Oran Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hei. Lurer egentlig enkelt om hva som kreves for å kunne ta psykologi år-studium, men some privatist. Har seg slik at jeg ikke har 5.8 i snitt for å komme inn i Oslo, tenker derfor å ta det som privatisk, enkelt emner. Lurer bare på hvordan det funker og om det er gyldig? Jeg har lest en god del rundt det og har funnet mange svar. Vil bare høre hva folk sier anngående dette. Hvilken enkelt emner trenger jeg for å få det gyldig? http://www.uio.no/studier/emner/sv/psykologi/ Jeg ringer en rådgiver til mandag og fikser en møte. Men vil gjerne vite litt før jeg hopper inn i samme rom. Slik at jeg kan stille bedre og viktigere spørsmål. Hva er kravene for å kunne ta enkelt emner i uio? altså annet enn studiekompetanse. Takk for all svar på forhånd. =) Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Se på situasjonen som den er da: Du vil ta emner, samt få de godkjent, på lik linje med årstudiumet, selv om du ikke har det påkrevde snittet for å komme inn på dette studiet? Logisk brist? Hvis du virkelig, virkelig vil dette. Ta opp fag fra vgs som privatist, kom deg inn på studiet, og få papirene. Det finnes ingen snarveier. Hvis saken har seg slik at du bare vil gå i Oslo, kan det si sitt om den faglige interessen din. Man kan ta psykologi på HIL, UIB, NTNU, ATH, UIT, (både som bachelor, noen tilbyr profesjon, og alle de tilbyr årsstudium, med snitt varrierende fra "åpent" på ATH til 6.1 (ordinæropptak, profesjon, NTNU). Lenke til kommentar
Oran Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 Ditt innlegg svarte ikke på noe av det jeg spurte. Heller tok du deg sjansen på å snakke dritt for å føle deg bedre. Finn på noe bedre å gjøre. 4 Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Ja, innlegget kan tolkes negativt eller krast, men var et alikevell et svar. Jeg kommenterte ikke bare for å snakke "dritt" eller å føle meg bedre. Unnskyld hvis du følte at rådet mitt var slemt eller hva nå enn. Hvordan jeg kunne ha følt meg bedre ved å skrive at det vil være vanskelig for deg å få oppfylt det du ønsker, ser jeg ikke helt. Av venner jeg har prata med om lignende emner, eller for min egen del, så finnes det ikke noen snarveier til den utdannelsen man vil ha. Jeg måtte selv ta opp 2 fag for å komme inn på studiet jeg ville, tok meg et ekstra år etter forsvaret å få det til. Hovedsakelig så er enkeltemene studenter, studenter som vil ha litt ekstra kunnskap, kompetanse, eller utvide en utdannelse, uten å måtte ta et helt løp. Det er ikke en snarvei til å komme inn på en utdannelse man ikke har et snitt til. Grunnen til at jeg nevnte de andre skolene som også tilbyr lignende studier, er siden: HVIS DU VIRKELIG VIL, så burde ikke den geografiske plasseringen til skolen være et hinder. Det finnes jo folk som drar til Polen for å studere medisin, siden de mangler noen få poeng for å komme inn. Ikke bli sur, eller vri på innholdet jeg postet, det var rent informativt om utfordringen (du mangler poeng), realiteten (enkelt emner er ikke en erstatning for det formelle utdanningsløpet), og løsninger (andre skoler, ta opp fag, eller sats på at det du har planlagt hittil fungerer). Men spesifikke ting da: Det er en ganske lang prosess. Du må søke om å bli kvalifisert til enkeltemner, du må søke om plass, betale semesteravgift, osv osv osv. Alt dette kan en rådgiver hjelpe deg med. MEN hvis det da ikke er plass, eller at du ikke er kvalifisert, eller at du ikke får alle emnene du trenger for å få det godkjent som et årsstudium, så er man tilbake til rådene jeg kom med. (Alltid greit å planlegge litt mer enn bare for det man vil, for ting går sjeldent helt etter planen). Lenke til kommentar
fargerikt Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Årsstudiumet har ikke 5,8 i snitt, du forveksler det nok med profesjonsstudiet i Psykologi. Jeg tror årsstudiumet lå på 4,7 i fjor. Her er oppbyggingen av årsstudiumet: http://www.uio.no/st...aar/oppbygging/ Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Årsstudiumet har ikke 5,8 i snitt, du forveksler det nok med profesjonsstudiet i Psykologi. Jeg tror årsstudiumet lå på 4,7 i fjor. Her er oppbyggingen av årsstudiumet: http://www.uio.no/st...aar/oppbygging/ Årsstudium i psykologi ved UiO hadde ifjor snittene 5.7 (ordinærvitnemål) og 5.07 (primærvitnemål). Profesjon (høst start) hadde 6.49 (ordinær), og 5.61 (primær). Kilde: https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=UIO&utdomrkode=&stikkordnr= Lenke til kommentar
fargerikt Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Årsstudium i psykologi ved UiO hadde ifjor snittene 5.7 (ordinærvitnemål) og 5.07 (primærvitnemål). Profesjon (høst start) hadde 6.49 (ordinær), og 5.61 (primær). Kilde: https://www.samordna...de=&stikkordnr= Min feil, jeg forvekslet ordinær- og primærvitnemål. Dersom trådstarter er i grenseland til å komme inn, har bacheloren på UiO akkurat samme fag som årsstudiumet det første året og hakket lavere snitt for å komme inn. Håper du poster svarene du får fra rådgiveren Oran; jeg er også nysgjerrig på om det vil fungere. Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Men du kommer da ikke inn på Oslo, etter årsstudium i psykologi. Du kommer heller ikke inn på NTNU, her er det jo karakterene fra VGS som teller. Tar du opp fag fra VGS går du ikke på førstegangsvitnemål, med ordinær vitnemål og da økes snittet betraktelig! Jeg ville anbefale deg å ta årsstudium på en skole, tar det selv på ATH trives kjempe mye. I og med at det ikke er oblitorisk fremmøte, kan du vel bare søke deg inn og møte opp på eksamene og når det måtte passe deg. Da får du jo også støtte fra statens lånekasse? For å gå videre fra årsstudium til profesjon er det krav om 5 A og 1 B dette er veldig vanskelig og sjelden noe man klarer på første året. Flest går årsstudiem 2-3 ganger før de klarer å få gode nok karakterer. Du kan da komme inn i Bergen eller Tromsø.. Når det gjelder temaer er det: Innføring i psykologi Personlighets psykologi Utviklings psykologi Sosial psykologi Forsknings metoder i psykologi Biologisk psykologi Kognitiv psykologi Filosofi Vitenskapsfilosofi Psykologihistorie Etikkfilosofi Det vil være 6 eksamer og på hver av eksamene er det to fag. Du har tre sanser på hver eksamen på hver skole hvert år. Altså Kan du prøve på den 3 ganger på ATH, 3 ganger på UIO, 3 ganger på NTNU osv... 1 Lenke til kommentar
Psykstudent Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hei. Lurer egentlig enkelt om hva som kreves for å kunne ta psykologi år-studium, men some privatist. Har seg slik at jeg ikke har 5.8 i snitt for å komme inn i Oslo, tenker derfor å ta det som privatisk, enkelt emner. Lurer bare på hvordan det funker og om det er gyldig? Jeg har lest en god del rundt det og har funnet mange svar. Vil bare høre hva folk sier anngående dette. Hvilken enkelt emner trenger jeg for å få det gyldig? http://www.uio.no/studier/emner/sv/psykologi/ Jeg ringer en rådgiver til mandag og fikser en møte. Men vil gjerne vite litt før jeg hopper inn i samme rom. Slik at jeg kan stille bedre og viktigere spørsmål. Hva er kravene for å kunne ta enkelt emner i uio? altså annet enn studiekompetanse. Takk for all svar på forhånd. =) Lenke til kommentar
Psykstudent Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Hei, Kom tilfeldigvis over dette forumet når jeg lette etter noe annet, og klarte ikke dy meg med å svare her da jeg blir oppgitt over utsagn som folk farer så bastant med på ulike forum som altfor ofte skyldes uvitenhet. Jeg har selv gått psykologi i to år på Universitetet i Oslo. I likhet med deg som opprettet forumet, hadde heller ikke jeg karakterer til å komme inn på årsenhet. Jeg hadde meldt meg til bachelor i engelsk, men gikk raskt bort fra dette da det ikke passet meg så godt som jeg hadde tenkt. Jeg fjernet deretter bare fag fra bacheloren i engelsk, i fortsatte som enkeltemnestudent i psykologi. Jeg har tatt det som tilsvarer årsenhet i psykologi, og mener du kan søke om å få det godkjent som årsenhet eller at det markeres hva emnene tilsvarer når du eventuelt bestiller karakterutskrift. Men da jeg planlegger å ta en bachelor i psykologi, kommer jeg til å søke om innpass i bachelor. Jeg kjenner studenter som har funnet omveier for få den karrieren de vil uten å måtte ta opp videregående fag. Dette må ikke forveksles med at jeg mener det finnes snarveier, men det er alltid smutthull i systemet og jeg ser ikke at man skal la være å benytte seg av dette hvis det er mulig. Håper dette var oppklarende, selv om svaret kanskje kommer litt sent :-) Hehe. Ønsker deg masse lykke til! Det er forøvrig forskjell på å ta enkeltemner og det å ta fag som privatist: Som privatist betaler du en avgift for å ta eksamen, men som enkeltemnestudent betaler du semesteravgiften og ingen egen avgift for eksamen. Husk også på at det er mange fag som krever at du har forkunnskaper - om du har studierett til de ulike ser du når du forsøker å velge disse på StudentWeb. Endret 14. juni 2012 av Psykstudent Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Ehh, jeg ser ikke du har svart noe som helst? Lenke til kommentar
piratentim Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hei, Kom tilfeldigvis over dette forumet når jeg lette etter noe annet, og klarte ikke dy meg med å svare her da jeg blir oppgitt over utsagn som folk farer så bastant med på ulike forum som altfor ofte skyldes uvitenhet. Jeg har selv gått psykologi i to år på Universitetet i Oslo. I likhet med deg som opprettet forumet, hadde heller ikke jeg karakterer til å komme inn på årsenhet. Jeg hadde meldt meg til bachelor i engelsk, men gikk raskt bort fra dette da det ikke passet meg så godt som jeg hadde tenkt. Jeg fjernet deretter bare fag fra bacheloren i engelsk, i fortsatte som enkeltemnestudent i psykologi. Jeg har tatt det som tilsvarer årsenhet i psykologi, og mener du kan søke om å få det godkjent som årsenhet eller at det markeres hva emnene tilsvarer når du eventuelt bestiller karakterutskrift. Men da jeg planlegger å ta en bachelor i psykologi, kommer jeg til å søke om innpass i bachelor. Jeg kjenner studenter som har funnet omveier for få den karrieren de vil uten å måtte ta opp videregående fag. Dette må ikke forveksles med at jeg mener det finnes snarveier, men det er alltid smutthull i systemet og jeg ser ikke at man skal la være å benytte seg av dette hvis det er mulig. Håper dette var oppklarende, selv om svaret kanskje kommer litt sent :-) Hehe. Ønsker deg masse lykke til! Det er forøvrig forskjell på å ta enkeltemner og det å ta fag som privatist: Som privatist betaler du en avgift for å ta eksamen, men som enkeltemnestudent betaler du semesteravgiften og ingen egen avgift for eksamen. Husk også på at det er mange fag som krever at du har forkunnskaper - om du har studierett til de ulike ser du når du forsøker å velge disse på StudentWeb. Ja tenker du å komme inn på profesjon studiet i danmark gjennom kvote 2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå