Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av bruktbil mellom 60 - 85 k. (100 k)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg lurer på om noen har noe forslag til en relativt driftsikker bruktbil i prisklassen 60 - 85 000 kr. Kan strekke meg inntil 100 000 kr. om den perfekte dukker opp.

Har kikket på mye forskjellig og gjort meg opp noen meninger. I dag har jeg en KIA Sephia 96 mod. som snart skrotes pga. at den er uøkonomisk å reparere. Så ser etter en bil som er omtrent like stor, gjerne litt større. Dvs. bil i mellom-klassen.

De kravene jeg har satt er:

• Bilen skal være maks 10 år gammel (unntak hvis Audi, BMW)
  • Den skal ha ABS-bremser og airbag (det har de fleste har jeg sett).
  • Litt sprek (ikke under 100 hk).
  • Det ville også vært fint om den har antispinn og antiskrens.
  • Gjerne litt gode resultater i krasjtest.
  • God kjørekomfort.
  • Ruste lite.
  • Gjerne se litt sportslig ut om det er mulig å finne.

Et annet lite spm. er det stor forskjell i vedlikeholdsutgifter for en stasjonsvogn kontra sedan?

Har sett litt på Citröen C5, virker som det er en bil som kan være grei. Det jeg lurer litt på her er hvor driftsikre er de franske bilmerkene?

Syns ellers at BMW 3-serie og Audi A4 virker som fine biler, men de er vel også dyrest når det kommer til reparasjonsutgifter?

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si noe kategorisk på spm 2. Ingen ting varer evig. Audi: Regn med vedlikehold på forstilling, bremser, hjullagre, fuktighet i gulvteppe og vannlekkasje, servopumpe, lakkproblemer pga sinkslipp. Galvanisert karosseri stagger rust i karosseri, men resten av understellet er ikke så bra beskyttet. Finner du et Tectylert eksemplar så er det gull.

Alle Vag biler jeg har hatt er har vært våt som en dass i gulvteppe. Har akkurat fjernet litervis med vann fra min 98 A3. Vannet skyldes dårlig drenering i AC og lekkasje rundt kupeluftfilter og dårlige gulvmatter.

Lenke til kommentar

underkjørt Honda Accord av den kvalitetsmessig beste modelltypen de noengang har produsert (1998-2002) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33893535

Saab 9-5 med lav km: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30291085

sikker som banken, ruster lite, bra kvalitet, superkomfortabel. Super bil, sjekk at olje er skiftet årlig.

Og så bilen med det verste bruktbilryktet: Renault Laguna 2. Hvorfor? Fordi den har lidd et ekstremt verditap, og man får en temmelig ny, underkjørt og komfortabel bil med markedets beste rustbeskyttelse og topp sikkerhet selv med dagens målestokk - til skarve 85 000 (!). Dvs: verditapet kan jo ikke bli dramatisk etter det. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32666885

dette er faceliftversjonen. Mange av barnesykdommene ble luket vekk selv om kvaliteten ikke er i tetsjiktet. Likevel, bilen er så mye nyere og mindre kjørt enn mange andre i samme prisklasse at vedlikeholdsutgiftene bør utliknes kontra en eldre bil med bedre kvalitetsrykte.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil anbefale nyere Accord? 2003 - nåtid? Har kjørt en 03 mod Accord stasjonsvogn, syns det var god bil å kjøre, men elendig svingradius da. Har også sett at det er få av de ute på brukmarkedet.

Av andre biler jeg har vurdert litt er blant annet Mazda 6, virker som det er en ganske grei bil. Har så vidt kikket på Renault Laguna, men har både lest og mer eller mindre blitt frarådet å kjøpe den pga. av alle tekniske problemer de bilene har hatt. Ser jo at de muligens har dårligere rykte enn fortjent så lenge det er av de nyere utgavene som du linker til.

Saab har jeg ikke sett spesielt på, men det er mest fordi merket er konk og har lest at mange sliter allerede med å skaffe reservedeler :(

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Ford Focus på ferie, en fantastisk liten bil. Jeg aner ikke hvordan den er mtp. driftssikkerhet og rust, men siden det virker som du er opptatt av sportslige og gode kjøreegenskaper mener jeg den er verdt å sjekke ut. Når jeg er ferdig som student, blir dette første bilen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...