Gå til innhold

Passer skjerm og skjermkortet sammen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann, skal bygge meg ny datamaskin og har veldig lyst på høy oppløsning (2560x1440) for redigering og en del spill. Skjermen jeg ser på er en Fujitsu 27". Skjermkortet er et ZOTAC GeForce 560Ti 1280MB. Jeg må bruke DisplayPort, men jeg lurer på om det vil bli noe problem med tanke på at skjermkortet kun er på 1.28GB?

Vil dette holde for spilling, eller må jeg ha et bedre skjermkort? :)

Det kommer helt ann på spillet du spiller, og detaljnivået du bruker - spesiellt texturoppløsningen, som er en av de tingene som bruker mest minne på skjermkortet.

Dette blir nok kanskje litt i minste laget til å forvente å spille i full oppløsning på høyeste detaljnivåer på de nyeste spillene, men det bør rekke mer enn nok til medium eller medium-høy på mye. Det bli vel egentlig vel så mye ren GPUkraft som blir problemet (for god framerate) når du snakker om en slik oppløsning. Oppløsningen er tross alt en meget stor faktor på hvor mye rå GPUkraft du trenger for å dra spill. Sansynligvis vil du uansett ikke spille på maks detaljer på et slikt kort i den oppløsnignen uansett, da frameraten da gjerne kan bli litt i minste laget.

Jeg ville vel egentlig sterkt vurdert å spille spill i lavere oppløsning. De aller fleste spill får du ikke særlig mye mer ut av grafikkmessig med voldsom høy opløsning som dette - texturer osv. er som regel ikke så ultradetaljerte uansett at de egentlig drar nytte av en slik oppløsning. Å kjøre på suboptimal oppløsning er også noe du ikke merker stort i de fleste 3D spill i motsetning til når du gjør slikt i windows fordi ting er laget for å skalere og være smooth uansett oppløsning, så det blir som regel ikke særlig jaggy kanter på ting.

Kortet du ser på vil jeg si er et emget godt kort for å kunne spille uten å betale alt for mye for det - men forvent å kjøre litt lavere oppløsning enn full på det (noe sånt som 1680x1050 f.eks). Du gjør du det så vil du ha rom for et bra detaljnivå og likevel ha god framerate på det meste - og det vil totalt sett gi deg en langt bedre opplevelse enn å kjøre maks oppløsning og i stedet skru ned på detaljer.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...