programmet skal bruke CPU eller GPU internt under innstillinger eller bestemmer man dette i driverne? Og hvor går isåfall begrensningene på CPU i forhold til effekter som kan legge på (med mindre dette uansett blir rendret pga "software-modus")?

 

 

[3]Så du sier basicly at en god/avansert CPU kan gjøre jobben til et skjermkort, bare du har nok minne?

 

Edit: Takker for svar til deg også Omland07 =)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

2. Man bestemmer dette ved å velge render-motor i 3D-programmet. F.eks. i 3ds Max med V-ray 2.0 installert kan man velge mellom V-ray advanced eller V-ray RT i render-vinduet (ikke forveksles med framebuffer-vinduet)

RT er da GPU, og selv der kan man velge om man vil bruke CPU eller OpenCL-enhet (som er GPU) til rendring. Uansett hva man velger her så vil det være begrensninger på visse typer ting, som dof og motion blur. Når man bruker V-ray advanced og CPU så er alle disse tingene tilgjengelig.

Du trenger ikke mer enn ca. 8GB for å rendre relativt omfattende scener på CPU, men mer ram kan i noen tilfeller spare tid under rendring.

 

3. En god CPU kan gjøre en bedre jobb enn GPU fordi flere muligheter og egenskaper ved scenen er støttet ved rendring på CPU, enn så lenge. Den bruker systemminne, og er ikke avhengig av stort grafikkminne. Desto flere kjerner, desto bedre, men en GPU er vanligvis raskere dog.

Det jeg ofte gjør er å rendre enkle scener raskt på GPU dersom de egner seg til det, mens mer avanserte ting med fotografiske effekter inkludert i scenen/kameraoppsettet kjøres på CPU.

 

Rendring på CPU gir veldig fin kontroll på kvalitetsnivå, støynivå osv, og du kan bestemme selv hvor støyfritt du vil ha bildet, og det påvirker rendertid. Tilsvarende kontroll fins på GPU, men mer begrenset.

 

Jeg brukte sikkert et halvår på selvstudier og testing før jeg kom opp på et brukbart komfortabelt nivå med V-ray, jeg har brukt en annen renderløsning i mange år før det. Det er stor forskjell på å følge en oppskrift, og forstå hva som skjer. Ta tiden til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...