paithlezz Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Tenkte å bestille ei musmatte som ikke finnes i Norge. Er det toll på denne typer varer? http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Hvilken kategori går musmatter under? ps: Noen oldschoolere som har everglide titan som dere kunne tenkt dere å selge? Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Nei, det er ikke toll på sånt. Men koster varen over 200 kr, må du betale moms/mva (25%) + et gebyr til firmaet som "fortoller" varen for deg (feks. Posten). Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Jeg ville fortollet varen med tolltariffnummer 84.73.3000. På dette varenummeret er det kun toll dersom det regnes som elektroniske produkter. Jeg vet ikke helt hvilken musematte du snakker om, men jeg antar at den ikke kommer i den kategorien. I så fall er det kun mva på varen. Jeg ville benyttet dette varenummer fordi det er deler og tilbehør til maskiner som hører under posisjon 84.71. På 84.71.6004 finner vi følgende: x-y posisjonsindikatorer av vekt høyst 1000 gram (herunder mus, lyspenn, styrespak (joystick) og styrekule (trackball); tastbord (tastatur) Edit: rettet funky formatering Endret 16. mars 2012 av valentino Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 http://www.puretrak.com/products/item/6 Denne musmatten. Det blir 38 dollar i frakt til der jeg bor i Norge. Er det bare hvis varen er over 200kr man må betale 25% mva for, eller er det sammenlagt pris av varen+frakt? Isåfall blir det ganske dyrt:D Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Når det gjelder hva som er mva-grunnlaget er dette veldig godt beskrevet og drøftet i tråden MVA og toll for dummies... Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 Sry suger med toll og avgifter:) Fikk dette på mail fra puretrak. " Excellent. 99.9% of the time, the price we quote on our website includes customs duties and taxes as the service we use is provided by both the United States Postal Service and your local postal service. We have only heard of a couple cases where duties were charged. Also keep in mind, we mark the value of the package to the rough "replacement cost" of the product inside which will most likely allow the package to bypass customs (low value). Unless you plan on ordering a lot of products, then that's another question... " Hvordan burde jeg gjøre dette da? Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Ingen måte å gjøre det på annet enn å spørre pent om de vil markere pakken som en gave eller oppgi en lavere pris enn det du har betalt. Har du flaks kommer du gjennom, hvis ikke må du belage deg på å punge ut det dobbelte. Edit: Jeg antar at varen koster mer enn 200,- uten porto. Koster den mindre betaler du ingenting i tillegg. Endret 17. mars 2012 av Torpedo_Peter Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 17. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2012 Ingen måte å gjøre det på annet enn å spørre pent om de vil markere pakken som en gave eller oppgi en lavere pris enn det du har betalt. Har du flaks kommer du gjennom, hvis ikke må du belage deg på å punge ut det dobbelte. Edit: Jeg antar at varen koster mer enn 200,- uten porto. Koster den mindre betaler du ingenting i tillegg. Men er det alltid vedlagt kvittering/info om kjøpet inni pakken slik at tollerne kan se dette? Jeg kan jo spørre dem om å oppgi at alt ble 21 dollar inkl frakt? Var jo det de hintet til vel? Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 spørre pent om de vil markere pakken som en gave Pakker merket "gave" må være fra privatperson til privatperson. Er pakken fra et firma, gjelder 200 kr. regelen uansett. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 http://www.puretrak....products/item/6 Denne musmatten. Det blir 38 dollar i frakt til der jeg bor i Norge. Er det bare hvis varen er over 200kr man må betale 25% mva for, eller er det sammenlagt pris av varen+frakt? Isåfall blir det ganske dyrt:D musematta koster $24.99 så den er under 200-kroner grensa, dermed ikke noe ekstra MVA eller avgifter. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177181&epslanguage=no Gaver er tollfrie opptil 1000 kroner. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) http://www.toll.no/t...&epslanguage=no Gaver er tollfrie opptil 1000 kroner. Ja, men Covah har fremdeles rett i sin konklusjon. Fra Tollforskriften (min utheving): Premier og gaver § 5-1-21.Gave til personlig bruk (1) Det gis tollfritak for gave som sendes der verdien er til og med 1000 kr.Det er et vilkår for fritaket at gaven er gitt av en person bosatt i utlandet og at den skal brukes av mottakeren eller dennes familie. Husk at tolloven kun gjelder toll, og ikke må forveksles med MVA. Om varen også er fritatt for mva kan vi finne ut i merverdiavgiftsloven (min utheving). Kapittel 7. Varer som det ikke skal beregnes merverdiavgift av ved innførsel § 7-2.Varer som det ikke skal beregnes toll av ved innførsel (1) Det skal ikke beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer som nevnt i tolloven § 5-1, § 5-2 første ledd bokstav b og c, § 5-3, § 5-4 første ledd bokstav a, c, d, f og g, § 5-5, § 5-6, § 5-7 første ledd bokstav e og § 5-9. Vi vet at tollfritaket for gaver er gitt i tollovens § 5-1, og da er gaver også mva fritt så lenge forutsetningene i tolloven og tollforskriften er oppfylt. Det vil blant annet si at gaven må være fra en privatperson bosatt i utlandet for at fritaksgrensen på 1000 kr skal gjelde. Dersom varen kommer fra en bedrift er det i følge lov og forskrift ikke en gave, og 200 kroners grensen gjelder som vanlig. Endret 18. mars 2012 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå