Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tillatelse til forskning

Emancipate

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om dette er rett kategori, men jeg prøver her.

Når nye medisiner skal prøves ut må det søkes om lov til prosjektet (rett meg hvis jeg tar feil).

Men når man forsker på matematikk er det ikke nødvendig med tillatelse.

Spørsmål:

- Hvordan kan man vite om man trenger tillatelse til et gitt forskningsprosjekt?

- Hvem er det man søker om tillatelse fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om dette er rett kategori, men jeg prøver her.

Når nye medisiner skal prøves ut må det søkes om lov til prosjektet (rett meg hvis jeg tar feil).

Men når man forsker på matematikk er det ikke nødvendig med tillatelse.

Spørsmål:

- Hvordan kan man vite om man trenger tillatelse til et gitt forskningsprosjekt?

- Hvem er det man søker om tillatelse fra?

Har ikke så mye juss i bakhodet til å svare, men av sunn fornuft så tenker jeg sånn at om du skal forske på noe som kan gi negativ innvirkning på et produkt (f.eks legemiddel, mat etc.) så trenger man kanskje tillatelse.

Matematikk er jo ingen som har eierskap til, i likhet med dødsrate på mennesker e.l..

Vet ikke om det ga noe bedre svar?

Lenke til kommentar

Det spørs på det aktuelle område. For legemidler er det fastsatt en fullmakt for Kongen til å regulere klinisk utprøving av legemidler (altså det å prøve legemidler på mennesker) i legemiddelloven § 3. Hvis du vil lese nærmere om dette kan du lese forskrift om klinisk utprøving av legemidler til mennesker. For legemidler er det Statens Legemiddelverk (og en egen etikkomité) som skal vurdere saken.

For helseområdet generelt har man også helseforskningsloven.

Det finnes ingen komplett oversikt over hvilke områder staten har innført konsesjonskrav for forskning på. Der forskning skal skje på mennesker skal imidlertid forskningen godkjennes av statlige forskningsetiske komitéer opprettet med hjemmel i forskningsetikkloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...