Gå til innhold

Er russetiden verdt pengene?

JAYZ

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og en del kamerater har dannet en gruppe og vi planlegger å holde sammen helt til russetiden for å være på samme russebuss.

Vi har tenkt til å bruke omkring 20.000 i egenandel + jobbe sammen for å tjene opp mer.

Har hørt at russeklær for denne tiden kommer på rundt 8.-10.000 kroner.

Mitt spørsmål er, gjerne til folk som er ferdig med russetiden, er det virkelig verdt pengene? Vi snakker rundt 30- kanskje 40.000 kroner.

Får man noe av dette tilbake? Om det er hvert det, fortell gjerne litt om hva som er så bra med russetiden!

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Lite er vel verdt noe om du ikke har råd til å betale for det. Ikke vært russ selv, men ser jo at russetiden er en heftig fest og fyll periode hvor man gjør masse som ellers ikke er "lov". Å betale 30-40000 kroner for en mer eller mindre sammenhengende fest hvor man bounder litt som i militæret får være opp til hver enkelt å vurdere om er verdt. Er man et partymenneske som digger å feste og har nok venner til å lage de villeste festene så er det gøy.

Lenke til kommentar

Jeg skal love deg at du ikke trenger 10.000 kroner i russeklær. Jeg er russ i år og sitter også i styret. Anbefaler deg at du skaffer deg russepasset slik at du kan gå på de største kroene. Landstreffet i Stavanger er for mange russ selvsagt, Tryvann er nok også aktuelt for mange. Russepasset+LS Stavanger+Tryvann blir til sammen snaut 5000kr. Det som koster penger i russetiden er drikke og evt. buss. Pengene for buss vil man muligens få igjen ved videresalg, men vær forberedt på å selge med tap. Drikke vil man få igjen for i form av damebesøk med hjem eller gode stunder med venner på russekroene.

Om du vil være på buss så innebærer dette litt mer jobb i form av dugnad (gavmilde foreldre) og arbeid for å skeine bussen opp til treff rundt om i landet. Det er ikke nødvendig, men sikker en opplevelse for de som prioriterer dette!

Lenke til kommentar

Russetiden er for de fleste ungdommer en av deres beste minner. Tiden flyr forbi, så det er sinnsvakt viktig å engasjere seg i alt. Gå på alle russekroene og aldri si nei til en fest. Blåtur og slike ting er heller ikke undervurdert. Å ha egen russebil fikk jeg inntrykk av at var gøy for de som fikk det til. Landstreffet er høydepunktet uten tvil. Helt syk, syk stemning der om været og opplegget er like bra som da jeg var der.

Brukte ikke særlig mye penger på klær og slikt. Det er hva du gjør, ikke hva du har som betyr noe.

Lenke til kommentar

helt latterlig å svi av så mye penger på 17 dager, sånn egentlig.

Var russ selv, og brukte vel ca 3000 kr, da inkl. alt av klær og litt drikke. Var ikke av de som drakk og festet hver eneste dag, men hadde det forsatt utrolig gøy. Hadde dog ikke noen bil, så der var det nom litt penger spart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om tiden er verdt pengene er opp til hver enkelt å dømme. Jeg for min del brukte ikke mer enn 3000, og var fornøyd med det. Andre jeg kjenner brukte lang mer og de angrer heller ikke. Om å bruke 30000kr på litt over to uker med fyll kan ingen si noe på det.

Men jeg må spørre, hvordan kan klærne koste så mye som 10000 kr?

Kostnadene ved kjøp og utbedringer av bil er vel den eneste posten dere vil få igjen penger for, men også her er det som regel tap.

Russetiden er mange dager med fyll og fanteri; ingenting galt med det, men jeg ser ikke den store grunnen til å feire.

Lenke til kommentar

For det første: ikke bruk tusenvis på KLÆR. Det er kun russebuksen du har bruk for. Kanskje en genser også, men sko, bag og alt sånt dritt, hold deg unna det. Blir ikke brukt etter russetiden og maks èn gang i løpet av den. Så der har du spart de pengene.

Angående bil så har jeg ikke mye vettugt å komme med annet enn at noen synes det er verdt det, andre ikke. Selv var jeg ikke med på russebil, og det var jeg glad for, men så bor jeg i bergen så behovet for en bil var minimalt.

Landstreffet er nok gøy så det er verdt det hvis du liker denslags. Litt penger går jo med til drikke osv, men selv i russetiden gikk jeg ikke ut HVER dag, noen få gjør det, men det er idioti synes jeg. Men det må du selv føle på kroppen. Du vet vel selv om drikke er verdt pengene eller ikke. Men 40 synes jeg høres mye ut på russetiden, selv med bil. Går det 10.000 til bil, så bør 4000 holde til drikke om du går ut 3 ganger i uken. 2000 til klær og andre artifakter så er du på 16 000. 4000 til russetreff og mat etc så holder du deg på under 20 000 og det synes jeg er fornuftig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Noen svir av flere millioner på russebussen http://desk.no/2011/04/26/brukte-23-millioner-pa-russebuss/

mens andre velger en gratisløsning: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7619333

Noen leier musikkanlegg til 400000: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=531924

mens andre nøyer seg med det som måtte være i bussen fra før.

Folk velger å bruke mer eller mindre penger på dette, akkurat som noen kjøper dyre biler mens andre klarer seg med billige biler.

Lenke til kommentar

Drit i buss, drit i uendelige mengder russeklær, kjøp deg ei t-skjorte, en genser, ei bukse og ei russelue.

du skal ikke være fresh på 17. mai, russetiden er den eneste gangen det er greit å se ut og lukte jævlig på 17. mai. det er litt stolthet i å gå i russetog med spyflekker på buksa og 17 dager med kebabdressing på gensern ;)

sett av 10k til fester og drikke, ingenting er som å ta med seg ei kasse øl i parken og være der til kassa er tom

Drit i buss, drit i uendelige mengder russeklær, kjøp deg ei t-skjorte, en genser, ei bukse og ei russelue.

du skal ikke være fresh på 17. mai, russetiden er den eneste gangen det er greit å se ut og lukte jævlig på 17. mai. det er litt stolthet i å gå i russetog med spyflekker på buksa og 17 dager med kebabdressing på gensern ;)

sett av 10k til fester og drikke, ingenting er som å ta med seg ei kasse øl i parken og være der til kassa er tom

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste av klær du VIRKELIG trenger koster vel 399kr (eller 299?, husker ikke nøyaktig) da får du den standard pakka.

Dette var det eneste jeg kjøpte av "utstyr" i russetiden, så var det da billetter til div-arrangementer, disse tingene er overpriced, men kan absolutt være verd det. (F.eks kongeparken)-De blir ofte gjort til mer enn de er dog.

Drikke og festing syntes jeg bare du skal bruke pengene på, så kan du holde deg på vannvogna i tiden etterpå (men eksamen og det pisset, så blir du tvungen uansett :) )

jeg var aldri en stor fester, men med kongeparken+div russearrangementer (av mindre typer) brukte jeg langt UNDER 10 000 for å si det slik.

Russebuss er vel egentlig nokså unødvendig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hei, takk for mange flotte svar. :xmas: Jeg legger merke til at det er flere her som var med på russetiden, men ikke var på noe buss?

Jeg skal definitivt delta på landstreff og andre større arrangementer.

Mulig jeg har misforstått, men er det vanlig å dukke opp på diverse fester og landstreff som russ, - uten å ha russebuss?

Isåfall er jeg mer gira på å droppe buss og slikt, og heller møte opp på større landstreff. Da sparer jeg jo en del, unngår tap i salg av buss, og jeg trenger ikke være med på alt. Da gjør jeg det som det passer meg best?

Det er jo litt stas å være på buss, hvordan er det egentlig å ikke være på buss? Er det litt stusselig å være russ i russetiden uten å ha noe "gruppe"? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er da på lang vei ikke noe krav om å ha buss!! herregud... hva skjer med verden?

Sikkert 70% av alle som er russ har ikke russebil/van/buss, og du kan nok lett bli lei om du *må* feste med samma gjengen hver dag som du nesten må på buss..

joda det er status, men det går da an å ha en gjeng å henge med selv om dere ikke har en buss, ikke noe stress det, husk alle som går 3 og i noen tilfeller 2. året på din skole er russ ;)

Lenke til kommentar

Vel som jeg har sagt tidligere så er jeg glad for at noen i vertfall bruker litt penger på råe busser ol. Sånn at det blir fett for all oss som ikke gidder det. Når det kommer til klær så ville jeg bare gått for grunnpakken; En bukse, hood, kondomer og noe annet dill. Holder i massevis. Bare pass på at du har noen nøytrale hoods som passer til buksa de så går det greit. Jeg falt for fristelsen til å kjøpe noen flere hettegensere og jakker, og de har ikke blitt brukt etter russetiden for å si det sånn. Litt flaut å labbe rundt med "Russ 2011!!!" klær.

Hvis dere er vennegjeng kan du jo sikkert være koselig å ha en van, men jeg anbefaler egentlig ikke noe mer. Det blir jo ganske billig hvis dere er sånn 4-5 stykker som spleiser på en. Tror nok en van kan hjelpe ganske godt på samholdet, og roadtrip og camping langt ut i skauen er jo bare kos. Det var veldig få av vennene mine som var russ når jeg var det, og det jeg savnet mest var vel en solid gjeng å henge sammen med gjennom hele tiden. Ikke bare dra på treff med 2-3 kompiser og drikke seg dritings.

