Gå til innhold

[Løst] Defekt hovedkort? Asus P8Z68 Deluxe

Simkin

Anbefalte innlegg

Har et hovedkort her som jeg sterkt mistenker er defekt.

Det begynte med att jeg oppdaterte BIOS til nyeste versjon, etter restart så hang den seg rett ettter oppstart, så jeg deaktiverte det innebygde lydkortet da jeg kjører eget lydkort, og det hjalp.

PC en har fungert helt fint hele uka, helt til idag, da den plutselig begynte å lage den lyden som kommer når man plugger inn noe i USB porten, denne lyden sto å gikk konstant i loop, selv uten noe usb tilkoblet.

Fikk nedgradert BIOS etter att jeg fulgte en guide på nettet, da det ikke går ann å nedgradere på vanlig vis i bios.. Dette gikk fint, men ved restart så får jeg error på RAM.. tykker på memOK knappen på hk, og pc restarter med kun 8GB ram (har 16GB 4 brikker).. har testet alle ram brikkene enkeltvis, og de er i orden. samtidig, så er PCIe 16x nr 2 død, jeg får ikke skjermkortet til å fungere der, dette merket jeg pga Crossfire var deaktivert, og jeg har prøvd begge skjermkortene i den porten, kun øverste som virker..

Har tatt Clear CMOS..

Dette lukter vel hovedkort?

Asus P8Z68 Deluxe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det mistenkte jeg også.. så jeg oppdaterte til nyeste BIOS igjen, men nå vil den ikke boote i det hele tatt. CPU_LED lyser rødt.. istad så lyste mem_led og pci_led (eller noe sånt), har også hatt problemer med att pc'en ikke vil boote og caps lock/numlock står å blinker svakt på tastaturet i lengre tid..

Så, det er nødt til å være hovedkort, jeg har bestilt et nytt GEN3 hovedkort på dustin, da komplett verken har vanlig eller gen3 deluxe kort i sortementet sitt lenger, så jeg satser på å få refundert pengene hos komplett.

Så da er spørsmålet. trenger jeg clean windows install ved å gå fra P8Z68 Deluxe til Deluxe/GEN3?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det ser ikke bra ut for hovedkortet ditt nei :-(

Om det er mindre endringer på hovedkortet som er hovedsakelige fysiske (bedre materialer etc) så kan det være du slipper å innstallere Windows på nytt, personlig dog anbefaler jeg en re-install når man bytter hovedkort for å slippe eventuelt irriterende problemer.

Uansett prøv og se om det funker , sjekk også kontrollpanel / admin verktøy og se om du ser noen feilmeldinger i loggene etter du har startet opp.

Er det noen feil eller du får feilmeldinger er det nok beste å rydde ved en reinstall.

Edit : Satt denne som løst pga hovedproblemet, lurer du på noe mer så kan det være lurt å opprette en ny tråd i Windows forumet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...