Gå til innhold

Tollreglene - Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Seriøst, driver å diskuterer med en dude ang netthandel fra utlandet. Jeg fortalte det blir toll dersom du bestiller for over 200 kr. (Gjelder ikke alt, men noe.) Det var slik diskusjonen satt i gang. Han påstår og mener det ikke blir toll dersom du bestiller fra seriøse firmaer. (For da vet du liksom hva du får.) Jeg prøver å forklare han at det blir toll uansett. Han sier det kun har med hvor, hva og hvem du bestiller fra. Fra privatpersoner blir det toll ettersom det kan være narkotika og man ikke vet hva man får, man kan bli lurt. Jeg prøvde å si at det har ingenting med det å gjøre. Det har ikke med HVOR du bestiller fra, men HVA du bestiller. Dersom det er oppført i lista hos tollvesenet så blir det toll på det. Uansett. Han mente fortsatt det om dersom varen var et merke ville det ikke bli toll. Fordi det firmaet liksom har en avtale. Jeg fortsetter å stå på mitt og sier uansett hva og hvor du bestiller i fra så blir det toll dersom det er toll på det du bestiller. Toll er jo kun Norges regel. Det er ikke de forskjellige nettsidene som har det ansvaret. Han sa det er de forskjellige nettsidene som lager de reglene for tollen. Noen nettsider har toll og andre ikke. Men det er jo ikke slik det fungerer. Toll blir det uansett. Uansett om det kommer fra privatpersoner eller firmaer.

Denne diskusjonen varte i evigheter og ingen av oss ville gi oss. Begge er like sta :p Nå bare lurer jeg veldig på hvem som har rett?

Beklager om jeg har lagt dette inni feil kategori, var ikke helt sikker på hvem jeg skulle velge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel ender du opp å betale fortollings "behandling". Som ligger på 234Kr.

Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én og samme sending, må du fortolle forsendelsen dersom samlet verdi på de avgiftspliktige varene overstiger 200 kroner.

Alt står enkelt forklart her:

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

http://www.posten.no...rtolling-privat

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Som regel ender du opp å betale fortollings "behandling". Som ligger på 234Kr.

Bestiller du avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én og samme sending, må du fortolle forsendelsen dersom samlet verdi på de avgiftspliktige varene overstiger 200 kroner.

Alt står enkelt forklart her:

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

http://www.posten.no...rtolling-privat

Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

Jeg skjønner. Beløp og slik visste jeg om, men han mener det ikke blir toll dersom man bestiller fra et kjent firma. Altså merkevarer. Kun da du bestiller fra privatpersoner fra feks ebay og sånn. Men dette stemmer ikke, for man må jo tolle selv om det er fra firmaer. Om jeg bestiller klær fra feks Jack & Jones da, fra utlandet, som er et kjent merke må jeg fortsatt betale toll ettersom det er klær og det er toll på det. Det har ingenting å si om det er fra firma eller ikke. Toll blir det uansett. Han nekter på det skjønner du :p Eller at feks det er nettsidene som bestemmer om det skal være toll eller ikke, så man må passe på hvor man bestiller i fra. Dette stemmer heller ikke, ettersom tollen er jo Norge som står for og ikke de forskjellige nettsidene.

Lenke til kommentar

Det hender man "slipper unna" toll/mva selv om varen sendes fra utlandet, om avsender har en avtale om at de fortoller varene for deg. Pixmania er et eksempel; de sender fra utlandet, men (så vidt jeg forstår, har ikke tenkt å handle der selv...) mottaker må ikke fortolle pakkene. Jeg fikk f.eks. levert noen maskin-reservedeler fra utlandet (sverige), til en verdi langt over 200 kr, men de var bestilt gjennom en norsk forhandler/importør, som sikkert fikk fortollingsregninga. Altså, du kan motta pakker fra utlandet hvor avsenderen er ansvarlig for fortolling, men det betyr ikke at du slipper unna, da er avgifter og gebyr allerede inkludert i vareprisen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...