Ellers så er russetiden litt oppskrytt synes jeg. Som logaritmemannen skriver har jeg også hatt det gøyere på en tur på byen. Ting som Hovefestivalen og fadderuken er absolutt i samme nivå som de fleste russegreiene når det kommer til drikken osv. Ikke tenk at russetiden er den eneste sjansen i livet ditt til å feste som bare det.

Aiaiai ble litt mye dil dall snakk her men w/e. Kos deg a :)

Lenke til kommentar

Vel som jeg har sagt tidligere så er jeg glad for at noen i vertfall bruker litt penger på råe busser ol. Sånn at det blir fett for all oss som ikke gidder det. Når det kommer til klær så ville jeg bare gått for grunnpakken; En bukse, hood, kondomer og noe annet dill. Holder i massevis. Bare pass på at du har noen nøytrale hoods som passer til buksa de så går det greit. Jeg falt for fristelsen til å kjøpe noen flere hettegensere og jakker, og de har ikke blitt brukt etter russetiden for å si det sånn. Litt flaut å labbe rundt med "Russ 2011!!!" klær.

Hvis dere er vennegjeng kan du jo sikkert være koselig å ha en van, men jeg anbefaler egentlig ikke noe mer. Det blir jo ganske billig hvis dere er sånn 4-5 stykker som spleiser på en. Tror nok en van kan hjelpe ganske godt på samholdet, og roadtrip og camping langt ut i skauen er jo bare kos. Det var veldig få av vennene mine som var russ når jeg var det, og det jeg savnet mest var vel en solid gjeng å henge sammen med gjennom hele tiden. Ikke bare dra på treff med 2-3 kompiser og drikke seg dritings.

Ellers så er russetiden litt oppskrytt synes jeg. Som logaritmemannen skriver har jeg også hatt det gøyere på en tur på byen. Ting som Hovefestivalen og fadderuken er absolutt i samme nivå som de fleste russegreiene når det kommer til drikken osv. Ikke tenk at russetiden er den eneste sjansen i livet ditt til å feste som bare det.

Aiaiai ble litt mye dil dall snakk her men w/e. Kos deg a :)

Hei og takk for svar, takk til dere andre også!

Etter at flere har nevnt at det er unødvendig å bruke så mye penger på buss, kommer jeg nok til å revurdere hele situasjonen. Jeg syntes naturligvis det er bittert å bruke 30.000 på russetiden, det var derfor jeg opprettet tråden.

Jeg har fortsatt et par måneder til å tenke på; hvis ikke er det all-in eller ikke noe. :)

Lenke til kommentar

Nei :)

Jeg har ingen ''ekte'' venner heller. Så en russetid for meg med mennesker som klager og bruker meg daglig, ser jeg på som en relativt pinefull opplevelse.

For de som har et ''godt nettverk'' med gode venner, er vel russetiden ganske fantastisk kan jeg tenke meg. :w00t: Da hadde jeg også (kanskje) konsumert en del i forhold til russetid.

Jeg har tatt beslutningen om ikke å være russ. Skal jeg liksom gå alene på tryvann? Evt. feire russetiden sammen med muslimer i klassen?? :p Nei. gud. Eksamenslesing er bedre.

Lenke til kommentar

Som dei fleste andre her har sagt så trenger du ikkje å bruke så mykje på russetida. Russebuss er dyrt då det ikkje er så mange busser på markedet og sidan du i tillegg må leige inn ein bussjåfør.

Veldig mange russebusser leiger ein bussjåfør til å kjøyre bussen ein plass, der parkerer dei i 14 dager og deretter leiger dei sjåføren igjen til å kjøyre tilbake. Då er heile vitsen med russebuss vekke. Då kan du like greit kjøpe campingvogn.

Kjøp heller ein bil (eller fleire om dere treng det). Det er mykje billigare sidan det er så mange biler på bruktmarkedet, i tillegg kan dere då enten bytte på å kjøyre eller som mange gjer få ein kamerat med lappen til å kjøyre.

Dersom du er russ på ein stad som ligger veldig sentralt så er det ikkje sikkert at du ein gong trenger eit kjøyretøy.

Eg kjem ikkje på kor mykje det var eg brukte i russetida men det var ikkje mykje. Vi klarte å finnansiere mesteparten av bilutgiftene gjennom sponsorer, deriblandt eit bilverksted som sponsa oss med gratis EU kontroll.

Du kan få til mykje for berre nokre få 1000 lapper.

Men har du høge krav til kor fin bussen skal være og kor godt lydanlegg du skal ha så blir det dyrt.

Dersom din gruppe er uenige i kor mykje pengar som skal leggast ned i slikt ekstrautstyr så vil eg anbefale at du lager ei ny gruppe der alle er innforstått med å halde utgiftene lave.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...