Iceman22 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Var ikke sikker på hvor jeg skulle legge ut dette men regner med det passer i denne kategorien.. Jeg har noe som jeg ville kalt et problem, og lurer på hva dere mener om det. Jeg er ganske kresen og jeg må ha de fleste ting perfekt ellers blir jeg plaget og får ikke det ut av tankene, eksempler: - Jeg kan ikke drikke brus fra plastikk/burker, jeg kan kun drikke fra glass som er dyrest. Av og til blir jeg ikke fornøyd med smaken selv fra glass, da f.eks. brusen kan ha stått lenge på et lager før det ble solgt, dette kan jeg merke på smaken. Jeg kan ikke spise noe godteri/søtsaker før jeg drikker brus, for da vet jeg at smaksløken blir påvirket negativt og brusen vil ikke smake godt. Jeg må drikke brusen fort fordi hvis den står for lenge blir kullsyren redusert. - Jeg merker fort om maten jeg spiser er fersk eller om det har stått et par timer/dager, jeg har problemer å spise bakervarer som brød som ikke er ferskt. Jeg kan ikke fordra masseprodusert mat som leveres på båter/fly, jeg venter heller sulten til jeg får sjansen å kjøpe noe ferskt. Jeg merker fort om jeg blir servert mat som blir laget med lidenskap eller en "quick en". - Kjøper jeg en ny telefon, tv, forsterker, nettverksruter og lignende som jeg har brukt lang tid på å bestemme meg for, så må jeg studere alt detaljert og se på forum hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Det første er selvsagt å til produsenten hjemmeside og laste ned siste firmware/oppdatering. Jeg bruker f.eks. uendelig lang tid på TV for å justere kontrast/lysstyrke)farger/diverse innstillinger, det må være perfekt, på alle kanalene (TV, spillkonsoll osv). Kommer det en film som har for lyst bilde må jeg ta pause i filmen og fikse det fortest mulig (det er viktigere enn filmen ja). Hører jeg at lyden er litt høyere på den ene siden må jeg flytte på høyttalere eller fikse på innstilingene. Er signalstyrken bra på trådløs internett hjemme så er ikke det godt nok, jeg må jeg fortsatt prøve alle muligheter og bruke flere timer på å sjekke om det kan bli bedre. Får jeg en vare (f.eks. en skjerm), mens det er samme vare som er litt bedre på nyere batch, så må jeg byttet ut min gamle. - Skal jeg plassere høyttalere et sted, så må jeg måle med målebånd at det er like lang avstand fra bordet på begge sider, selv i milimeter. Hvem bryr seg? - Jeg kan ikke kjøpe en vanlig PC, den må være selvbygd av komponenter jeg har lest meg til på forum som jeg vet er bra for pengene. Jeg bruker gjerne flere timer på rydde i kabinettet så ingen unødvendige kabler er synlige, selvom det ikke er synlig når kabinettdøra er satt på. Er hovedkortet svart og skjermkort blått, så må jeg bytte det ut til svart ellers blir jeg sprø... Pc-en må selvfølgelig være overklokket for å utnytte den helt ut, og alle innstillingene må prøves ut og eksperimenteres til jeg blir fornøyd. Siden jeg var liten guttunge, når jeg så på barnetv med norsk dialog, så kunne jeg se at dialogen ikke hengte med personen som snakket og lurte på hva det var. Selfølgelig var det amerikansk dialog originalt med dubbet norsk. En normal guttunge tenker vel ikke sånn? Spill, for de som vet hva frames per second er, den må være 60fps minimum når jeg skal spille seriøst. Jeg har problemer å finne musikk jeg liker, som regel er det gamle låter som er top rated. Som regel er det også kun en sang fra en artist som er høyest rangert, men jeg liker ikke de andre låtene hans/huns. Jeg klarer ikke høre på norsk radio med de samme låtene i repetisjon 24/7 hver dag og tullprat. - Bilen min er helt strøken (ripefri), får jeg en ripe i lakken som man ser såvidt så må dette fikses uansett hva det koster, eller ligger jeg i sengen og tenker kun på det om kveldene. Jeg kan ikke lukkeparkere i byen for da kan jeg skade felgene på veikanten, og det går ikke på nye felger. Jeg må parkere så langt unna bilene så ingen kommer borti bilen med døra si ved siden av, parkerer jeg den på ferje/båt med biler på begge siden så blir jeg urolig gjennom hele turen. Jeg ville helst ikke brukt bilen og kun hatt den ståendes på utstilling på et museum, så