Mann1982 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Jeg får idag arbeidsavklaringspenger, og går på behandling som aktivitetsplan. På NAV's hjemmesider, står det at ved etablering av egen bedrift kan man få ytelsen AAP inntil 6 måneder i etableringsfasen og inntil 3 måneder i oppstartsfasen. Og disse må man søke om. Jeg lurer på, hva skjer da hvis du starter eget foretak, men ikke klarer å utvikle bedriften nok til å kunne være selvforsørget i løpet av disse 6 måneders etableringsfasen og 3 måneders oppstartsfasen, (totalt 9 mnd) mister man da retten til AAP, og ligger på gata uten penger med sin halv utviklede virksomhet? Jeg mener hva skjer etter disse 3 månedene og 6 månedene hvis man ikke har klart å utvikle bedriften nok til å være selvforsørget, m.a.o. trenger mer tid til bedriften enn disse 3 og 6 månedene? Endret 18. mars 2012 av Mann24 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Skaffer investorer? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Dersom du ikke fyller vilkårene for AAP på annet grunnlag (medisinsk behandling eller annet arbeidsrettet tiltak) vil du da miste retten til AAP hvis du etter ni måneder ikke har klart å gjøre deg selvforsørget. Du har heller ingen garanti for å få det i ni måneder. Hvis det viser seg at idéen åpenbart ikke lar seg gjennomføre skal arbeidsavklaringspenger under etablering stanses (og du må da fylle vilkårene på annet grunnlag), jfr. forskrift om arbeidsavklaringspenger § 9. 1 Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg får allerede AAP og går på behandling. Men jeg vil jobbe med bedriften på deltid, ved siden av behandlingen. Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Hva om jeg etablerer bedriften i utlandet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Da mister du medlemskapet ditt i folketrygden, og med det rettigheter til norske trygdeordninger. Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Bare for å si hva jeg tenker... Å søke om å beholde AAP mens man etablerer seg, og man har bare 6 måneders frist til å klare seg selv, blir som å søke om å beholde AAP mens man søker etter jobb, og har bare 6 måneders frist til å klare seg selv. Det at man etablerer noe betyr ikke nødvendigvis at man er 100 % frisk med 100 % arbeidsevne. Man burde jo få lov til å prøve seg frem, prøve å være selvforsørget, uten å måtte risikere tap av AAP. Det er først når man er selvforsørget eller kan bli selvforsørget, og ikke har behov for AAP, burde man miste retten til AAP. Man burde ikke miste retten til AAP fordi man vil og prøver å være selvforsørget. Det blir litt som: ENTEN sitter du hjemme, gjør ingenting og får penger fra NAV, ELLER har du full arbeidsevne, du klarer deg selv i løpet av en kort periode, og har ikke behov for noe penger fra NAV. Ikke noe overgang. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Vel. Hvis du ikke har behov for behandling/tiltak og i realiteten er friskmeldt får du AAP i tre måneder, jfr. folketrygdloven § 11-14. Dette innebærer at den eneste forskjellsbehandlingen mellom næringsdrivende og arbeidstakere er at næringsdrivende får seks måneder til å se om de kan skape en arbeidsplass, og så tre måneder på å skape arbeidsplassen. Arbeidstakere får tre måneder til å finne arbeidsplass. Etter ni måneder skal man ha tilstrekkelig oversikt over bedriften til å vite om den kan forsørge deg eller ikke. Hvis den bare delvis kan forsørge deg åpner forskriften for at man kan kombinere egenetablert bedrift med gradert uførepensjon, jfr. for så vidt forskriften § 9 første ledd. Etter ni måneder må du fylle vilkårene for AAP på annet grunnlag enn forskriften § 9. Det vil i praksis si at du må være under medisinsk behandling eller ta imot andre arbeidsrettede tiltak, eller eventuell annen oppfølgning som etaten mener du har behov for. Dette kan du gjøre ved siden av eget firma, som jeg skrev i et innlegg lenger opp. Det er ikke 100%-eller-ingenting. Hvis du ikke fyller vilkårene for AAP, og ikke fyller vilkårene for uførepensjon, må du som regel forsørge deg selv. 1 Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Etter ni måneder skal man ha tilstrekkelig oversikt over bedriften til å vite om den kan forsørge deg eller ikke. Menes det at du skal vite om bedriften vokser bra nok og kan forsørge deg etter ni måneder, (selv om det ikke gjør det enda)* eller at bedriften bør allerede kunne forsørge deg etter ni måneder? *Jeg mener f. eks. du etablerer bedriften, og i løpet av 9 måneder alt går greit og bedriften vokser fint. Men selv om bedriften vokser fint, tjener du enda ikke nok, og du trenger litt mer tid til å vokse bedriften mer slik at du kan bli selvforsørget. Dermed vet du at bedriften kan forsørge deg, selv om det ikke gjør det enda. Etter ni måneder må du fylle vilkårene for AAP på annet grunnlag enn forskriften § 9. Det vil i praksis si at du må være under medisinsk behandling eller ta imot andre arbeidsrettede tiltak, eller eventuell annen oppfølgning som etaten mener du har behov for. Håper og tror det er det det er. Min saksbehandler sa at etter de 9 månedene måtte man søke om AAP på nytt selv om man hadde allerede fått innvilget AAP på annet grunnlag før. Med annen ord måtte man på en måte "starte alt på nytt". Men hun sa hun hadde ikke peiling selv og hadde bare kikka reglementet på nav.no. Endret 4. april 2012 av Mann24 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå