Gå til innhold

Kjøpt meg Nikon d5100. Trenger tips til fotoredigeringsprogram

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte meg nytt kamera på komplett sitt times salg. Et Nikon d5100.

Vil dere hjelpe meg å finne ett fotoredigeringsprogram som er tilpasset en nybegynner og har dere noen gode generelle tips angående kamera til en nybegynner?

Har hørt positive ord om photoshop og gimp, bare at gimp er gratis :)

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enigh med rogkas her. Blir å kjøpe LT 4 her også etter å ha 3. Dem halverte prisene så er bare løp og kjøp. Det med ps er at du kan gjøre så mye mere med bilder og annet redigering enn du kan med LT. LT er vell mere rettet mot photo og biblotek samt man kan justere masse på bildene her også - som i di fleste tilfeller di fleste fotofrelste leter etter. :)

Lenke til kommentar

Nå som Adobe har satt ned prisen på Lightroom 4 med over 150% i forhold til forrige versjon har den blitt veldig aktuell for flere amatørfotografer,LR4 er egentelig et profesjonelt verktøy for fotografer som må få jobben fort gjort. Du kan gjøre omtrent alt du trenger og gjøre med et bilde i LR4, det du ikke kan gjøre er større bildemanipulasjoner da må du har et tyngre program så som Adobe photoshop CS6 til ganske mange tusen og meget avansert og bruke.

LR4 lar deg katalogisere bildene med metadata og du kan søke opp i etterkant på alle former for stikkord du legger til, du kan også søke bilder utifra kamera, objektiv, brennvidde, lukker, etc. LR4 gir deg mulighet til og redigere bilder enkeltvis, i grupper, eller hele serien på en gang meget kjapt, du kan også laste ned presets for å bruke spesielle bildestiler, du kan også overføre bilder direkte til de mest populære medier, etc.

Det finnes uendelig med opplærings-medier på nettet, aberet er at LR4 er såpass nytt at spesifikke opplæringsforumer ikke er opprettet ennå, men du kan bruke opplæring rettet mot LR3 uten problem.

Anbefaler deg og bruke raw-filer istedenfor jpg-filer siden du da har mye mer bildeinformasjon og jobbe mer i etterkant, jpg er en format som gjør at kameraet "fremkaller" bildene for deg, raw er et format som lar et redigeringsprogram "fremkalle" bildene for deg uten tap av informasjon, uansett hvilken format du velger så er redigerings-jobben den samme bare at du har flere muligheter med raw-filer.

Du kan laste ned en 30 dagers prøveversjon fra Adobe sine sider gratis.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som Adobe har satt ned prisen på Lightroom 4 med over 150% i forhold til forrige versjon

Så de betaler meg for å bruke programmet? Sign me up ;)

Uansett, støtter LR4, og etter prisnedsettelsen er det ikke noe å lure på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å anbefale noe uten å vite noe om ambisjonsnivået. Jeg er forøvrig enig at Lightroom 4 er et godt kjøp, men kanskje overkill. Picasa er gratis og fikser litt organisering og editering. Det kan være et bra sted å starte. Vil du ha noe mer avansert etter hvert har du ikke tapt noe på å prøve Picasa.

Adobe Phootshop Elemenents er "light" utgaven av Photoshop, også et bra sted å starte. Bruker du Mac er iPhoto og Aperture også alternativ. Kjøpeprogrammene til Adobe finnes det 30-dagers testversjoner av så det er gratis å prøve de ut.

GIMP er for spesielt interesserte synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er i hvert fall ikke tvil om hva jeg ville kjøpt av Lightroom og Elements, og det er Lightroom. Det er fryktelig enkelt å sette seg inn i, og det gjør så utrolig mye mer enn bilderedigering. Organiseringsdelen er alene verdt pengene, i hvert fall nå som LR4 koster ca. 1000 kroner. Elements er eventuelt noe jeg hadde kjøpt i tillegg hvis LR viser seg å ikke være nok.

At det i utgangspunktet er beregnet for proffer gjør ikke programmet komplisert (tvert imot forenkler det alt), og fotograferer man i RAW har det ikke en funksjon for mye i Develop-modulen.

Et program som like gjerne kan anbefales til nybegynnere som proffer. Det var det første programmet jeg brukte, og det var ikke mange bildene jeg styra med før jeg forsto hvordan ting hang sammen. Simplere kan jeg vanskelig forstå at det kan bli.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene alle sammen :)

Har nå lastet ned lightroom 4 og er meget fornøyd med det. Veldig lett forståelig program.

Så blir vel å kjøpe det når de 30 gratisdagene er over.

Endret av Freestyle89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...