Gå til innhold

Bra pris på 550D?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et tilbud på et nytt 550D (nytt pga garanti) + et brukt 18-135mm og kamerataske til kr 4600 og lurer på om dette er en bra pris?

Har dessverre ikke kunnskap nok til å kunne ta et standpunkt på dette tilbudet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men det var et Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Canon objektiv, og ikke et 18-135mm

Hvordan ligger det an da?

Kan forresten få med et 18-55mm objektiv for 200 kr ekstra. Ja/Nei?

Endret av ipiEirik
Lenke til kommentar

Det sigmaobjektivet ville jeg ikke kjøpt, så da stiller det seg litt anderledes, tilbudet på FV er bra og du får med det beste av 18-55 IS kid-objektivene, samt 5 år med fulle forbrukerrettigheter.

Det objektivet du får med for 200.- er sikkert en av de eldre versjonene uten IS "stabilisering" og de har en laber gjengivelse av bildekvaliteten samt at de ikke lever så lenge siden byggekvaliteten er puslete.

Ville heller senere kjøpt Canon 55-250 IS i tillegg, da får du et veldig bra objektiv for en rimelig pris.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm.. Virket dårligere nå ja.

Men jeg har igrunn egentlig gått utifra at jeg ønsker et annet objektiv enn det standard 18-55mm objektivet som følger med, selv om det er det nye eller det gamle. Slik jeg føler det, ønsker jeg et annet objektiv med en gang, istedenfor at jeg betaler for et 18-55mm objektiv, og bestemmer å bruke penger på et bedre et senere.

Jeg ser også at samtlige butikker har tilbudspriser på pakker med alternative linser, som feks

http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/speilrefleks-pakke/canon-eos550def-s18-13535-56/128170.4957/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=128170%2B-%20Canon%20EOS%20550D%20+%20EF-S%2018-135/3,5-5,6&utm_campaign=Productfeed

Hvis 18-135mm linsa er bra, så vil jo dette være attraktivt.

Alternativet vil da være å kjøpe kun hus, og de objektivene jeg ønsker.

EDIT: Eller et brukttilbud som dette:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=168937

Endret av ipiEirik
Lenke til kommentar

EDIT: Eller et brukttilbud som dette:

http://foto.no/cgi-b...e.cgi?id=168937

Ikke dårlig det tilbudet, 18-135 er litt bedre en kid-objektivet og mye bedre bygget. Kjøper du brukt må du få med original-cd'en siden du ikke får lastet ned oppdateringer/firmware uten og først ha installert medfølgende programvaren, Frontdekslet kjøper du på eBay for noen få kroner samtidlig som du kjøper deg en solblender.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, nå viste det seg at den bruktannonsen var allerede utdatert og kameraet + objektivet er allerede solgt.

Da er jeg like langt.

Men jeg kan trenge litt hjelp til å velge et allround objektiv, ettersom jeg ikke ønsker standardlinsa på 18-55mm

Jeg har sett litt på Canon 18-135mm F3.5-5.6 og Sigma 17-70 F2.8-4.5, og lurer på hva dere på forumet tenker om disse to? (Evt andre forslag hvis de er aktuelle, rundt 3000kr)

Lenke til kommentar

Sigma 17-70mm f/2.8-4,5 er den gamle modellen. Det er 17-70mm f/2.8-4.0 OS HSM du bør vurdere.

Jeg hadde den gamle utgaven, som jeg trivdes veldig godt med (på EOS 350D), men den manglet bildestabilisering, som den utgaven nye har.

Men Sigma er litt problematisk på Canon da det er mye større sjanse for å få en modell som feil-fokuserer, enn om du velger Nikon, Pentax eller Sony.

Så ut ifra det, så kan det være lurere å velge Canon's 18-135mm.

Lenke til kommentar

Hm..

Hvis jeg får et tilbud på et brukt 550D og et 17-70mm OS objektiv for rett under 5000kr, vil dette være å foretrekke framfor nypris med 18-135mm?

