Gå til innhold

Lønninger i Norge?

Anbefalte innlegg

Noe jeg ikke skjønner er gjennomsnittslønnen i Norge som opplyses av Statistisk Sentralbyrå, ssb.

http://www.ssb.no/lonnansatt/

Etter deres statistikk var en gjennomsnittslønn i 2010 over 38 000 kr per måned som vil gi en årslønn på over 450 000 kr.

Samtidig leser man om høyt utdannede personer (3-5 år på høyskole/universitet) som tjener 300- 400 000 kr i året.

Hvordan er det mulig at gjennomsnittslønnen for Norske arbeidstakere er så høy?

Er det slik at de 8-10% best lønte tjener så sinnsykt mye at de trekker opp såpass?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse med høy utdanning og 3-400k i året har formodentlig dette som grunnlønn de første årene de jobber, de færreste går uten lønnsvekst gjennom en hel karriere. SSBs tall inkluderer blant annet bonuser, offshoretillegg, smusstillegg og mye annet.

Lenke til kommentar

Disse med høy utdanning og 3-400k i året har formodentlig dette som grunnlønn de første årene de jobber, de færreste går uten lønnsvekst gjennom en hel karriere. SSBs tall inkluderer blant annet bonuser, offshoretillegg, smusstillegg og mye annet.

Sitat fra tråden "Hva tjener du? Hvor jobber du? Hvor gammel er du?"

Jeg har 400k (med en 5-årig master), og det er etter tre år ... på tide å forlate forskningen, antar jeg.

Jobber man 37,5 timer hver eneste uke (noe man sjelden gjør) jobber man under 2000 timer som med en lønn på 150 kr/timen gir en årslønn på en underkant av 300 000 kr, det er ca 65% av gjennomsnittslønnen.

Vet med sikkerhet at mange butikkansatte i kassa i Trondheim ligger på ca 130 kr timen, de vil sannsynligvis lande på godt under 60% av gjennomsnittslønnen. Utenfor storbyene er lønnen trolig enda lavere.

Når man da tenker på hvor mange butikkansatte, rengjørere, lagerarbeidere og andre "lavtlønte" grupper det finnes synes jeg det er rart at gjennomsnittslønnen i Norge i 2010 lå over 450 000 Kr og vil i år ligge nærmere 500 000 kr.

Lurer på hvordan gjennomsnittslønna hadde blitt hvis man tok bort de 10% dårligst betalte og 10% best betalte, da hadde man trolig fått ett bedre bilde mener jeg?

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tror jeg «på tide å forlate forskningen» er nøkkelsetningen: uten å vite noe mer tipper jeg at vedkommende har gått over fra å være student til å være doktorgradsstipendiat. Her er det mildt sagt begrensede muligheter for lønnsvekst -- denne kommer typisk når man går over i andre stillinger (førsteamanuensis, f.eks.).

Det lar seg gjøre å finne statistikken du er ute etter, f.eks. hos SSB.

Lenke til kommentar

Her tror jeg «på tide å forlate forskningen» er nøkkelsetningen: uten å vite noe mer tipper jeg at vedkommende har gått over fra å være student til å være doktorgradsstipendiat. Her er det mildt sagt begrensede muligheter for lønnsvekst -- denne kommer typisk når man går over i andre stillinger (førsteamanuensis, f.eks.).

Det lar seg gjøre å finne statistikken du er ute etter, f.eks. hos SSB.

Ikke på linken din ihvertfall...

Lenke til kommentar

Jobber som lagermedarbeider selv (med mye kran og truckkjøring) og ifølge slippen jeg fikk fra jobben i henhold til selvangivelsen tjente jeg rundt 350k i fjord.

Ikke av de veldig lukrative jobbene fra et økonomiskt standpunkt men allikevel bare 100k under snittet.

Så 450k i snittlønn på norgesbasis høres ikke veldig feil ut sett fra mitt standpunkt ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jobber som lagermedarbeider selv (med mye kran og truckkjøring) og ifølge slippen jeg fikk fra jobben i henhold til selvangivelsen tjente jeg rundt 350k i fjord.

Ikke av de veldig lukrative jobbene fra et økonomiskt standpunkt men allikevel bare 100k under snittet.

Så 450k i snittlønn på norgesbasis høres ikke veldig feil ut sett fra mitt standpunkt ihvertfall.

Med tanke på at en årslønn med 450 000 kr vil man ligge nært 230 kr timen synes ihvertfall jeg at det virker mye.

Med det enormt antall personer som ligger rundt 130 kr timen skjønner jeg ikke at man klarer å få landsgjennomsnittet opp på 450 000 kr.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

De som jobber i industrien her i Grenland tjener fra 350 til 600+ i året avhenging av stilling(f.eks vedlikehold. skiftleder, ingeniør). Direktører og sjefer høyere opp regner jeg da ikke med. Enkelte drar nok snittet mye opp, vet om flere som tjener 1million uten å ha noe annen utdannelse enn fagbrev. En som selger bruktbil her i fjorden tjener over 1milion i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...