Gå til innhold

Norske veier


Anbefalte innlegg

Skal mennesker dø hvor jeg bor før de gjør noe med veien? Skal penger tapes på at biler blir ødelagt og mennesker havner på sykehuset? Hva med selve kvaliteten på veiene? En del strekninger har ganske store "kratere" som tar knekken på mange biler; igjen, penger tapt...

 

Så, hvorfor er veiene så dårlige?

Fordi folk har stemt på sosialister. Sosialister driter i om mennesker dør eller lider, de er kun interessert i at folk skal fratas makt og stå med luen i hånden forran dem. Bare se på sykehuskøene, de driter i om folk dør eller lider i køen.

 

Ap: Hele folket i kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det også slik at vi bare har ett parti på Stortinget som er villige til å fjerne alle bompenger samt fjerne eller drastisk senke skatter og avgifter. De andre partiene, som f.eks Høyre, har vært i regjering før uten at mye ble endret. FRP ville f.eks. senke bensinavgiftene slik at de gikk ned hvis literprisen på drivstoff overgikk 10 kr. Høyre stemte i mot, de liker avgifter.

Lenke til kommentar

Nå er det også slik at vi bare har ett parti på Stortinget som er villige til å fjerne alle bompenger samt fjerne eller drastisk senke skatter og avgifter. De andre partiene, som f.eks Høyre, har vært i regjering før uten at mye ble endret. FRP ville f.eks. senke bensinavgiftene slik at de gikk ned hvis literprisen på drivstoff overgikk 10 kr. Høyre stemte i mot, de liker avgifter.

Tja, kanskje Høyre innser at markedet har sine begrensninger? Om man ikke har avgifter på bensin for å betale for konsekvensene bruken av bensin fører med seg, fører dette til at noen som ikke har noe med dette å gjøre(hverken kjøper eller selger) må betale. Det vil altså si at man legger ansvaret på noen som over hodet ikke har noe med det å gjøre. Det er svært uansvarlig, med mindre man da liker å kreve inn avgifter fra uskyldige personer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om man ikke har avgifter på bensin for å betale for konsekvensene bruken av bensin fører med seg, fører dette til at noen som ikke har noe med dette å gjøre(hverken kjøper eller selger) må betale.
Hva i alle dager er det du rabler om? Konsekvensene av at folk kjører bil er at de kommer seg til job slik at de kan gjøre noe produktivt og betale skatt.
Lenke til kommentar
Om man ikke har avgifter på bensin for å betale for konsekvensene bruken av bensin fører med seg, fører dette til at noen som ikke har noe med dette å gjøre(hverken kjøper eller selger) må betale.
Hva i alle dager er det du rabler om? Konsekvensene av at folk kjører bil er at de kommer seg til job slik at de kan gjøre noe produktivt og betale skatt.

Konsekvensene av å bruke bensin som hverken selger eller kjøper må betale for - altså negative eksternaliteter. Det kan være skader på miljø(noe som uansett er vanskelig/umulig å betale for) og helseskader(luftforrurensing) som jeg umiddelbart kommer på som særlig alvorlige konsekvenser. Da både under produksjon og forbruk.

Lenke til kommentar
Konsekvensene av å bruke bensin som hverken selger eller kjøper må betale for - altså negative eksternaliteter. Det kan være skader på miljø(noe som uansett er vanskelig/umulig å betale for) og helseskader(luftforrurensing) som jeg umiddelbart kommer på som særlig alvorlige konsekvenser. Da både under produksjon og forbruk.
Jeg aner ikke hvilket land du lever i, men i Norge hvor jeg lever betaler de som produserer, selger og kjøper bensin filere hundrer milliarder i året til staten.

 

Du sitter jo selv nå og bruker en PC og skjerm som inneholder en rekke stoffer som både under utvinning, produksjon og som søppel vil medføre meget farlige miljøskader. Har du tenkt å betale for dette eller er du som sosialistene kun interessert i at andre skal betale?

Lenke til kommentar

[har ikke lest hele tråden]

Personlig synes jeg vi bør se til Japan. Vi har ca. samme miljøfaktorer. Vi har ca. samme befolkningsfordeling. De har utviklet et system for å la alle ha kontakt med alle via offentlig transport. De tenker ikke 5 år i tid som er MAKS hva en regjering her tenker. De tenker 20 år frem i tid. Hvorfor gjør ikke vi det?