den forstatt blir like strøken. - Skal jeg betale regninger på banken må jeg sjekke om alle numrene stemmer minst 3-4 ganger før jeg følger meg komfortabel med å overføre penger. Og det som kanskje er det verste. Det er når jeg møter nye folk, og ser noe feil ved dem, så blir jeg svært skeptisk og dømmer dem fort til noe negativt og unngår dem. F.eks. ser jeg noen drikker seg full ofte har jeg ikke lyst å ha kontakt med den personen da jeg ikke liker det. Jeg har problemer med å finne sånne folk som deler samme interesser som meg og har samme tankegang. Jeg har dog vurdert folk feil og sennere innsett at de ikke er så gale likevel. Jeg er ikke interessert i forhold med motsatt kjønn hvis jeg ikke synes hun har bra personlighet og bra utseende (min smak). Er dette sykt? Endret 18. mars 2012 av Iceman22 2 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg er ingen ekspert, men dette vil vel kunne betegnes som tvangstanker ? Men det du skrev om lyd og bilde, er vel betegnende for en "Hi-Fi freak".... Som blir sett på som en sykdom av den kvinnlige delen av befolkningen. 1 Lenke til kommentar
Vet Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Enten tvangstanker eller så har du sett på Criminal Minds og tenkt "OCD! Det er jammen meg kult!" Endret 18. mars 2012 av Vet 3 Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Ser ut som noe min bror kunne ha skrevet dette Er vel ikke "normalt" med slikt, men kan noen vennligst vise meg oppskriften på hva et normalt menneske er? Alle har noen små slike ting. Enten så vet de ikke om de, eller så nekter de for det siden de vil være normale. Du vet iallefall om "problemene". Selv er jeg ikke så nøye på det med f .eks høyttalere, at de må stå nøyaktig etter millimeter, justerer heller bare lyden litt opp på den ene siden Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Synes dette høres ut som OCD. Du bør snakke med noen, evt presse det selv til å gi faen i om skjermkortet og hovedkortet har forskjellig farge, drikke brus fra plastflasker etc. Det eneste som hjelper mot tvangstanker og den slags er å konfrontere dem helt til du slutter å erge deg over at ting er "feil". Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Høres ut som tvangstanker dette ja Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Du virker ganske perfeksjonistisk av deg. På folkemunne er det vel det som kalles petimeter. Det er jo i seg selv en god egenskap så lenge de ikke skaper problemer og hemmer deg i for stor grad. Du får jo selv vurdere om det er noe som blir i overkant mye eller noe du kan leve med. Synes du det er plagsomt så kan du alltid behandle det og justere litt ned på kravene dine slik at det hele blir mer fornuftsbasert istedet for å være styrt av følelsen av behovet for perfeksjon. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Du er akkurat sånn jeg var før. Perfeksjonismen du har ser ut til å være positivt ladet noe som er assosiert med en bra fungering. Selv om du kanskje har trekkene til noen som kunne utviklet OCD vil jeg på ingen måte si at det ser ut til at det er noe du har. Ikke i det hele-tatt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Hadde du hatt OCD ville det mer vært mye mer forstyrrende for funksjonsevnen din. Som du kunne fått et glasskår i foten om du knuste et glass ved et uhell og det kom ned på golvet mens du lagde mat, ganske smertefullt, eller at du hadde kuttet deg litt ved et uhell under matlagingen og egentlig hadde behøvd et plaster, men hvis det var matlaging som var din greie ville du overhodet ikke greid å stoppe for å ta ut denne glassbiten i foten eller satt på et plaster. Du måtte fortsatt å lage mat (slik at ikke verden og alt mulig du forsøkte å holde på avstand falt ned i hodet på deg). Hvis det var data ville du heller trolig ikke greid å ta ut glassbiten. Du måtte fortsatt å sitte ved dataen, som da ville være en slags medisinering mot angst. Ellers er spisevegring som anoreksi og megareksi og ekstrem fokus på kosthold og trening typiske for folk med OCD. Jeg tror mange som dør foran dataen når de spiller dataspill fordi de ikke har drikket nok væske og lignende kan ha