Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Burde barnet ha melketenne fram til de felles naturlig

elisetokberg

Anbefalte innlegg

Vil først bare si at jeg er ganske ny på forumet her, så er ikke sikker på om dette hører til i riktig tråd..men er litt bekymret for sønnen min og trenger høre hva dere andre synes.

Jeg har en sønn på 4 år som slo ut en melketann for et par dager siden. Vi dro til tannlegen vår her i Oslo for å sette den inn igjen, men fikk beskjed om at vi ikke trengte å bry oss om det siden det var en melketann og den ville ha falt ut naturlig om et par år uansett..

Men det synes jeg virker rart.. Burde ikke barna ha melketennene fram til de faller ut naturlig slik at de kan tygge maten riktig?? Nå kan det være for sent å reise til tannlegen, så jeg håper inderlig ikke at det ble gjort en feil..

Noen som har erfaring med slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker nå veldig rasjonelt det tannlegen sier.

Du kan jo følge med litt og se hva som skjer.

Kroppen tilpasser og beskytter seg selv når tennene faller ut, så jeg er vel i utgangsunktet enig med tannlegen.

Om det mot formodning skulle bli komplikasjoner så kan du jo ta det videre.

Litt ubehagelig og uvant er det sikkert i begynnelsen, men det går seg nok til, skal du se.

Hvis du vil ha en second opinion på dette kan du høre med Den norske tannlegeforening;

http://www.tannlegeforeningen.no/kontakt/default.aspx

Lenke til kommentar

Min niese slo ut begge fortennene, ingenting ble gjort der heller, utenom å sjekke at alt så riktig ut etterpå da.

Hun klarte seg helt fint til hun fikk ny ett år eller to senere.

Får de i det hele tatt satt inn gamle tenner da?

Ser uansett ikke poenget med masse penger ut og styr for en tann, tipper barnet er fornøyd med å slippe å få den inn igjen, tror det er ganske vondt...

Som nevnt, kroppen tilpasser seg, det gjør kanskje vondt å tygge der helt i starten, men det blir bedre.

Siden det bare er 1 tann kan jeg ikke se at spising ikke skal fungere skikkelig...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg mistet selv en halv tann når jeg falt ned trappa som svært aktiv treåring. Det gikk helt fint TIL de nye tennene kom, og den tanna faen ikke ville ut. Måtte trekke den til slutt.

Personlig mener jeg at vi burde kvitte oss med alle tennene og bare bruke gebiss fra 2-årsalderen av. LANGT enklere! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...