Gå til innhold

Graving av kabel TV

Anbefalte innlegg

Har sett litt på CD sitt tilbud om kabel TV og internett. Har også vært i kontakt med dem ang. om de kan levere. Det pussige er at samtlige hus, utenom det jeg bor i, er knyttet på CD sitt bakkenett. Litt irriterende, men slik er det vel når gamle kjerringer takker nei når de får tilbudet om å knytte seg på.

Nå har det seg slik at jeg mest sannsynligvis må legge en kabel hvis jeg ønsker dette da det sikkert ikke er koblet til. Det skal komme en CD mann å se på dette nærmere, men jeg ønsker heller å være forberedt på dette. CD sin deler står ca 20 meter unna min tomt, og det er kun jord i mellom. Nærmest hus med tilknytting til CD er 10 meter unna.

Hva er en sannsynlig pris som CD vil ta for å gjøre denne jobben? Isåfall, er dette noe jeg kan gjøre selv for å spare de pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først så vil jeg nevne at Canal Digital ikke driver bakkenettet i Norge. Det er det Norges televisjon AS som gjør. Bakkenettet er forresten ikke i bakken som mange tror, men TV-signaler sendt fra sendere på høye punkter.

Om CD gir deg muligheten til å grave ned kabel selv, slik f.eks diverse fiberkabeltilbydere gjør, for å spare penger er jeg ikke sikker på. Men en liten tlf til kundeservice på 06090 vil sikkert gi deg svar på det.

Selv har jeg brukt CD som leverandør på paraboltjenester i mange år, og er fornøyd med dem på den biten.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke poenget med å rette på meg og komme å anbefale parabol. Jeg ønsker ikke parabol, da jeg ønsker internett og kabel tv gjennom CD. Jeg spurte bare om dette er en jobb man kan gjøre selv og hvor mye evt. CD vil ta betalt for å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det var negativt ment å oppklare begrepsbruken: Bakkenett brukes om TV-signaler fra sendere som står på bakken (til forskjell fra satelitt) mens TV-signaler som går i kabel uansett om de henger i stolper eller er nedgravd i bakken kalles kabel-tv.

Rådet om å kontakte Canal Digitals kundeservice for å få prisen er også godt. Er det kabel ved tomtegrensa kan de gi deg en pris for å koble kabel til ditt hus, men hvis det som det var i mitt tilfelle er et kvartal eller mer unna nærmeste kabel er det så avsindig dyrt at CD anbefaler parabol. Eventuelt kan man få prisen ned på akseptabelt nivå ved å få med flere naboer på å koble seg til samtidig. Men hvis man vurderer felles graving med naboer og det finnes mulighet for å få fibernett inn i huset så velg heller det framfor kabel-tv. Det gir som regel mulighet for både TV og internett fra mer enn en leverandør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk "tilbud" fra CD nå. De skal ha 14000 kr for å grave ned 12 meter med kabel. Høres helt sinnssykt ut. Ringte og spurte om dette var noe jeg kunne ordne selv og da mye billigere, men hun damen jeg snakket med virket lite interessert i å finne en løsning og bare sa "Dette er noe vi må ta oss av" uten å gi noe svar på hva som koster så mye.

Dumt at de ikke er interessert i å koble meg på. 14000 kr er flere år med bredbånd og innen den tid har det sikkert kommet tilbud om noe annet også.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kostet 4900 kr å koble på for oss. Min far mente det var alt for dyrt, og ville gjøre jobben selv. CD hadde også tidligere kjørt en kampanje på dette til 995 kr. Så etter mye krangling og mas, kom det en tekniker for den nette sum av 995 kr og dro kabel fra deleren til huset vårt. Han koblet seg bare på en splitter vi allerede hadde i huset fra fjernsynsantennen. Vi fikk kabel-tv på våren, men kunne ikke grave den ned pga. tele i jorda. Endte med at vi bare gravde den ned selv en dag på sommeren. Var ikke mer en 4-5 meter til deleren.

Om du ser på nettsiden til CD mener jeg også at prisen de opererer med for tilknytting er 4-5000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...