Gå til innhold

Valg av hund


Anbefalte innlegg

Hello,

 

Jeg er 18 år gammel og jeg har flyttet ut av huset. Skal nok ikke starte med studiene med det første, så jeg tenkte at jeg trengte en firebeint kompis.

 

Først og fremst en hund som klarer å være hjemme fra f.eks kl 08 - 15 (16) Man - fre. Skal egentlig være en sofa gris, men jeg greier ganske lett å gå tur i flere timer om ettermiddagen.

 

Problemet mitt er bare å velge den rette hunderasen, ettersom det blir min først hund vet jeg jo overhodet ikke hvilken jeg skal velge. Hører ofte at jeg burde gå ut etter min livsstil, men egentlig er jeg villig til å forandre meg hvis det er det som skal til.

 

Noen som veit om jeg burde gå for? Et par hunderaser har fanget oppmerksomheten min er ganske, men berner hunden lever ganske kort, mens mops har ganske mange plager. Sibirsk Husky er vel relativ aktiv, samme med Alaskan Malamute.

 

Jeg ønsker bare en hund som kan trenes opp enkelt og som kan være en tur kompis og en sofa gris &--#60;3

 

Bare å komme med forslag :)

Endret av JkDc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du våkner opp veldig tidlig for å gå tur med hunden din, så stikker du på skole/jobb, så gjør hunden fra seg på gulvet mens du er borte. Når du kommer hjem må du vaske opp så gå tur med han. Bare et eksempel på hva som kan skje, og hvorfor det kan være hardt ¨å ha hund..

 

Du får selvfølgelig mye tilbake da :love: Derfor folk har hunder :)

 

Hunderaser kan jeg så og si ingenting om, får håpe noen som kan det finner denne tråden :)

 

Lykke til!

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Jeg har hund og anbefaler ingen 18åringer og ta på seg det ansvaret. For det første er det dyrt! Mat, medisiner, legebesøk og utstyr. Det blir fort flere tusen kr i året. Dessuten er det ingen hunder som skal være alene så lenge av gangen. Ikke minst er det tidoppslukende.

 

Mitt tips, vent et par år. Slitsomt nok å flytte ut.

 

Så ikke innleget ditt over, men lover deg at det er mer jobb enn du tror. De første måndene er et hellvette, alt blir spist opp, avføring på gulvet.

 

men for all del, hund er koselig, men ja, du skjønner hvor jeg vil.

Endret av jaakervik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

En hund er en forbruksvare. Når hunden din dør da blir den bare erstattet av en ny hund, og livet fortsetter som før, men bare en ting er endret og det er at hunden heter nå "Hund II", og ikke "Hund". Slik fortsetter det, til du kommer gjerne til "Hund IX" og du bytter navn, til "Hund 2 IV" osv.

Lenke til kommentar

Først og fremst, prøv og ikke se deg blind på utseendet på hundene du ser på. Les heller på rasebeskrivelser. F.eks her http://www.canis.no/...asepres.php?s=7

 

Og ha hund er mye ansvar, spesielt i begynnelsen. Du må ha mulighet til og være med valpen 24/7 i starten. Etter noen uker hvert kan du starte med alenetreningen. Lurt og utvide tiden alene litt etter hvert. Mange valper klarer gjerne ikke holde seg en hel arbeidsdag før de er 5-6 mnd.

 

Tenk også gjennom at du må hjem hver dag etter jobb og lufte hunden. Og når hunden er alene en hel arbeidsdag, bør den ikke være så mye alene på ettermiddagene.

 

De aller fleste hunder kan være sofagriser når de har fått den treningen de trenger i løpet av dagen.

Dette gjelder både fysisk trening, men også hjernetrim i en eller annen form.

 

Sibirsk husky og Alaskan Malamute er aktive raser ja. De krever en del, og blir kanskje litt for aktive? Det er lett og si at man skal forandre seg når man får seg hund. Men tenk først og fremst på og finne en rase som passer inn i det livet du har nå, og ikke det livet du tror du kan leve når du får hund. Det er lettere sagt enn gjort. ;)

 

Lykke til! En hund er mye arbeid, men enda mere kos!

Endret av pOOf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hakk i plata?

 

En ting til, hunder er dritemaskiner. Husk å tørk opp etter hunden for hver tur.

 

Edit; brukeren fikset innlegget.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hakk i plata?

 

En ting til, hunder er dritemaskiner. Husk å tørk opp etter hunden for hver tur.

 

Edit; brukeren fikset innlegget.

 

Jeg er visst for utålmodig. ;)

 

Hunder driter ja, men heldigvis driter de fleste bare ute etter hvert som de vokser til. ;) Greit og ha en pose med hvis den driter midt på gangveien ja. :p

Lenke til kommentar

Jeg har hund og anbefaler ingen 18åringer og ta på seg det ansvaret. For det første er det dyrt! Mat, medisiner, legebesøk og utstyr. Det blir fort flere tusen kr i året. Dessuten er det ingen hunder som skal være alene så lenge av gangen. Ikke minst er det tidoppslukende.

 

Mitt tips, vent et par år. Slitsomt nok å flytte ut.

 

Så ikke innleget ditt over, men lover deg at det er mer jobb enn du tror. De første måndene er et hellvette, alt blir spist opp, avføring på gulvet.

 

men for all del, hund er koselig, men ja, du skjønner hvor jeg vil.

 

Hvis en hund ikke krever annet enn utgifter og tid, så ser jeg ikke problemet ved å ha en? Har et år på meg til å være med den og trene den opp til å klare seg på egenhånd i noen få timer, slik at jeg seinere kan være borte fra huset i noen timer og den ikke blir paranoid.

 

Jeg forstår hva du mener, men MÅ man være flere om en hund? Regnet med at en kunne håndtere det på egenhånd...

Lenke til kommentar

Hvis du er på jakt etter en hund som kan trenes opp enkelt, så er ikke det en husky. Verken siberian husky eller alaskan malamute anbefales som førstegangshund. Da ville jeg heller satset på en av de enklere rasene som golden retriever - de anbefales også som førstegangshund.

 

Og som pOOf sier. Du skal ikke tilpasse deg hunden, for det tror jeg ikke du klarer å følge opp likevel. Hunden skal passe din livvstil slik den er i dag.

 

For øvrig, har du tenkt på hva du skal gjøre de gangene du reiser vekk? Hvem skal passe hunden mens du er borte i syden f.eks.?

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Hvis du er på jakt etter en hund som kan trenes opp enkelt, så er ikke det en husky. Verken siberian husky eller alaskan malamute anbefales som førstegangshund. Da ville jeg heller satset på en av de enklere rasene som golden retriever - de anbefales også som førstegangshund.

 

Og som pOOf sier. Du skal ikke tilpasse deg hunden, for det tror jeg ikke du klarer å følge opp likevel. Hunden skal passe din livvstil slik den er i dag.

 

For øvrig, har du tenkt på hva du skal gjøre de gangene du reiser vekk? Hvem skal passe hunden mens du er borte i syden f.eks.?

 

Jeg skjønte det, at de er ganske hyper aktive og dermed ikke de lureste å velge.

 

Å finne en hund som passer min livsstil er vel ganske vanskelig, men hvis man starter å lære dem opp ganske tidlig klarer de vel å tilpasse seg etter meg, så lenge de er middels aktive hunder.

 

Har 2 skjønne foreldre som stiller opp for meg hvis jeg skulle reise vekk, så der ligger det vel ikke det store problemet foreløpig :) Det å velge seg rasen er hovedproblemet mitt.

Lenke til kommentar

Hundehold krever nesten vel så mye som å ha barn... Er du klar for et barn i huset?

 

Hvis du går for hund,

  • VET du at du IKKE er ALLERGISK? Selv er jeg allergisk mot noen raser mens andre er OK. Ta en allergitest hos legen din!
  • Skal du leie bolig får du fort problemer, ikke mange som godtar leietaker med dyr.
  • + KOM DEG PÅ KURS!!! Kurs er nesten mer for deg som hundeeier enn hunden!!!
  • + Skaff deg forsikring!!!
  • Husk å sosialisere hunden med andre hunder, men vær kritisk til hvem du sosialiser den med, spesielt mens den er hvalp/unghund.
  • En hund er ikke voksen før ca. 2 år (litt raseavhengig), baby, unge, TENÅRING, du får full pakke med hund...
  • Hundehold krever fasthet (men ikke hard hånd!), vimser du kan du risikere å bli sittende med et monster (uavhengig om det er 2- eller 60 Kg...)
  • Hva gjør du når hunden står uler mens du er ute?
  • + + +

 

N.

Lenke til kommentar

Hundehold krever nesten vel så mye som å ha barn... Er du klar for et barn i huset?

 

Hvis du går for hund,

  • VET du at du IKKE er ALLERGISK? Selv er jeg allergisk mot noen raser mens andre er OK. Ta en allergitest hos legen din!
  • Skal du leie bolig får du fort problemer, ikke mange som godtar leietaker med dyr.
  • + KOM DEG PÅ KURS!!! Kurs er nesten mer for deg som hundeeier enn hunden!!!
  • + Skaff deg forsikring!!!
  • Husk å sosialisere hunden med andre hunder, men vær kritisk til hvem du sosialiser den med, spesielt mens den er hvalp/unghund.
  • En hund er ikke voksen før ca. 2 år (litt raseavhengig), baby, unge, TENÅRING, du får full pakke med hund...
  • Hundehold krever fasthet (men ikke hard hånd!), vimser du kan du risikere å bli sittende med et monster (uavhengig om det er 2- eller 60 Kg...)
  • Hva gjør du når hunden står uler mens du er ute?
  • + + +

 

N.

 

Hehe, alt det der har jeg tenkt gjennom, samt at jeg ikke har noen form for allergi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...