Lenke til kommentar
De tenker ikke 5 år i tid som er MAKS hva en regjering her tenker. De tenker 20 år frem i tid. Hvorfor gjør ikke vi det?
Grunnene er korrupsjon og proteksjonisme.

 

Alle offentlige oppdrag skal deles opp i småbiter som det skal hestehandles med, man skal sikre at visse personer og selskaper får oppdraget og sikre seg mot at større europeiske selskaper kommer inn og gjør jobben. Resultatet er et lappeteppe av infrastruktur og en langt høyere pris enn å ta en lang strekning med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvilket land du lever i, men i Norge hvor jeg lever betaler de som produserer, selger og kjøper bensin filere hundrer milliarder i året til staten.

Det har vel lite å si hvor mye man betaler om det ikke representerer den reelle prisen på produktet.

 

Du sitter jo selv nå og bruker en PC og skjerm som inneholder en rekke stoffer som både under utvinning, produksjon og som søppel vil medføre meget farlige miljøskader. Har du tenkt å betale for dette eller er du som sosialistene kun interessert i at andre skal betale?

Avgifter er det på alle importerte produkter, men om de er riktige er vanskelig å si, men sikkert ikke. Dermed går det tilbake til prisene på bensinen som dere ikke ønsker å betale for konsekvensene i det hele tatt. Jeg vil hvertfall betale, men kan selvsagt ikke si hva som er riktig pris. Det er det vel ingen som vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det har vel lite å si hvor mye man betaler om det ikke representerer den reelle prisen på produktet.
Så flere hundre milliarder i året er i dine øyne ikke nok? Hvor mye mere synes du det bør betales? Staten kjøper jo for det meste aksjer i utlandet for disse pengere og jeg kan ikke se hvilken forskjell det skulle gjøre å kjøpe enda mere aksjer.

 

Dermed går det tilbake til prisene på bensinen som dere ikke ønsker å betale for konsekvensene i det hele tatt.J
Problemer med korttidshukommelsen? Jeg skrev nettopp at man betaler flere hundre milliarder i året til staten for dette.

 

eg vil hvertfall betale, men kan selvsagt ikke si hva som er riktig pris. Det er det vel ingen som vet.
Det er ikke så lett å følge logikken din her eller se hva du konkret ønsker.
Lenke til kommentar

Nå er det også slik at vi bare har ett parti på Stortinget som er villige til å fjerne alle bompenger samt fjerne eller drastisk senke skatter og avgifter. De andre partiene, som f.eks Høyre, har vært i regjering før uten at mye ble endret. FRP ville f.eks. senke bensinavgiftene slik at de gikk ned hvis literprisen på drivstoff overgikk 10 kr. Høyre stemte i mot, de liker avgifter.

Tja, kanskje Høyre innser at markedet har sine begrensninger? Om man ikke har avgifter på bensin for å betale for konsekvensene bruken av bensin fører med seg, fører dette til at noen som ikke har noe med dette å gjøre(hverken kjøper eller selger) må betale. Det vil altså si at man legger ansvaret på noen som over hodet ikke har noe med det å gjøre. Det er svært uansvarlig, med mindre man da liker å kreve inn avgifter fra uskyldige personer.

 

Her snakket jeg om 10 kr/L, ikke 6 kr/L som er prisen uten avgifter. Vi bilister betaler uansett alt for mye i form av andre avgifter, f.eks. engangsavgiften på nybil som kan være dyrere enn selve bilen. Vi betaler ca. 50-60 mrd kr hvert år (eks. bompenger), og den delen av det vi får tilbake i form av veiutbygging er latterlig liten.

 

Vi burde heller la markedet og forsikringsselskaper ta seg av konsekvensene. Det er en grunn til at vi har ansvarsforsikring, det er for å dekke skader på folk og eiendom. Miljøet er opp til bilprodusentene. En person burde ikke blitt tvunget til å betale mer fordi staten sier det. På jobb må vi enten Stoltenberg raner oss 1 eller 100%.

 

En annen ting som gjør meg forbanna er at vi betaler for at Brazil skal begrense regnskog-avhoggingen sin (flere milliarder) og vi betaler Russland for å rense opp i atomavfallet sitt. Disse landene er stormakter stinn i gryn og ler av naive nordmenn som betaler for noe de fint har råd til å ordne opp i selv.

 

Samtidig dør nordmenn på veiene fordi samferdselsministeren vår (som er ansatt pga. oppfylling av kvinnekvote, ikke kompetanse) overser de største svakheter ved veinettet og heller ser liv gå tapt enn å utbedre problemene ved utbygging og vedlikehold av vei. At kjerringa ikke har lappen endrer heller ikke saken til det bedre.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Så flere hundre milliarder i året er i dine øyne ikke nok? Hvor mye mere synes du det bør betales? Staten kjøper jo for det meste aksjer i utlandet for disse pengere og jeg kan ikke se hvilken forskjell det skulle gjøre å kjøpe enda mere aksjer.

Om du bestemmer deg for å kjøpe en bil som koster 500000 kroner, vil det da være nok å betale 400000?

Her snakket jeg om 10 kr/L, ikke 6 kr/L som er prisen uten avgifter. Vi bilister betaler uansett alt for mye i form av andre avgifter, f.eks. engangsavgiften på nybil som kan være dyrere enn selve bilen. Vi betaler ca. 50-60 mrd kr hvert år (eks. bompenger), og den delen av det vi får tilbake i form av veiutbygging er latterlig liten.

 

Vi burde heller la markedet og forsikringsselskaper ta seg av konsekvensene. Det er en grunn til at vi har ansvarsforsikring, det er for å dekke skader på folk og eiendom. Miljøet er opp til bilprodusentene. En person burde ikke blitt tvunget til å betale mer fordi staten sier det. På jobb må vi enten Stoltenberg raner oss 1 eller 100%.

Vel, poenget var at markedet ikke tar seg av konsekvensene fordi det er en av svakhetene ved markedet.

 

En annen ting som gjør meg forbanna er at vi betaler for at Brazil skal begrense regnskog-avhoggingen sin (flere milliarder) og vi betaler Russland for å rense opp i atomavfallet sitt. Disse landene er stormakter stinn i gryn og ler av naive nordmenn som betaler for noe de fint har råd til å ordne opp i selv.

Vi betaler 3 milliarder for å begrense regnskoghoggingen og innvesterer 80 milliarder i selskaper som hogger ned skogen. Det er jo ingen tvil om at staten er på din side og også ønsker å kvitte seg med skogen.

 

Samtidig dør nordmenn på veiene fordi samferdselsministeren vår (som er ansatt pga. oppfylling av kvinnekvote, ikke kompetanse) overser de største svakheter ved veinettet og heller ser liv gå tapt enn å utbedre problemene ved utbygging og vedlikehold av vei. At kjerringa ikke har lappen endrer heller ikke saken til det bedre.

Kvinnekvoter er alltid det største problemet. Hadde man bare fått en mann hadde alt blitt bedre.

Lenke til kommentar
Om du bestemmer deg for å kjøpe en bil som koster 500000 kroner, vil det da være nok å betale 400000?
Huh? Som sagt er det veldig vanskelig å forstå hva det er du prøver å argumentere for.

 

Kjøper man en bil til 500.000 i Norge så må man i tillegg betale langt over 400.000 til staten i diverse avgifter ved kjøp, i tillegg til alle løpende kostnader. Resultatet av dette er at vi har Europas eldste bilpark og de gamle bilene er både mere trafikkfarlige og mere forurensende. Om jeg har skjønt det du skriver riktig så er du bekymret mot forurensing, og da burde du være for reduksjon av disse avgiftene slik at vi får fornyet bilparken og redusert forurensingen. Vi vil også kunne spart flere liv og redusert alvorlige skader, noe de som ikke er sosialister ser verdien av.

Lenke til kommentar
Om du bestemmer deg for å kjøpe en bil som koster 500000 kroner, vil det da være nok å betale 400000?
Huh? Som sagt er det veldig vanskelig å forstå hva det er du prøver å argumentere for.

 

Kjøper man en bil til 500.000 i Norge så må man i tillegg betale langt over 400.000 til staten i diverse avgifter ved kjøp, i tillegg til alle løpende kostnader. Resultatet av dette er at vi har Europas eldste bilpark og de gamle bilene er både mere trafikkfarlige og mere forurensende. Om jeg har skjønt det du skriver riktig så er du bekymret mot forurensing, og da burde du være for reduksjon av disse avgiftene slik at vi får fornyet bilparken og redusert forurensingen. Vi vil også kunne spart flere liv og redusert alvorlige skader, noe de som ikke er sosialister ser verdien av.

Men vi diskuterte bensinavgifter, ikke bilavgifter. Ideelt sett hadde selvsagt vært ingen avgifter.

 

At det er problemet med bilavgiftene er det ingen tvil om, på samme måte som det er problemer med alle avgifter, også inkludert bensinavgifter. Spørsmålet er det, hvem skal betale?

En rekke andre land har som sagt strøk med lignende gegrafiske og klimatiske utfordringer som Norge, men klarer å ordne dette. Det offentlig i Norge er en altfor lite proffesjonell oppdragasgiver og det ser vi på en rekke områder. Og da er det naturlig at slikt oppstår.

Vil man gjøre noe skikkelig gjør man det selv. Vegvesenet har ikke noe profittmotiv og kan derfor finne slike feil uten å tenke på å minimere det som virker som unødvendige og langtidsvirkende kostnader.

Lenke til kommentar
At det er problemet med bilavgiftene er det ingen tvil om, på samme måte som det er problemer med alle avgifter, også inkludert bensinavgifter. Spørsmålet er det, hvem skal betale?
Per idag betaler som sagt de som produserer, selger og kjøper bensinen og de betaler tilsammen flere hunder milliarder i året. Mener du noen andre skal betale? Og snakker du om noen annen form for betaling enn penger? Snakker du om en eller annen form for avlatshandling? Det er som sagt ikke så enkelt å skjønne hva det er du prøver å uttrykke.

 

 

 

Vil man gjøre noe skikkelig gjør man det selv. Vegvesenet har ikke noe profittmotiv og kan derfor finne slike feil uten å tenke på å minimere det som virker som unødvendige og langtidsvirkende kostnader.
Man trenger ikke nødvendigvis gjøre det selv, det holder å være en kompetent og profesjonell kjøper. Problemet med mye av den offentlige outsoursingen på mange områder er at man har gått fra en etat som har kontrollert og ledet arbeid til å ha anbud og så null kvalitetskontroll med arbeidet som utføres. Selvsagt blir det mye tull da.
Lenke til kommentar

Så flere hundre milliarder i året er i dine øyne ikke nok? Hvor mye mere synes du det bør betales? Staten kjøper jo for det meste aksjer i utlandet for disse pengere og jeg kan ikke se hvilken forskjell det skulle gjøre å kjøpe enda mere aksjer.

Om du bestemmer deg for å kjøpe en bil som koster 500000 kroner, vil det da være nok å betale 400000?

Her snakket jeg om 10 kr/L, ikke 6 kr/L som er prisen uten avgifter. Vi bilister betaler uansett alt for mye i form av andre avgifter, f.eks. engangsavgiften på nybil som kan være dyrere enn selve bilen. Vi betaler ca. 50-60 mrd kr hvert år (eks. bompenger), og den delen av det vi får tilbake i form av veiutbygging er latterlig liten.

 

Vi burde heller la markedet og forsikringsselskaper ta seg av konsekvensene. Det er en grunn til at vi har ansvarsforsikring, det er for å dekke skader på folk og eiendom. Miljøet er opp til bilprodusentene. En person burde ikke blitt tvunget til å betale mer fordi staten sier det. På jobb må vi enten Stoltenberg raner oss 1 eller 100%.

Vel, poenget var at markedet ikke tar seg av konsekvensene fordi det er en av svakhetene ved markedet.

 

En annen ting som gjør meg forbanna er at vi betaler for at Brazil skal begrense regnskog-avhoggingen sin (flere milliarder) og vi betaler Russland for å rense opp i atomavfallet sitt. Disse landene er stormakter stinn i gryn og ler av naive nordmenn som betaler for noe de fint har råd til å ordne opp i selv.

Vi betaler 3 milliarder for å begrense regnskoghoggingen og innvesterer 80 milliarder i selskaper som hogger ned skogen. Det er jo ingen tvil om at staten er på din side og også ønsker å kvitte seg med skogen.

 

Samtidig dør nordmenn på veiene fordi samferdselsministeren vår (som er ansatt pga. oppfylling av kvinnekvote, ikke kompetanse) overser de største svakheter ved veinettet og heller ser liv gå tapt enn å utbedre problemene ved utbygging og vedlikehold av vei. At kjerringa ikke har lappen endrer heller ikke saken til det bedre.

Kvinnekvoter er alltid det største problemet. Hadde man bare fått en mann hadde alt blitt bedre.

 

Markedet er den eneste måten å legge opp til hvordan markedet skal oppføre seg, hva priser som skal være der etc. Tilbud og etterspørsel burde være det eneste som avgjorde prisene, ikke avgifter.

 

Vi har jo sett eksempler på planøkonomier her i verden, noe som har fått de fleste med normal intelligens til å skjønne at vi må ha minst mulig statlig innflytelse i økonomien.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...