OCD. Eller de kan få reaksjoner på potensielle eksponeringer mot bakterier, dyr (tror ikke du ser noen med OCD ha munn kontakt med en hund), høydeskrekk, spesielt insekter kan trigge hysteriske anfall, kjønnssykdommer, ting som stråling fra mobil, eller eventuelt asbest frykt, overdreven frykt for triggere for eventuelle allergier osv. Endret 21. mars 2012 av festen 1 Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Okey, det du beskriver over her "festen" er ikke slik jeg er, må jeg på do, ta ut et glasskår eller drikke væske så tar jeg pause med uansett hva det er. Det minner meg om en kompis i gamle tider som ikke gikk på do når han spilte dataspill, han var så inn i spillet at det ikke spilte noen rolle at han gjorde det i "buksa". Men et eksempel til fra idag. Holdte på å rydde i rommet, og kastet det jeg ikke trengte for å få mer plass. Når alt var kastet, så klarte jeg ikke la være, jeg måtte ta alt søpplet inn igjen og sjekke engang til om jeg ikke kastet noe jeg ville angre på. Det var selfølgelig ikke det. Det værste med det er, at jeg sitter her nå og vurderer om jeg ikke skal ta inn søpplet inn igjen og gå over det engang til, bare for å være sikker. Det er jo bare verdiløst søppel, men nei, jeg må være sikker på at jeg ikke kastet noe ved et uhell som kan være verdt noe. Uff uff, ikke så lett å gjøre noe med det heller. Det går ikke så veldig ut over hverdagene, er bare litt slitsomt å ha alle disse tankene rundt 24/7 (har du husket det?, hvor er nøkklene dine nå da?, er bilen låst 100%?, har du mobiltelefonen i lomma? Osv.) Jeg må liksom kjenne i lomma om mobiltelefonen er der hver hver halvtime bare for å være sikker at den ikke er borte... Endret 21. mars 2012 av Iceman22 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Har lignende tilfeller selv, og jeg besluttet meg for å ta en prat med psykolog, noe som har hjulpet veldig. Går jo selvfølgelig opp og ned til tider, men stort sett så er alt bra. Det at det ikke går stort ut over hverdagen er jo bra, men av egen erfaring så kan det bli verre, og etter hvert bli et hinder. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Kan jeg få spørre om noe? Du har ikke sagt noe om det, i alle fall ikke direkte, men føler du deg utilpass blant masse folk og/eller i situasjoner hvor du selv vet at det ikke er noen grunn til å være utilpass? Hvordan er din sosiale evne forøvrig (syns/føler du)? Edit: Nei, du trenger ikke svare hvis du ikke vil. Det er bare litt fundering fra min side. Endret 21. mars 2012 av Samara Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) SSRI fungerte veldig bra for meg på det jeg vil kalle en uendelig treg beslutningsevne. Nå redigerer jeg f.eks denne posten igjen. Hadde jeg vært på SSRI ville jeg garantert ikke gjort det. Endret 21. mars 2012 av festen Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det finnes da flere grader av OCD også, fra de som merker om man har flyttet noe på en hylle i stuen og flytter det tilbake til de som ikke fungerer i det hele tatt. Dette høres ut som en form for OCD uten at jeg på bra grunnlag for å kunne si det. Om denne "perfeksjonist-delen" tar ekstra tid ut av dagen som andre ikke ville brukt så ville jeg vurdert å snakke med en sakkyndig. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Kan jeg få spørre om noe? Du har ikke sagt noe om det, i alle fall ikke direkte, men føler du deg utilpass blant masse folk og/eller i situasjoner hvor du selv vet at det ikke er noen grunn til å være utilpass? Hvordan er din sosiale evne forøvrig (syns/føler du)? Edit: Nei, du trenger ikke svare hvis du ikke vil. Det er bare litt fundering fra min side. Jeg har ikke nevnt noe om det, men kan like greit si det rett ut. Jeg føler meg utilpass blant masse folk ja, på fest/julebord osv, avslår de fleste som inviterer meg da jeg vet det ikke er noe for meg. Det gjelder også når man skal ut på byen for å shoppe klær osv. Står/sitter der liksom og henger og bare gleder meg å komme meg vekk. Når jeg ser rundt meg og ser at alle "hører hjemme" og har det komfortabelt så får jeg sånn inntrykk at jeg ikke hører hjemme i det helle tatt. Innerst inne vet jeg at det ikke er noe grunn til å være utilpass (er jo der av samme grunn som de andre), men jeg føler meg bare ikke komfortabel av å være der, fordi folkene virker så annerledes. Har jobbet litt med det for å tvinge meg sjæl til å like å være der, men ja det er et hinder som er ganske vanskelig å bryte. Min sosiale evne å snakke med andre kunne vært bedre, er for det meste lite jeg kommer på å snakke om når personen virker "annerledes". Men det er heldigvis noen få folk der ute som jeg kommer godt overens med, som forstår min tankegang, da mener jeg de som har høyere intelligens enn gjennomsnittet. Sånne som skjønner når jeg sier noe ironisk, som kan være vanskelig å oppfatte med engang, og prater litt mer seriøst. Jeg hadde før slike koleggar på jobben som kommer godt overens med med engang, en av de som også hadde litt reduserte sosiale evner. De var dog ikke den typen når det gjelder "perfeksjonisme". Jeg tror jeg også rett og slett lider litt av "Schizoid personlighetsforstyrrelse", da det er mange symptoner som er nevnt som jeg vet jeg har.. Det finnes da flere grader av OCD også, fra de som merker om man har flyttet noe på en hylle i stuen og flytter det tilbake til de som ikke fungerer i det hele tatt. Dette høres ut som en form for OCD uten at jeg på bra grunnlag for å kunne si det. Om denne "perfeksjonist-delen" tar ekstra tid ut av dagen som andre ikke ville brukt så ville jeg vurdert å snakke med en sakkyndig. Jeg har alltid vært sånn og ikke sett det på det som et problem, men når jeg har smakt litt på arbeidslivet og møtt folk så har jeg insett at det ikke er helt normalt... men på en måte er det ikke så veldig skadelig heller, man er jo på en måtte ganske opplagt, ryddig, nøyaktig, vet hvor man har ting og vet alt om det meste. Endret 22. mars 2012 av Iceman22 Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Hvordan er det når du skal ut fra offentlige toaletter etter å ha vasket hendene? Tar du i dørhåndtaket med hendene? Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hvordan er det når du skal ut fra offentlige toaletter etter å ha vasket hendene? Tar du i dørhåndtaket med hendene? Godt spørsmål. Nei jeg tar ikke direkte på dørhåndtaket, tenk på alle de som ikke gidder å vaske hendene sine som tar på dørhåndtaket? Alle de bakteriene? Jeg pakker som regel hånda inn i genseren og prøver å åpne døra uten å være borti håndtaket, eller andre metoder sålenge henda ikke kommer i kontakt med håndtaket. Da kan jeg spise mat sennere med god samvitighet... Men nei, det er ikke så ille at at jeg spiser hamburgere og pomes frites på mcdonalds med papir, sålenge henda er vasket så er det OK. Endret 22. mars 2012 av Iceman22 Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 regner med at du ikke sitter på slike toaletter , eller legger papir på. Jeg tror egentlig ikke noen av delene, det med dørhåndtak og dispensere er OCD trekk, tror det først blir slik når en gjør det i sitt eget hus, men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) regner med at du ikke sitter på slike toaletter , eller legger papir på. Jeg tror egentlig ikke noen av delene, det med dørhåndtak og dispensere er OCD trekk, tror det først blir slik når en gjør det i sitt eget hus, men jeg er ikke sikker. Det å beskytte seg mot mikroorganismer er jo ganske rasjonelt med tanke på hvor mange urenslige folk som ferdes i offentligheten, men skal være enig i at det å gjøre det hjemme kanskje er litt i overkant. Det å legge papir på toalettet er vel ganske poengløst, men det føles vel psykologisk godt for mange. Det er vel ingen som liker å trykke på bankaxept-terminaler som ser ut som de var vasket en gang i 1814. Endret 22. mars 2012 av vidor Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 For meg er det bare handlekurver jeg reagerer på i en butikk. Det ser ut som de vaskes utrolig sjelden. Det med terminaler var en ny en. Det er vanlig å reagere på? Selv om det er grisete tror jeg neglbiting er veldig vanlig. Det samme med bruk av hansker. Sist jeg skiftet topppakning på en bil brukte jeg ca. 150 stk blå engangs-hansker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå