Gå til innhold

Fengsel og penger som brukes

Anbefalte innlegg

Alle vet at fengsel i Norge er ganske "chill" med tanken på mange andre steder i verden. Mange som kommer til Norge gjør noe kriminelt for å havne i fengsel. Mange sier at fengsel for de i Norge gir bedre levestandard enn det de hadde som frie menn i morslandet; mange ser på fengsel i Norge som "ferie" fra det vanskelige livet.

Ikke bare det, men staten bruker en del penger for at folk skal holdes i fengsel. Jeg kommer fra Romania, og i de gode gamle dagene så var Romania et kommunistisk land. På den tiden, folk som ikke hadde jobb fikk muligheten til jobb. Om de valgte å ikke jobbe, så ble det fengsel i ca 6 mnd. hvor de jobbet heltid i industri, bygg, etc etc, uten betalling.

Hvorfor gjør ikke Norge det? Folk som havner i fengsel kan jobbe for staten siden de har det så bra i fengsel. Greit, de kan få litt penger... ELLER! La de jobbe heltid hvor de kan betale for sin egen plass i fengselet.

"Altså, de kan jobbe med mye som ikke krever utdanning. Greit, de skal ha rettigheter og sånt men få de ut i arbeid, bruk mindre penger på de og la de gjøre noe fornuftig for samfunnet."

Endret av Gravius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg tror at litt "honest work" hjelper de en del med å forstå at et kriminelt liv er ikke det beste valget de kan ta her i Norge. Hvem vet, kanskje det hjelper med tanken på gjengangere hvor en del vil forstå hva som er best for å ha et bra liv.

Lenke til kommentar

Kjøkken, vaskeri..? Jeg mener at de drar ute og jobber hardt, som for eksempel i byggeprosjekter. Det er mye som ikke krever kompetanse, som for eksempel fysisk arbeid hvor man graver, bærer på sementsekker osv. Jeg snakker ikke om jobb som de kan ha i fengslet.

Road-Crew-GOR-4035h.jpg

Lenke til kommentar

Kjøkken, vaskeri..? Jeg mener at de drar ute og jobber hardt, som for eksempel i byggeprosjekter. Det er mye som ikke krever kompetanse, som for eksempel fysisk arbeid hvor man graver, bærer på sementsekker osv. Jeg snakker ikke om jobb som de kan ha i fengslet.

Det vil lønne seg, for din egen skyld iallefall, å lese linker som er vedlagt. Da vil du lese at det finnes mer enn vaskeri og kjøkken. Som også er arbeid som må gjøres.

Dessuten, bør du holde hodet ditt litt lavt, når du først påstår at det ikke arbeides. Når det faktisk er arbeidsplikt i fengsel.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, la oss gå tilbake til den mørkeste middelalderen, eller kanskje bare 20-30 år er nok ...

Da var nemlig straffen todelt. Litt fengsel, og så full stigmatisering fra samfunnet. Dobbel straff, altså

Hvorfor ikke bare skyte dem først som sist? Det er både ærligere og mer effektivt.

Lenke til kommentar

Mye av det du viser til med arbeid når man er fengslet skjer allerede ;) , Jeg har ikke sonet selv men jeg kjenner en håndfull mennesker som har. Pallespikring, vedhogst, møbelproduksjon og lignende gjør man i alle fengsler. Er man i en åpen avdeling kan man og leies ut til for eksempel snekkere, (hvis man har relevant erfaring/utdannelse).

Andelen mennesker som kommer her å gjør kriminelle handlinger er få, for har man sonet kan man kysse alt håp om asyl, (med unntak), farvel. I tillegg er det å komme hit å arbeide MYE bedre enn å være i fengsel for et fengsel er det ingen mulighet for å tjene penger, (60 dagen hvis man jobber), mens man lett kan få en drittjobb enten svart eller lovlig og tjene temmelig gode penger.

Så skal det og vises til at vi har hatt dette liberale fengselssystemet i noen tiår nå og sammenlignet med USA og England har vi dødslav gjenganger-ratio, (gjenganger er de som kommer tilbake i fengsel, og i USA og Engalnd er den 60-70% i Norge er den 20%). Fengselsystemet i Norge funger temmelig bra, og man bør være forsiktig med å tukle med noe som har så bra resultater.

Det er lett å tenke at kriminelle bør lide, men den typen logikk har ledet til USA's fengselssystem der mennesker bli behandlet som dyr, (norsk høyesterett har ærklært at USA's fengsler er så inhumane at Norge ikke utleverer til USA; ikke engang amerikanske statsborgere).

Så jeg forstår hvordan og hvorfor du tenker som du gjør, men det er ulogisk.

(Her i Norge har arbeidsløse blitt fengslet tidligere under "løsgjengerparagrafen" og den var ironisk nok et av de største stegene Norge tok mot å bli en velferdsstat. For hjemløse og arbeidsløse mennesker ble fengslet på høsten og tilbrakte vinteren i fengsel der de fikk mat og et varmt sted å sove og slik døde de ikke i vinterkulda)

-frank

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med jobb og skole i fengsel så får innsatte også den nødvendige kompetanse, og ofte vitnemål fra forskjellige videregående skoler som har lærere ved fengselet ved utdanning. Dette hjelper de å få videre arbeid etter soning, og det står heller ikke på papirene at de har jobbet eller tatt skolegangen i fengselet, så de står like sterkt som alle andre i en eventuell jobbsøknad.

Lenke til kommentar

Tja...Men her i norge har man "likestilling" man kan jo ikke gjøre forsjell på en utlending og nordmenn.. Ja fengsel (enkelte) er som en leirskole,men som sagt...da har man arbeidsplikt! lenger straffer må man sone på lukket,alså innelåst på en celle 20t hver dag om man ikke jobber!

Ja,Det koster sammfunnet mye penger...Men når ola normann sitter å ruser seg på hasj osv, og får bøter på 50-100.000kr til sammen og dem må sone pga dem ikke betaler..Ja da er det noe galt.. Bøter osv burde vært sammsunnstraff,Da taper ikke staten noe! Men tjener på arbeidet dem må gjøre! en arbeidsdag på 6timer = samme som 6 dager fengsel! Så det er vel egentlig juss politikken i norge som er litt feil.. Og å sitte innelåst 20t i døgnet tror jeg neppe er bedre en frihet i uansett land,selv om man får mat og 50kr dag om jobber og 30 vis ikke...Men noe penger til tobakk eksempel..

Problemet i norge er at straffeutmålingene på krimminelle ting er for lav.. Kjenner nok folk som drar firma i underslag for 200.000- 500.000kr og får 6mnd straff.. Ikke rart folk gjør det da,for blir jo høy lønn å sitte på en "leirskole" (Åpne fengsel)

Men ja..mange innvandrere kommer til norge å selger dop og blir tatt,men dem blir også sendt ut av lande fortest mulig norge har mulighet for det :)

Lenke til kommentar

Ah, I see. Jeg er 100% for at de har muligheten til utdanning i fengsel. Men, for de som ikke bruker muligheten, er det sånn at nesten alt av penger som blir brukt for oppholdet i fengsel blir betalt av oss? Altså, med oss så mener jeg vi som jobber og betaler skatt.

Endret av Gravius
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ah, I see. Jeg er 100% for at de har muligheten til utdanning i fengsel. Men, for de som ikke bruker muligheten, er det sånn at nesten alt av penger som blir brukt for oppholdet i fengsel blir betalt av oss? Altså, med oss så mener jeg vi som jobber og betaler skatt.

Foretrekker du en uutdannet person som utnytter dine svakheter, eller velger du?

Lenke til kommentar

Vi kunne solgt kriminelle til firmaer som vil ha billig arbeid imot at de lar de kriminelle ha generell livskvalitet.

Og da undergraver du en legal industri hvis du gjør dette i stort mon, for de som ikke får tak i denne arbeidskraften.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...