grim-beaper Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Slik så "Erwin The O2" ut når han var helt original. (før hw'en døde) Specs før den døde, og jeg vurderte case-mod ut av den var som følgende: Silicon Graphics O2 - 180Mhz Mips R5000 - 128Mb Ram - A/V Module 2x 4Gb HD(scsi) + Cdrom Nypris på denne maskinen i 95/96 var 6600,-USD Målet med denne case-mod er å få kraftig hardware i O2'en, og revitalisere den som en moderne Visual Workstation, og at den skal ha oppgraderingsmuligeter i fremtiden. --- Nå over til det morsomme. Selve demonteringen av denne maskinen var fustrerende av episke proporsjoner, så jeg glemte helt å dokumentere det underveis. Her er bilde av baksiden med hoved-kort-trayet plassert. Ikke så altfor god plass å boltre seg på, men jeg liker utfordringen Her er også bilde av hovedkort-tray utenfor kabinettet: Hovedkortet dere ser på bilde er ett gammel mini-itx hk fra Via som ikke er så meget stabilt lenger. Fungerer derfor utmerket som mock-up HK. NB: Dette er ett prosjekt som går over tid, så vær tålmodig Planen fremover: * Lage ferdig arbeidstegning i Lightwave 3D (takler ikke GSU..sorry) * Kjøpe inn aluminiumsplate som hovedkortet skal ligge på. BESTILLT - Gikk vekk fra den plane. * Måle opp og finne egnet PSU (shuttle, silverstone, m-atx...) * Tilpasse HK-tray (dremel, dremel) + PL400 * Lodde strøm + dioder * Finne egnet dvd-rec/spiller som passer (blir litt arbeid der også...) * Tilpasse A/V-kortet med div. funksjoner. bla. easy-cap. * Tilpasse hd-tray for 2.stk ssd disker som egentlig er beregnet på 3,5" disker. PS: om du lurer på hvor jeg har tatt "Erwin" navnet fra ? Look no further.. http://www.userfrien...cartoons/erwin/ Endret 28. januar 2013 av grim-beaper 1 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 23. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2012 (endret) Litt flere bilder: Her er dekselet av, og viser kretskortet i front. Vet ikke om jeg skal bruke deler av det originale eller lage helt nytt. Nærbilde av kretskort + funksjon det har Litt bedre nærbilde av Hovedkort-tray. Som dere ser så trenger det litt behandling før jeg kan få gjevn overflate til en alu-plate der + jeg må kutte plass til ett I/O-Shield. Hot-swap disk-tray: Litt usikker på om jeg skal bruke det til disk eller konvertere det til GPU-tray - Disk blir det Bare til å komme med innspill i kommentartråden. Endret 28. januar 2013 av grim-beaper 1 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Endelig tid til case-mod etter ett vellykket lan-party i påsken. Fortsatt mye målinger av dimensjoner og planlegging av hvilke løsning jeg kommer til å gå for helt til slutt. Tenkte jeg ville vise litt andre bilder. Viftestyring eller volum ? Hvis du har tips, post de gjerne i kommentartråden. Har laget til en liten mock-up av kretskortet, som vist lengre oppe, i tilfelle jeg må lage helt nytt. Hvis dere ser i høyre hjørne av dette bildet, under de gamle volum-knappene, så var det en gammel pc-speaker der. Planen for den plassen blir en vifte som skal suge frisk luft inn i kabinettet. I tillegg, så blir det endel kutting i metallet helt i front. Jeg la ved en målestokk, slik at dere ser hvor liten denne boksen faktisk er Ikke verdens største kabinett å prøve å revitalisere som en Visual Workstation, men, men. Challenge Accepted ! Siste bildet for idag. Må handle inn verktøy, beskyttelsesbriller ++div fremover før jeg begynner å kutte i metallet. "Safety first!" Kom gjerne med innspill, forslag, tips til verktøy, konstruktiv kritikk ol. i kommentartråden. Endret 28. januar 2013 av grim-beaper 1 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Siden jeg har litt verktøy å handle inn ++ så hopper jeg litt på noen av smådetaljene som kommer til å bli mildt sagt utfordrende for meg. Jeg har lagt listen rimelig høyt for meg selv (no shit, Sherlock..), men jeg godtar ikke noe annet enn det beste når det kommer til en slik klassiker av en maskin. Flere av options på SGI O2 maskinene var de forskjellige A/V kortene som kunne hot-swap'es + ha tilkoblingsmuligheter på siden av maskinen. Noen hadde bare lyd inn & ut, noen hadde Gen-Lock tilkobling, og mitt hadde: s-video ut/inn, composite ut/inn, lyd-phono ut/inn + mini-jack mic/headphone_ut + en sær properitær SGI web-cam tilkobling bak (ikke på bilde. Demontering var veldig enkelt. 4-klipps. Jeg brukte noen timer i påsken på å Google hva slags mini, tiny, nano, minst mulig Capture-card jeg skulle velge for å kanskje bygge inn her, og valget falt på denne lille saken. EasyCAP Jeg har ikke handlet den inn enda, og til 199,-kr så har jeg ikke de store forhåpningene til kvaliteten. Men størrelsen tiltalte meg. Skal bli spennende. Jeg kommer til å få noen innganger på dette kortet til overs, så noen blir sikkert USB tilkoblinger. Når jeg rotet litt i kassene mine med deler så fikk jeg en annen god ide. Gode gamle Zalman Fanmate dukket opp, Hva med å bruke siste ledige port til viftestyring ? Joa, men den klumpen der blir ikke lett å jobbe med, og det blir nok trangt med de andre delene også. Vi demonterer...... Mye penere. Kommentarer, forslag, tips ol. ? Klikk på link i signaturen min. Endret 28. januar 2013 av grim-beaper 1 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Etter litt flytting, så er jeg sakte men sikkert tilbake til case-mod. Har nå startet med å tilpasse det nye kretskortet som skal inneholde reset-switch, power-switch, hd & pwr diode + 2 andre knappene jeg enda ikke vet hva jeg skal bruke til. Det er de knappene på arket helt oppe til høyre i skribleriene.. (psst ! innspill og forslag til hva de knappene skal brukes til mottas med takk i kommentartråden ) My smådetaljer & finpussing som må på plass fremover + jeg må få arbeidsplass i boden før jeg kan begynne å slakte chassis for tilpassing. Men det er godt å være igang igjen ! Endret 28. januar 2013 av grim-beaper 1 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Liten oppdatering, bilder kommer snart. Har startet med tilpassing av hovedkortet. Lurte lenge på hvordan jeg skulle få festet hovedkortet til hovedkort-tray'et, og om jeg måtte lage egen festemekanisme. Resultatet var at jeg gikk for en low-tech vinkling. Jeg målte opp hvor hovedkort-skruene under skulle være. Deretter fant jeg frem litt PL-400. Så nå står mock-up hovedkortet mitt med skruer i press mot PL-400'en, som etter en dag eller 2 blir til en hard plastlignende substans. Deretter blir det litt pussing og polering for å få det til å se pent ut. Som sagt, bilder kommer. 1 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Da var hovedkortet skrudd av, og jeg har stress-testet litt for å se om PL400'en har støpt hk-spacer skruene skikkelig fast. Det holder godt, for å si det sånn. Jeg har også kuttet klart til tilpassing av io-shield. Fortsatt litt røft i kantene, men jeg tar detalj-arbeidet når PL400'en er pusset ned, og malt/lakkert. Kom gjerne med innspill i kommentartråden. Endret 28. januar 2013 av grim-beaper Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2013 Så var tid for å se hvordan harddisk-trayet ser ut med en 2,5" disk koblet til. For annledningen bruker jeg en meget defekt 2,5"-IDE disk fra tidlig bronsealder. Bilde nr.1 Bilde nr.2 Bilde nr.3 Denne maskinen skal ha 2.stk slike HD-tray's koblet til. Med tanke på størrelsen på Trayæet, og hvor små SSD disker er, så vurdere jeg å se på mulighetene for å skvise inn 2.stk SSD per tray. Stay tuned, cause this train goes slow'n'steady Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå