Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSOD - "page_fault_in_nonpaged_area"

Anbefalte innlegg

Sitter her å sliter litt med min svigerfar sin nye PC. Han får BSOD med ujevne mellomrom. Har lagt ved zipfil som inneholder minidump-filene produsert. Han sleit med BSOD tidligere også, og da mistenkte vi at det var Force 3 120Gb SSD disken som var synderen. Denne ble byttet ut mot en OSZ Vertex 3 120Gb. Etter noen timer kommer første blåskjerm, som da gir følgende feilmelding "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" med feilkode 0x00000050. Blåskjermene kommer som oftest under oppstart, men kræsjer under "Velkommen" splash-bildet.

Blåskjermene etter bytte av disk kommer med en annen feilkode. De tidligere feilkodene har vært "MEMORY_MAMAGEMENT (0x0000001A)", og "PFN_LIST_CORRUPT (0x0000004e)". Har dessverre ikke noen minidumper fra den gamle installasjonen tilgjengelig.

Maskinvare:

Intel Core i7 2600

Gigabyte GA-PA65-UD3-B3

2x4Gb Corsair XMS3 1333

ATI Radeon HD6670

OCZ Vertex 3 120GB SSD

WD Caviar Blue 1Tb

På forhånd takk for svar.

BSOD Minidump.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eplekjekke greier installert? Ser ut til at det som lager BSOD er en modul fra Apple Sjekk om det finnes nyere versjon av HvaNåDetEr du har installert av Apple SW.

MODULE_NAME: AppleCharger

IMAGE_NAME: AppleCharger.sys

---------

start end module name

Loaded symbol image file: AppleCharger.sys

Image path: \SystemRoot\system32\DRIVERS\AppleCharger.sys

Image name: AppleCharger.sys

Timestamp: Mon Jan 10 10:57:29 2011

N.

Lenke til kommentar

Eneste referansen jeg finner til "applecharger.sys" er på gigabyte sine hjemmesider (http://www.gigabyte.us/MicroSite/185/on-off-charge.htm), noe som kan stemme ganske greit.. Skal se om jeg finner en oppdatering til denne.

Fikk forresten blåskjerm rett etter første post ble lagt inn.. Denne gangen ble det

"PFN_LIST_CORRUPT (0x0000004e)" som også dukket opp før vi reinstallerte med ny SSD. Legger opp minidump så fort det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Blåskjermene du har fått peker mot minnefeil, dvs. en eller flere defekte ram-brikker.

Prøv maskinen med bare en av minnebrikkene av gangen, og se om du kan identifisere en av dem som defekt. Evt. er minnekonfigurasjonen gal på et eller annet vis. Feil type / kombinasjon.

Tolkning av feilmeldingene:

Stop 0×00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Stop 0×50-meldingen viser at valgte data ikke var i minnet. Systemet generer en unntaksfeil når du bruker en referanse til en ugyldig systemminneadresse. Defekt minne (inkludert hovedminne, minnebuffer og skjermkortminne) eller inkopatibel programvare kan føre til Stop 0×50-meldingen.

Mulige løsninger:

Om du nylig har lagt til ny maskinvare, prøv å fjerne eller erstatte dette for å finne ut om det er denne enheten som skaper eller bidrar til problemet. Kjør diagnoseprogrammer levert av produsenten for å fastslå om komponenten har sviktet.

http://itpro.no/artikkel/13844/bluescreen-handboken/

MEMORY_MAMAGEMENT (0x0000001A)

The MEMORY_MANAGEMENT bug check has a value of 0x0000001A. This indicates

that a severe memory management error occurred.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-system/blue-screen-with-memory-management-error/0ef94515-c9ee-4a3d-8a6a-936a6dc09e8d

PFN_LIST_CORRUPT (0x0000004e)

You may have a defective memory. This is even more likely if it only occurs when the system is cold or hot, but not all the time. Use a memory tester to confirm if it is defective or if you have spare memory, try replacement.

http://www.faultwire.com/solutions-fatal_error/PFN-LIST-CORRUPT-0x0000004E-*1093.html

Lenke til kommentar

Takk for tipset, Geir@mac&win. Jeg var redd det kunne være feil på minnet, men feilen dukker opp med såpass ujevne mellomrom at jeg håpet mer i retning en dodgy driver. Jeg skal gå inn i BIOS å sjekke om timings og andre ting er rett, før evt. bytte skjer. Hva med det forrige svaret jeg fikk? Kan det være en sekundær feil forårsaket av "applecharger.sys", eller tipper det mer i retning minnefeil der også?

Takk for gode tips så langt. =)

Lenke til kommentar

BugCheck 4E

Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiBadShareCount+4c )

* Bugcheck Analysis *

PFN_LIST_CORRUPT (4e)

Typically caused by drivers passing bad memory descriptor lists (ie: calling

MmUnlockPages twice with the same list, etc). If a kernel debugger is

available get the stack trace.

==> Debuggeren skylder på driver men enig med Geir@mac&win, ville uansett kjørt en grundig minnetest, f. eks. Memtest86+. Følg rådene som står i artklene han linker til så kommer du nok i mål.

N.

Lenke til kommentar

Kjørte Memtest86+ i går ettermiddag, men ingen feil ble rapportert. :\

Feilen kan selvfølgelig ligge i skjermkortminnet også. Det har ikke kommet en eneste blåskjerm siden jeg avinstallerte "Gigabye On Off Charger (applecharger.sys), men tidligere har maskinen jobbet smertefritt i dagevis uten, så det gjenstår å se om det vedvarer. =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...