pakini Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Hei! Jeg begynte i Februar i ny jobb, går på fastlønn, det er 11 mnd lønninger, og i Juni blir det utbetalt feriepenger og ingen lønn! Men jeg jobbet jo ikke der ifjor, fikk beskjed at jeg ikke fikk noe lønn i Juni, siden det er feriepenger! Men blir det riktig da? Jeg har jo ikke opparbeidet meg feriepenger, sitter ikke de da inne med en mnd lønn? Skjønte det ikke helt!! Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Det er korrekt at du ikke får utbetalt lønn i Juni av din nåværende arbeidsgiver dersom du tar 4 ukers ferie. Feriepenger får du fra den arbeidsgiveren du hadde i fjor. Det er der du har tjent opp feriepengene som utbetales i år. Dersom du ikke jobbet i fjor har du altså ikke tjent opp noe feriepenger. Alternativet da er å spare penger så du har råd å ta ferie, eller eventuelt å kreve mindre ferie. Dersom du ikke tar ut hele ferien vil du heller ikke bli trukket hele lønna. Du blir bare trukket i lønn det antall dager du tar ut i ferie i år. Lenke til kommentar
pakini Skrevet 16. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2012 Oki, takker for svar! I min forrige jobb fikk vi både lønn og feriepenger! Ser at firma gjør ting litt annderledes Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. mars 2012 Del Skrevet 16. mars 2012 Er du sikker på det? Aldri hørt om firma som oppererer på den måten. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Tviler på at du både fikk lønn og feriepenger. Som DJ_Evelen sier er det få forma som gir dette. Jeg får både lønn og feriepenger i juni, men da blir jeg trekt i july ettersom jeg ikke jobbet flere uker i juni pga ferie. Er vel kanskje derfor du tror at du fikk begge deler. Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Riktig at du ikke har rett på ferie med lønn fra arbeidsgiver første året. Til gjengjeld kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ut ferie. Dersom de krever det skal du ha lønn. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Har du planlagt å ta ferie i år? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Man får aldri både lønn og feriepenger. Det er enten eller. Første året i ny jobb har du ikke tjent opp feriepenger, så da må du enten bruke feriepengene du fikk utbetalt i fra din gamle jobb når du sluttet der å leve på i juni, eller så kan du avtale med arbeidsgiver at du ikke tar ut ferie, mot at du får lønn som vanlig i juni. Lenke til kommentar
lals Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 tull. er bedrifter som gir feriepenger og lønn i juni. men da får de mindre betalt de andre 11 månedene. 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Samme pengene altså, bare fordelt ulikt. Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Lønn og feriepenger utbetalt samtidig i juni kalles for 12-måneders lønnssystem. Er mange bedrifter som har det. Man får litt mindre utbetalt per mnd kontra de med 11-måneder, men det glemmes fort når man kommer til juni og man får utbetalt lønn + feriepenger Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Det finnes også de som har helt vanlig lønn og allikevel har 12 lønninger Pluss feriepenger, de sin ikke har ferie f. Eks. sokkel ansatte bla. Lenke til kommentar
lals Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 jeg jobber selv offshore og har 11 måneder lønn + feriepenger. men det er vel forskjellige løsninger i bedriftene rundt om. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Vi har lønning hver måned og feriepenger i mai. Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Man får aldri både lønn og feriepenger. Jojo. Jeg får det hvert år. Men jeg har jo timelønn og ikke fastlønn. Jobber jeg, får jeg lønn. Jobber jeg ikke, får jeg ikke lønn. Feriepenger får jeg i mai-juni en gang uansett. Ganske mange som har det sånn Lenke til kommentar
Fanboi Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 kult om du fikk betalt uten å jobbe for det ja =) tipper politikere har en ordning for det der Lenke til kommentar
mu99 Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 I ferieloven §5 punkt 5 står det; (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Dette betyr at du kan kreve å få jobbe uten ferie i år, og ca en uke mindre ferie neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå