Gå til innhold

Hvor mye langing skal man finne seg i?

Anbefalte innlegg

Det er lettere for en på 16 i dag å få tak i hasj enn øl. Om småjenter ønsker å drikke øl/rusbrus fremfor å ta andre rusmidler synes jeg det bør være opp til dem. Jeg skal forøvrig være som en hauk over egen datter, hun skal ikke få det noe lettere enn meg... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her jeg bor er det ihvertfall null angivermentalitet, og det er grunnen til at alle kjører 20 over fartsgrensen og slipper unna med det, fyllekjøring er akseptert og ting som langing, nasking og ellers utålelig oppførsel aldri blir slått ned på.

Ingen tør å si ifra.

Leste den kattetråden din tidligere idag, hvor du nevner at strøket er fullt av løsbikkjer og drittfolk, og nå sier du at naskere og andre pøbler ikke blir slått ned på. Noe sier meg at dere har viktigere ting enn ungdomsfester å hanskes med.

Men det setter jo ting i et litt annet perspektiv. Jeg ville ikke latt min datter gå rundt brisen i en plass med slike forhold.

Lenke til kommentar

Nei, det er akkurat det da. Jeg ville faen ikke sluppet mine barn løs på fest her i området. Men sånn er det på bygda, ihvertfall på Vestlandet, enten man velger å innse det eller å ignorere det, noe alt for mange her gjør...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg har vært ung. Jeg har også vært med på ambulansen etter at en venn drakk seg halvt i hjel og gitt lungeredning til ei som holdt på å omkomme etter at hu drakk seg forderva og ble kvalt på eget oppkast, der hun ble forlatt for å "sove ut" på fortauet.

Kall meg firkantet, jeg kaller det respekt for alkoholen og dens effekt.

Min mor jobber på nyremedisinsk avdeling på sykehuset. Jeg har hørt historier om halvdaue ungdommer som blir sendt dit for å pumpes, så jeg er fullt klar over hva som kan skje med folk som drikker for mye. Tingen er bare at folk flest klarer å holde styr på hvor mye de drikker, selv ungdommer. Folk flest har respekt for alkohol - respekt på den måten at man vet når man skal sette fra seg flaska.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At de selv har kontroll tror jeg nok, men hva som skjer når man er samlet er en annen sak.. Gruppepress er desverre et stort problem tror jeg blant dagens ungdom. Selv er jeg 22 år gammel, men har ikke vært på fest siden jeg var 16, i 2006 (med unntak av noen få privatfester når jeg var rødruss). Hvorfor? Jeg følte meg pressa til å drikke mer, og det er nok mange der ute som sliter med akkurat det samme som jeg.

Men jeg gjorde jo meg selv til en usosial loner ved å ta det valget, noe jeg tror svært få vil gjøre i dag... Men jeg har aldri angret et sekund!

Endret av lilduff90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får vel si ifra til sjefen din, og hvis du ser jentene vente utenfor butikken når 19-åringen kjøper øl - be dem komme inn og vise legitimasjon, så har du et legitimt grunnlag for å ikke (indirekte) selge dem alkohol. Så får de ikke øl den fredagen. Men du er sikkert klar over at neste gang, og videre, så kommer de bare til å stå rundt hjørnet, slik at ingenting teknisk sett tyder på at han kjøper til dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får vel si ifra til sjefen din, og hvis du ser jentene vente utenfor butikken når 19-åringen kjøper øl - be dem komme inn og vise legitimasjon, så har du et legitimt grunnlag for å ikke (indirekte) selge dem alkohol. Så får de ikke øl den fredagen. Men du er sikkert klar over at neste gang, og videre, så kommer de bare til å stå rundt hjørnet, slik at ingenting teknisk sett tyder på at han kjøper til dem.

Ja, har tenkt å ta det med sjefen neste gang jeg treffer han (han er bortreist denne uka og neste), for i dag var det flere tilfeller som folk faktisk reagerte på.

Lenke til kommentar

Hoho, bare å flytte hit. Her hadde du fått masse ros for å angi. Bor midt i et bibelbelte der alle kjenner alle. Ja, det står faktisk folk som følger med på inngangspartiene på privatfester de har fått greie på. Tydelig at dette er geografisk betinget. :wee:

Lenke til kommentar

<<< ¤ >>>

Du er streng talt forpliktet til å nekte å selge til noen om du har god grunn til å tro at de kjøper til mindreårige. En butikk kan velge å ikke selge til noen for hvilken som helst grunn, (så lenge det ikke er diskriminering av rase, religion, kjønn, kultur eller lignende), det er ikke en rett å kunne handle på en butikk.

Så nekt de idiotene å kjøpe alkohol, fortell dem hvorfor, blir de hissige så stå der å smil å snakk rolig til dem. Klikker de å lager trøbbel eller truer deg er det bare å anmelde, etter en stund så tar de hintet og folk slutter å gå dit for å kjøpe alkohol til mindreårige.

konkret svar på spørsmålet ditt: Som butikkansatt så er EN øl videredistribuert til mindreårige en for mye!

-frank

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å benytte en ny tilnæring til problemet; de gangene jeg ikke kjører bil til butikk vil jeg ta imot penger/bestilling, forklare situasjonen til de butikkansatte og be om å få gå ut via nødutgang/varelevering.

Ellers pleier jeg rett og slett si nei, uansett hvor deilige og snertne jentene uansett er, de er under 18. Ikke noe pedobear her, nei!

Lenke til kommentar

Besides, jeg vil absolutt ikke si det er ofte man leser om folk som må på pumping. De får gangene jeg hører om sånt er det i forbindelse med store anledninger, f eks nyttårsaften eller 16. mai, og da er det ikke storebroren som skaffer øl som har skylda.

Det er så vanlig at man ikke lenger gidder å skrive om det. Jeg har selv opplevd det flere ganger. Husker spesielt en gang da min lillebror hadde fest og jeg fant en jente halvdød på badet som jeg kjørte til sykehuset da jeg ikke klarte å få kontakt med henne. Jeg fikk beskjed i ettertid at hun kanskje ikke ville ha overlevd om jeg ikke hadde vært der. Ingen av de som var på festen hadde reagert, de lot henne bare ligge der for å "sove". De var for fulle selv og for uerfarne med alkohol til å skjønne at noe var galt.

Lenke til kommentar

Du som jobber i butikk har all rett til å nekte de å kjøpe øl hvis det er grunn til mistanke om langing. Selvfølgelig er det tilnærmet umulig å følge opp dette med mindre det er på et kjøpesenter og man har vektere som kan se om alkoholen blir overlevert til de mindreårige. Men også da kan man jo bare si at man bærer det for den som kjøpte det. Altså, ganske vanskelig å få bukt med problemet, men du har all rett til å nekte de, uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ungdom i dag får tak i alkohol uansett, sånn er det bare. Hvis skal man sette en stopper for at 14-15-åringer får tak i øl og tobakk idag må man fjerne det fra hyllene - og det skjer ikke.

Øl og alkohol til ungdom har kommet for å bli, bare godta det. Foreldre bør stole mer på barna sine, selv fikk jeg en sixpack i armene av min far da jeg var 14.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Foreldre bør stole mer på barna sine?? Barn er nettopp barn og bør ikke kunne få ruse seg i det hele tatt. Det er tragisk at det er ulovlig å selge til mindreårige, men at det ikke er ulovlig for mindreårige å drikke alkohol. I USA er saken en helt annen, der har de en god tilnærming til "ungdomsfylla".

Det er paradoksalt at vi lever i et samfunn der vi skal beskytte barn mot narkotika men det er helt sosialt akseptert at de ruser seg på alkohol.

Lenke til kommentar

Foreldre bør stole mer på barna sine?? Barn er nettopp barn og bør ikke kunne få ruse seg i det hele tatt. Det er tragisk at det er ulovlig å selge til mindreårige, men at det ikke er ulovlig for mindreårige å drikke alkohol. I USA er saken en helt annen, der har de en god tilnærming til "ungdomsfylla".

Det er paradoksalt at vi lever i et samfunn der vi skal beskytte barn mot narkotika men det er helt sosialt akseptert at de ruser seg på alkohol.

USA er i få tilfeller et godt eksempel på noe som helst ;)

Her er min tanke om det du sier: Unge vil ruse seg, det handler litt om hormoner, løsrivelse ifra foreldre, og opposisjon mot samfunnet, for ikke å snakke om at det fjerne hemninger å gir en muligheten til å oppfylle dyriske drifter uten ting som etikk stående imellom. Og siden det er sånn må man godta at unge ruser seg, og alkohol (svak alkohol, ikke brennevin), skal man drikke forferdelig mye av før det er dødlig, og derfor er spesielt øl/vin/rusbrus sosialt akseptert, for selv om det bærer med seg mye problemer er det og temmelig snilt, (egentlig burde man hatt et legalisert partydop uten avhengighetskapende stoffer som kunne selges til unge men et slikt eksisterer ikke selv om E/MDMA er temmelig nærme, dok veldig ulovlig).

Det er nødvendig til og med lurt å ha hvertfall ett rusmiddel tilgjengelig for det gir folk muligheten til å "koble ut".

(til tross for at 75% av dagens 16-åringer drikke noe alkohol og 40% drikker regelmessig er alkoholisme, alkoholdødsfall, og leversvikt ekstremt sjeldent blandt unge så de tkan ikke være så ille)

-frank

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...