Gå til innhold

Oppgradert pc, takler ikkje 16gb ram

Runnd

Anbefalte innlegg

Eg har oppgradert en pc med blant anna minne brikker. Har installert 16gb men pcen takler berre 12gb. Når eg setter i siste brikka vil ikkje pc boote. Kjem til bildet der den finne hd osv. men der stopper det.

Forslag til løysing

Oppsett:

HK: Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX

CPU: AMD Phenom 9950 Black Edition Quad-Core

Skjermkort: ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

HD: Western Digital RE4 Enterprise 500GB

Minne: 4*4gb patriot ddr2 pc6400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kanskje oppdatere BIOSen.

Men uansett, har du sjekket bios og sett om hovedkortet detekterer alle rambrikkene ?

Bios er oppdatert. Eg kjem ikkje inn i bios med alle ram brikkene, pc fryser når det står "press del to enter setup"

Har og bytta om på brikkene og alle ser ut til å fungere.

Endret av Runnd
Lenke til kommentar

Har du sjekket at minnebrikkene er sertifisert støttet av hovedkortet eller visa versa? Vet at det som oftest går bra, men du kan lett få problemer med minnet om disse ikke er testet og bekreftet fungerende av enten hovedkort leverandøren eller minneleverandøren. Har selv hatt lignende problemer hvor alt fungerte fint med 2 brikker, men 4 brikker var helt umulig. Minnet var ikke sertifisert av noen parter for den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Ikkje sjekka om brikkene er sertifisert støttet nei. Eg skulle ha 16gb ram, og sia det er ddr2 var det ikkje so enkelt å finne 4gb brikker til salgs.

det rare er at 3 brikker går fint, also 12gb. men ved fjerde er det stopp.. 3 brikker går, uansett kva slotter eg bruker.

Har vel konkludert med at 12gb får holde..

Lenke til kommentar

http://www.gigabyte....download/memory

sjekka om hovedkortet ditt i det hele tatt støtter fire RAM brikker av den typen ?

Evnt gjør som nevnt over oppdater BIOS, samt sjekk en og en brikke med memtest f.eks.

Brikkene mine står ikkje oppført på den lista... men, hoverdkortet er satt opp til å støtte maks 16gb ram. på den lista er der ingen 4gb brikker. lurer på korleis Gigabyte har tenkt det :)

Lenke til kommentar

lurer på korleis Gigabyte har tenkt det :)

De hadde nok greid å hoste opp en forklaring, problemet er at "løsningen" vanligvis ikke er gangbar for folk flest.

ESC (Elitegroup) var jo kriminelle med å slå i bordet med "støtter 32GB ram" osv. (den gangen selv 8GB var mye) men det var liksom med en eller annen sær AMD Opteron cpu som du aldri så tilsalgs og noen kostbare single-chip Samsung ram-brikker som omtrent kun var ibruk hos NASA

btw, du bruker 3 brikker, men har du 12GB synlig i Windows/Task manager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...