Gå til innhold

Hvor mye langing skal man finne seg i?

Anbefalte innlegg

For å klarifisere, dette handler ikke om dop og tunge rusmidler. Dette handler om langing av alkohol, snus og tobakk til mindreårige.

Jeg jobber selv i butikk, og har gjort det i tre år nå, og i alle de tre årene er det en ting jeg har reagert på; nemlig langing av alkohol og tobakk til mindreårige.

Jeg så det på jobb senest i dag, en 19 år gammel gutt kjøpte øl til to 15 år gamle jenter. Jeg vet meget godt om det, men kan ikke gjøre noe med det... Nektet en person å kjøpe øl på samme grunnlag tidligere en gang og det ble et sant helvete... Så det går ikke.. Men jeg lurer på, hvor langt skal man la dette gå før det må skje noe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at politiet har ressurser nok til å gjøre noe med det uansett.

Jeg var med kusinen min på butikken for noen år siden for å kjøpe øl (til meg selv). Hun var med da hun skulle ha smågodt. Jeg ble nektet å kjøpe øl, og jenta bak kassa som sikkert ikke var eldre enn 16 år selv, begynte å skjelle meg ut for at jeg "kjøpte øl til mindreårige".

Det ble bare for dumt.

Du får spørre sjefen din om hvordan dere skal håndtere det. Det er vel egentlig utenom ditt ansvarsområde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Big deal. En 19-åring som vil skaffe seg noe creds hos søte fjortisjenter...

Du er virkelig en drittsekk hvis du anmelder dette.

Ja, fysj, tenk å anmelde noen som bryter loven, det hadde tatt seg ut det...

Når man hver uke hører/ser/leser om alle fjortisene som blir sendt til pumping her i området så må man ta affære faktisk, det mener ihvertfall jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når man hver uke hører/ser/leser om alle fjortisene som blir sendt til pumping her i området så må man ta affære faktisk, det mener ihvertfall jeg.

Hva tror du disse fjortisene gjør når de ikke får ølen og rusbrusen sin?

Jo, de får tak i heimbrent av noen andre tvilsomme karakterer..

Skal godt gjøres å bli sendt til pumping/sykehus av noe du får tak i på en dagligvarebutikk. (La oss se bort fra muskat...)

Endret av ikkespisgress
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Seriøst. Bare drit i det. Jeg er så møkka lei den angivermentaliteten her i landet

Og jeg er lei gi-faen-mentaliteten, hvorfor tror du jeg tatt opp saken?

@kakemot:

Når du er en forsåvidt tynn/liten 14-15 år gammel jente skal det ikke så sinnsykt mye til før du er i farlig område. Og mengdene her i gården ligger på feks to seksere med Cider. Det er 6 liter, mer enn nok.

Endret av lilduff90
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her jeg bor er det ihvertfall null angivermentalitet, og det er grunnen til at alle kjører 20 over fartsgrensen og slipper unna med det, fyllekjøring er akseptert og ting som langing, nasking og ellers utålelig oppførsel aldri blir slått ned på.

Ingen tør å si ifra.

Lenke til kommentar

Syns det er bra at trådstarter tar opp dette temaet, hvis ingen bryr seg så er det ikke godt å vite hva som skjer med jentene. Folk klager over for mye voldtekter og slik, her er en av hovedårsakene til at slikt skjer. Berusede jenter med null kontroll over kropp.

Lenke til kommentar

Anmeldelse er ikke noe jeg vurderer som en "standard protokoll", det var mer noe jeg vurderte i forhold til to spesifikke individer som dro strikken alt for langt før de omsider og heldigvis ble tatt for det av foreldrene til en av jentene.

Lenke til kommentar

Firkantet tankegang. Har du aldri vært ung?

Folk gjør det der hele tiden, det er bare han 19-åringen som er eksepsjonelt dårlig til å skjule det. Hvis du vil redde verden, må du sette opp et CCTV-system rundt hele kvartalet til butikken du jobber i.

Noe av det som er mest spennende med å være ung er å utforske rusmidler og snike med seg litt øl ut for å gå på fest. Bedre det enn at man ikke har tilgang til alkohol før man blir myndig og går på en supersmell første gang man drikker. Besides, jeg vil absolutt ikke si det er ofte man leser om folk som må på pumping. De får gangene jeg hører om sånt er det i forbindelse med store anledninger, f eks nyttårsaften eller 16. mai, og da er det ikke storebroren som skaffer øl som har skylda. Da horer folk rundt og hiver i seg vodka og hjemmebrent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg har vært ung. Jeg har også vært med på ambulansen etter at en venn drakk seg halvt i hjel og gitt lungeredning til ei som holdt på å omkomme etter at hu drakk seg forderva og ble kvalt på eget oppkast, der hun ble forlatt for å "sove ut" på fortauet.

Kall meg firkantet, jeg kaller det respekt for alkoholen og dens effekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...