Endret av ipiEirik
Lenke til kommentar

Hm..

Hvis jeg får et tilbud på et brukt 550D og et 17-70mm OS objektiv for rett under 5000kr, vil dette være å foretrekke framfor nypris med 18-135mm?

Godt spørsmål - hvis den som selger kan bekrefte at objektivet fokuserer rett, så er den nok det.

Men 17-70mm fremfor 18-135mm er et litt vanskelig spørsmål. Sigmaen er jevnt over ett trinn mer lyssterkt; mens Canon har lengre rekkevidde. Til mitt bruk, så dekker 17-70mm såpass at jeg kan leve med det; mens for andre, så er det fortsatt for lite.

Lenke til kommentar

Foreløpig vil ikke mitt bruk betraktes som en stor nok faktor til å helle over mot objektivet med lengre rekkevidde. Jeg vil nok senere gå til innkjøp av en av de populære objektivene som dekker opp rundt 200mm, og da ser jeg kanskje heller nytten i et 17-70mm objektiv framfor 18-135mm.

For å oppsummere litt av min "nær framtid" innen kjøp av objektiver.

Et allround objektiiv.

En 50mm.

Og et nokså teleobjektiv (brennvidder opp rundt 200mm tenker jeg her).

Endret av ipiEirik
Lenke til kommentar

Tamron 17-50mm? Skal kikke på det... ;)

I mellomtiden, hvordan er et Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM?

Istedenfor et 50mm, ville det vært noe å satse på?

(Tenker på konstruksjon, byggkvalitet, bildekvalitet og hvordan det fungerer ilag med et Canon-kamera)

Lenke til kommentar

Jeg hadde Sigma 30mm, og jeg er usikker på hva jeg syntes om det. Etter kalibrering på verksted (der jeg også sendte inn kameraet), ble det meget skarpt på f/1.4, men kun i senter. Ut mot sidene er det verre. Dette problemet forsvinner ikke før du har blendet ned kraftig. Men det rare med objektivet, og årsaken til at jeg byttet det ut, var at det aldri ble helt bra rundt f/8 - f/11, der de fleste objektiver skinner. Av alle objektivene jeg har forsøkt er dette det eneste som ikke har tilfredsstilt blendet ned.

Men i dårlig lys og med stor blenderåpning, var i hvert fall mitt eksemplar meget anvendelig - dog kun i senter. Plasserer du motivet ut mot sidene kan du få problemer, så i sånne tilfeller plasserte jeg heller f.eks. personen i midten av bildet og crop-et til senere.

Tamron 17-50 har jeg også hatt, og dette fungerte meget godt i bra lys. I dårlig lys var autofokusen tilnærmet ubrukelig. Mulig det var mitt eksemplar (tror ikke det, da autofokusen til dette objektivet ofte regnes som dets svakhet), men jeg forstår ikke den unisone knallrosen av dette objektivet, og i hvert fall ikke sammenligningen med det fantastiske Canon 17-55 f/2.8. Min erfaring er at man her får det man betaler for.

Og så til Sigma 17-70 f/2.8 - f/4, som var mitt første objektiv. Dette ville vært mitt valg av de nevnte, men vær klar over svakhetene på 70mm og f/4. Der er det skikkelig soft. Blendet ned til f/5.6 er det derimot veldig skarpt. Personlig ville jeg foretrukket et med f/2.8 hele veien, men jeg ville likevel valgt dette framfor Tamron 17-50 (i hvert fall hvis du skal bruke det også i mindre godt lys).

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra tilbakemelding!

Det ser ut til å gå veien for 17-70mm objektivet :)

Canon 17-55 f/2.8 blir kanskje litt for dyrt til å begynne med, men det kan meget godt at det ender med et slikt objektiv til slutt.

Jeg har nå fått et par forslag på 60D, og lurer litt på om det virkelig er verdt de 3000kr ekstra det koster i forhold til 550D. Er forskjellen virkelig så merkbar? Vil jeg

(f.eks)

om et års tid angre på kjøpet av mitt 550D, for da å selge sistnevnte for å gå til innkjøp av 60D? Burde jeg da heller kjøpe det nå?

For nå som objektivet er mer eller mindre bestemt, sitter jeg igjen med valg av kamerahus.

Noen meninger?

Lenke til kommentar

Tja. Jeg angret i hvert fall på mitt kjøp av 550D etter forholdsvis kort tid, og byttet etter et år. :) Men det har ingenting med bildekvaliteten å gjøre, det er samme sensor som i 60D/7D, men kameraet er veldig lite, og det er for få (min personlige mening, dog) hjul og knapper enkelt tilgjengelig. Jeg måtte derfor knote mer enn jeg ville i menyene. 3.7 bilder i sekundet er også lite (kommer helt an på hva du skal fotografere, selvsagt), og RAW-bufferen sier stopp etter 5-6 bilder. Søkeren i 550D er også som et kikkehull å regne sammenlignet med den i 7D (den i 60D er vel ikke så langt unna 7D, tror jeg, og i hvert fall større enn den i 550D). Usikker på bufferen i 60D.

Hvor vidt 60D er verdt merprisen for deg kan ingen andre enn du uttale deg om, men for meg var det definitivt verdt prisen å gå for et større (i mitt tilfelle 7D) kamerahus.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt turen til en butikk og fikla litt med kameraene. Da finner du sannsynlig ut hvilket som passer deg best.

For meg er i hvert fall følelsen av kameraet og mulighetene til å betjene det så enkelt som mulig med knapper og hjul tilgjengelig på fingrene, verdt en merkost på 3000 kroner. Alt blir så mye morsommere når kameraet sitter godt i fingra. Jeg ville lagt mye mer vekt på dette enn bildekvalitet. Den er god uansett hva du kjøper i dag, og mer avhengig av deg (og optikken).

Men for alt jeg vet trives du med et mindre hus. Det kan ingen andre enn du avgjøre.

Nå skal jeg ikke råde deg til å overtrekke VISA-en, men dette med at "ditten eller datten er nok nå, og så oppgraderer jeg senere", var også min innstilling til dette, og det er den mest dyrkjøpte erfaringen jeg har gjort. Hadde jeg hørt på dem som anbefalte kvalitet umiddelbart, hadde jeg ikke endt opp med å kjøpe, selge og kjøpe det jeg burde kjøpt umiddelbart. Det blir litt penger av sånt, selv om man strengt tatt ikke trenger å tape så mye penger på å selge fotoutstyr. Spesielt optikk holder seg overraskende godt i pris. Da jeg solgte Sigma 17-70 tapte jeg ikke mer enn rundt 500 kroner, tror jeg.

På den annen side er det kanskje greit å være litt forsiktig med summene før man vet hvor hekta man blir, for det blir selvsagt også dyrt hvis man er lei etter et år og derfor selger alt.

Det er fort gjort å bruke mye penger på denne hobbyen.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Her var det i hvert fall mye klokt å tenke over!

Jeg vil nok ta turen ja, se hvordan de ulike kamerahusene føles i forhold til hverandre.

Men etter det du sa nå så heller jeg mer over til 60D enn det jeg gjorde i starten, noe som kan være både positivt og negativt. Som du sier, så kan det være kjipt hvis en går lei etter et år...

Men jeg har holdt på med foto en liten stund, og, nå er ikke dette mye å skryte av, men jeg har et Canon S95. Og på bare et år nå, har jeg tatt over 13 000 bilder. Jeg vil vel anta at jeg er over gjennomsnittet interessert i foto, og kommer nok til å ha det som en hobby, forhåpentligvis livet ut.

Muligens jeg går for 60D, muligens ikke. Det er selvfølgelig noe kun jeg kan ta avgjørelsen på :)

Jeg holder dere oppdatert!

EDIT: Har forresten meldt meg inn på foto.no og lusker litt rundt på nettstedet.

Har allerede lagt ut hele 4 bilder. Tjohei.

http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_oversikt.cgi?brukerid=105711

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...